מועצת הביטחון נגד ארה"ב: "ההכרה בגולן לא מקדמת פתרון במזה"ת"

14 המדינות הנוספות החברות בגוף תקפו המהלך, במהלך דיון שנערך לבקשת סוריה. הנציג האמריקני: "צבא אסד מנסה להתבסס באזור החיץ". דנון: לא נעביר לידי האויב שטח אסטרטגי

ההכרה בגולן: מועצת הביטחון של האו"ם קיימה הלילה (חמישי) דיון, לבקשת סוריה, בהכרת ארה"ב בריבונות ישראל ברמת הגולן. זאת, ברקע הביקורת הקשה על המהלך מצד מדינות האיחוד האירופי, רוסיה ומדינות ערביות רבות. כזכור, במכתב ל-15 חברות מועצת הביטחון, סוריה ביקשה לערוך דיון בנושא ותיארה את ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל על הגולן כ"הפרה בוטה" של החלטות מועצת הביטחון.

במהלך הדיון ספגה ארצות הברית ביקורת מצד 14 עמיתותיה למועצה. נציג דרום אפריקה באו"ם, ג'רי מטיג'לה אמר: "ההחלטה החד צדדית של טראמפ אינה מקדמת את הניסיון למצוא פתרון ארוך טווח לקונפליקט במזרח התיכון".

נציג רוסיה בדיון, ולדימיר ספרונקוב, אמר כי "רמת הגולן היא חלק מסוריה. זה שטח שנכבש על ידי ישראל ב-1967, ולאחר מכן סופח באופן לא חוקי. אנחנו דבקים בהחלט בהחלטת מועצת הביטחון, הקובעת כי לכל גורם אחר אין כוח משפטי כלשהו לשנות את החלטתה".
גם הסורים תקפו בדיון את ההחלטה. בשאר ג'עפרי, שגריר סוריה באו"ם אמר כי "הממשלה שלי סבורה שחתיכת נייר חתומה על ידי הנשיא טראמפ, זו הצהרה חד צדדית, נטולת לגיטימיות פוליטית, חוקיות ולגיטימיות מוסרית - שלא יכולה לקבוע את גורלם של עמים אחרים בעולם או אדמות, ולמי מהן הן אמורות להיות שייכות. אדמות שבמקרה הזה שייכות למדינתי, סוריה".

נציג ארה"ב אמר בדיון כי ארה"ב מודאגת מנוכחות כוחות צבא סוריה באזור החיץ בגבול עם ישראל, כיוון שמדובר בהפרה של הסכם הפרדת הכוחות. הנציג האמריקני טען שכוחות צבא סוריה מנסים להתבסס בתוך אזור החיץ באופן קבוע. "אנחנו קוראים לרוסיה להפעיל את השפעתה על סוריה כדי שתסיג את כוחות הצבא שלה מאזור החיץ בגבול עם ישראל", הוסיף הנציג האמריקני.

עוד אמר נציג ארה"ב כי למרות ההכרה בריבונות ישראל בגולן - ממשל טראמפ רוצה שכוח משקיפי האו"ם אונדו"ף ימשיך לפעול בגבול בין המדינות. "החלטת הנשיא להכיר בגולן אינה משפיעה על הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה מ-1974 או על המנדט של כוח משקיפי האו"ם", קבע הנציג האמריקני. כזכור, העמדה האמריקנית בנושא פורסמה אמש לראשונה בחדשות 13.

בעוד סוריה זכתה לתמיכה כמעט מוחלטת בדיון, נציגי בריטניה וגרמניה במועצה ניצלו את ההזדמנות למתוח ביקורת חריפה על התנהלותו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, שמפציץ את בני עמו בארטילריה ונשק וכימי, וביצע אינספור עבירות זכויות אדם בשמונה השנים מאז התחילה מלחמת האזרחים במדינתו.

"למי האו"ם רוצה לתת את הגולן, למליציות השיעיות? לאלפי לוחמים איראנים?" אמר בדיון שגריר ישראל באו"ם, דני דנון. "אף אומה לא תוותר על שטח אסטרטגי ותעביר אותו לידי האויב שלה. במשך שנים משטרו של אסד טבח באנשים, הרשה לאיראן להתבסס במדינה. האם הקהילה הבין-לאומית חושבת בכנות שניתן את הגולן לפושע מלחמה?".

