זעם בהונגריה: ביקורת על ישראל במועבי"ט הוקראה חרף וטו שהטלנו

שר החוץ פטר שיירטו תקף את נציגת פינלנד במועצה, שהתייחסה להצהרה אודות הסכסוך הישראלי-פלסטיני כהודעה מטעם האיחוד האירופי, למרות התנגדות בודפשט. "אמרנו במפורש שאיננו מסכימים לנוסח"

נתניהו ואורבן בהצהרת משותפת בישראל
נתניהו ואורבן בהצהרת משותפת בישראל | צילום: חדשות עשר

שר החוץ ההונגרי פטר שיירטו תקף אתמול (חמישי) בחריפות את נציגת פינלנד לדיון במועצת הביטחון של האו"ם, על כך שביום שני, כשהמועצה דנה בסכסוך הישראלי פלסטיני, היא הקריאה את עמדת 27 מדינות האיחוד האירופי שמבקרות באופן חריף את ישראל, תוך התעלמות מהוטו שהטילה הונגריה, המדינה ה-28, על ההצהרה.

בשיחה עם האתר "יורוניוז" אמר שר החוץ ההונגרי כי זה אינו מקובל, כיוון שהצהרה שכזו דורשת את הסכמת כל מדינות האיחוד האירופי. "הונגריה אמרה מפורשות כי היא אינה מסכימה עם הנוסח שהוקרא", אמר.

שר החוץ ההונגרי פטר שיירטו | צילום: Getty Images

שיירטו הוסיף גם כי השרה הפינית אמנם הקריאה את כל 27 המדינות שכן תמכו בהחלטה ולא הזכירה את הונגריה שהתנגדה, אולם לטענתו טעתה כשהתייחסה להצהרה ככזו מטעם האיחוד האירופי. הוא הוסיף כי הונגריה תגיש תלונה לשרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. גורם דיפלומטי אירופי אמר כי הונגריה התנגדה להחלטה ברגע האחרון, ללא כל סיבה הנראית לעין.

בהצהרה שהקריאה נציגת פינלנד, קאי סאוור, נאמר בין היתר שפתרון שתי המדינות הוא בעדיפות עליונה על מדינות האיחוד האירופי. הנציגה הפינית תקפה את האלימות המתמשכת, כהגדרתה, ואת הבניה הישראלית בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. "הצעדים הללו מאיימים על יישום פתרון שתי המדינות, ומפרקים אותו חלק אחר חלק".

בסוף מארס, המועצה לזכויות אדם של האו"ם אימצה את מסקנות ועדת החקירה הבין-לאומית, שבדקה את האירועים סביב ההפגנות בגבול ברצועת עזה. ועדת החקירה קבעה כי קיים חשש לביצוע פשעי מלחמה מצד ישראל וכי על בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג לחקור את הנושא. 23 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, 9 התנגדו ו-14 נמנעו. קמרון נעדרה מההצבעה.

דוח המועצה קבע כי מותם של 184 המפגינים בעזה על ידי כוח צה"ל בשנה שעברה צריך להיחקר בבית הדין הבין-לאומי בהאג. על פי הדוח, החיילים הישראלים ירו באופן מכוון כלפי הפלסטינים שהפגינו סמוך לגדר הגבול, וייתכן כי ביצעו פשעים נגד האנושות.

הפגנות בסמוך לגבול רצועת עזה
הפגנות בסמוך לגבול רצועת עזה | צילום: חדשות 13

לפי ועדת החקירה העצמאית, שמונתה על ידי המועצה לזכויות אדם, במהלך ניסיונות הפיזור שנקטה ישראל נגד המפגינים, נורו מעל 6,000 אזרחים פלסטינים על ידי צלפים של צה"ל שהשתמשו באש חיה. לדברי הוועדה, בין המפגינים שנורו היו גם כאלה שלא היוו "איום קונקרטי". הדוח ציין כי פעולות המחאה הפלסטיניות לוו באלימות משמעותית, אך עם זאת דחה את טענת ישראל ל"פעילות טרור" על ידי קבוצות חמושים פלסטינים.

הדוח האשים בנוסף את חמאס, הארגון השולט בעזה, על כך שלא מנע את שיגורם של עפיפוני התבערה שנשלחו לעבר שטח ישראל במהלך ההפגנות.

"ישראל דוחה על הסף את דו"ח המועצה לזכויות אדם של האו"ם. המועצה קובעת שיאים חדשים של צביעות ושקרים, מתוך שנאה אובססיבית לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון", אמר אז ראש הממשלה נתניהו. "חמאס הוא שיורה טילים על אזרחי ישראל, משליך מטעני נפץ ומבצע פעילות חבלנית במהלך ההפגנות האלימות על הגדר. ישראל לא תאפשר לחמאס לפגוע בריבונות הישראלית ובאזרחיה ותשמור על הזכות להגנה עצמית. חיילי צה"ל ימשיכו להגן בנחישות על אזרחי ישראל מפני התקפות החמאס וארגוני טרור שממומנים ע"י איראן, המכריזה על כוונתה להשמיד את ישראל".