בד בבד, שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, אמר הערב במהלך דיון על בנושא התקציב השנתי על הצעד כי "זה הדבר הנכון לעשות. המהלך יסייע בפתרון הסכסוך עם הפלסטינים".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר על ההכרה: "טראמפ קיבל את ההחלטה בנוגע לסטטוס של רמת הגולן כדי למצוא חן בעיני ארגונים יהודיים'".

ביום שלישי, בפגישה קשה בבית הלבן הבהירו בכירים בממשל טראמפ לשגרירי צרפת, בריטניה וגרמניה כי חרף החלטת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן ארה"ב מעוניינת בהמשך פעילות כוח משקיפי האו"ם – אונדו"ף - בגבול בין ישראל לסוריה, כך פורסם לראשונה בחדשות 13.

שלושה דיפלומטים אירופים אמרו לחדשות 13 כי אתמול הגיעו שגרירי צרפת, בריטניה וגרמניה לפגישה בבית הלבן עם ראש אגף המזרח התיכון ויקטוריה קואטס ולפגישה נוספת במשרד החוץ בוושינגטון עם עוזר שר החוץ לענייני המזרח התיכון דיוויד סאטרפילד. מטרת הפגישות היתה להעביר מחאה חריפה מצד שלוש מעצמות אירופה על החלטת הנשיא להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן.

הדיפלומטים האירופים ציינו כי שתי הפגישות היו קשות ובמהלכן הדגישו שלושת השגרירים כי המהלך האמריקני הוא הפרה של החוק הבינלאומי ושל החלטות האו"ם ונותן לגיטימציה למדינות להשתלט בכוח על שטחים של מדינות אחרות.

בכירי הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני הדגישו בפני שלושת השגרירים האירופים כי המהלך של טראמפ היה מצויב המציאות במיוחד לאור צורכי הביטחון של ישראל על רקע ההתבססות האיראנית בסוריה. "לא היתה שום התקדמות מדינית בין סוריה לישראל כבר שנים", אמרו הבכירים האמריקנים לשגרירים האירופים. "לאור העובדה הזו ובגלל שאין סיכוי שישראל תיסוג מרמת הגולן מסיבות ביטחוניות צריך ליישר קו עם המציאות".

שגרירי צרפת, גרמניה ובריטניה ביקשו הבהרות לגבי עמדת הממשל האמריקני בעניין המשך פעילות כוח משקיפי האו"ם אונדו"ף ברמת הגולן וזאת בשל העובדה שארה"ב היא זו שיזמה את הקמת הכוח ב-1974 יחד עם רוסיה וכחלק מהחלטה של מועצת הביטחון שקבעה כי רמת הגולן היא שטח סורי כבוש. הדיפלומטים האירופים ציינו כי בכירי הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני הבהירו כי כוח אונדו"ף עושה עבודה טובה וכי ממשל טראמפ מעוניין בהמשך פעילותו בגבול בין ישראל לסוריה. בכירי ממשל טראמפ אף ציינו כי ישראל מחזיקה באותה עמדה.

שלושת השגרירים אמרו לבכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני כי המהלך של טראמפ עלול לתת לגיטימציה למהלך הרוסי של סיפוח חצי האי קרים אותו כבשה רוסיה מידי אוקראינה. הדיפלומטים ציינו כי הבכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני ציינו כי רמת הגולן וחצי האי קרים אינם מקרים זהים. "במקרה של רמת הגולן ישראל השתלטה על השטח לאחר מלחמה שנכפתה עליה – במקרה של קרים הרוסים לא הותקפו אלא פלשו מיוזמתם", אמרו הבכירים האמריקנים.

הדיפלומטים האירופים שעודכנו בפרטי שתי הפגישות ציינו כי נציגי ממשל טראמפ ושגרירי צרפת, בריטניה וגרמניה סיימו אותן בהחלטה כי "הסכימו לא להסכים".