לאחר התפטרות ועדת ההיתרים: המבקר מקיף עצמו במקורבי ימין

אנגלמן יגדיל ל-8 את מספר חברי הוועדה, ובראשה יעמדו שופטות המקורבות לליכוד ולבית היהודי. זאת לאחר שחברי הוועדה הקודמים התפטרו על רקע אי הסכמה בנוגע למימון הוצאותיו המשפטיות של רה"מ

זמן צפייה: 01:26

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (שני) כי ירחיב ויגוון את הרכב ועדת ההיתרים, כך שיכלול שמונה חברים במקום שלושה, בהם שתי שופטות בדימוס שיכהנו במשותף כיושבות ראש הוועדה ושלושה מנכ"לים לשעבר, בכירים במשק המומחים במדיניות ציבורית. זאת לאחר העימות בין חברי הוועדה למבקר הנכנס שפורסם לראשונה בחדשות 13, שנבע מחוסר הסכמה חריף בנוגע לכספים שקיבל רה"מ נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי - והסתיים בהתפטרותם של הראשונים.

הבחירה של אנגלמן היא לשנות כיוון, ולמנות דמויות פוליטיות – ולא דמויות מקצועיות, כנהוג בעבר. נחמה מוניץ ושמואל סלבין מקורבים לליכוד, שרה פריש מקורבת לבית היהודי וד"ר אסתר לוצאטו הביעה תמיכה בפוסט בפייסבוק במפלגת הליכוד.

בראש הוועדה יישבו נחמה מוניץ, בוררת ומגשרת במסגרת המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים ושופטת בית המשפט המחוזי בדימוס, ושרה פריש, בעלת משרד עורכי דין ונשיאת בית הדין של ההסתדרות הלאומית, ושופטת בית משפט השלום בדימוס.

עוד כתבות בנושא >>

העימות במשרד המבקר: אנגלמן מאשים את ועדת ההיתרים בהדלפות

על רקע העימות עם המבקר: חברי ועדת ההיתרים התפטרו מתפקידם

עימות חריף בין המבקר לוועדת ההיתרים: "אל תנהלו לי את המשרד"

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה | צילום: החדשות 13

הרכב הוועדה יכלול גם את יו"ר קרן להשקעות במקרקעין שמואל סלבין, יו"ר הועדה לחיוב אישי במשרד הפנים עדן בר טל, מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב לשעבר מרדכי כהן וד"ר אסתר לוצאטו, מומחית בעלת שם עולמי בתחומי עריכת פטנטים. כמו כן, יישבו בה חבר המל"ג ישראל תיק - הנציג החרדי הראשון בוועדה, וראש הקתדרה לחקר יהדות אתיופיה במרכז האקדמי אונו, הרב שלום שרון - נציג העדה האתיופית הראשון שיהיה חבר בה.

בכירים במשרד לא נשארים אדישים, ואומרים כי אנגלמן "עושה פוליטיזציה של המשרד. הוא לוקח חברי ועדה פוליטיים ומכניס אותם במקום חברי ועדה מקצועיים. זה לא ייתכן, זאת בושה וחרפה".

בהודעה לתקשורת מסר המבקר אנגלמן כי "הרחבת הרכב הוועדה תאפשר שילוב של מומחים מתחומים שונים (משפט, כלכלה וניהול ציבורי) לצד הרחבת מגוון הדעות ושילובן בוועדה של קבוצות שונות בחברה הישראלית. היום עשינו את הצעד הראשון בדרך ליישום רפורמה המקדמת ביקורת בונה ואיכותית. הוועדה תפעל ללא משוא פנים והיא אינה כפופה בהחלטותיה אלא למרות הדין. הוועדה היוצאת השלימה קדנציה מלאה בת שנתיים ואני מבקש להודות לחברי הועדה על תרומתם למנהל התקין בישראל".

על רקע הודעת מבקר המדינה על מינויים חדשים בוועדת ההיתרים, שלחה היום התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש, למבקר המדינה, ליועמ"שית משרד רה"מ ולראש אגף הכספים במשרד רה"מ, מכתב בו הדגישו את מחוייבותם לאכוף את השבת הכספים שקיבל רה"מ למימון הוצאותיו המשפטיות, בסכום של 300 אלף שקלים: "חודש וחצי עברו מאז פרסם היועמ"ש את חוות דעתו כי על רה"מ להשיב את הכסף שקיבל בהפרה בוטה של החוק, אך הסכום טרם הושב. המבחן העליון של חברי הוועדה החדשים הוא להוכיח לציבור כי טובתו נמצאת לנגד עיניהם, ולא טובת גורמים פוליטיים כאלה ואחרים. להוכיח כי אכן מדובר בוועדת ההיתרים, ולא בוועדת המקורבים. רפורמה או לא רפורמה במשרד המבקר - את הכסף שקיבל חייב רה"מ להשיב לאלתר!".

נתן מיליקובסקי
בן דודו של נתניהו, נתן מיליקובסקי | צילום: getty images

כאמור, בשבוע שעבר הגיש השופט עזרא קמא, שעמד בראש ועדת ההיתרים, מכתב בשם חברי הוועדה למבקר המדינה, ובו הודיע כי אינם מעוניינים להאריך את תקופת כהונתם - שפגה בסוף החודש. גורם המעורה בפרטים אמר לחדשות 13 כי חברי הוועדה לא רצו להמשיך בשל יחס המבקר אליהם.

ההתפטרות הגיעה על רקע עימות חריף בין המבקר הנכנס, מתניהו אנגלמן לחברי הוועדה. בתחילת החודש פורסם כי בין הצדדים התפתח סכסוך יוצא דופן בנוגע לסוגיית הכספים שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי.

גורמים שהיו במקום בעת העימות העידו כי אנגלמן תקף את חברי הוועדה, ואמר להם כי: "חרגתם מסמכותכם, אתם לא צריכים להתערב במה שלא שלכם. התפקיד שלכם הוא להחליט אם לתת היתרים או לא. לא מעבר לזה. אל תנהלו לי את המשרד". לחדשות 13 סיפרו הגורמים ששלחו מכתב למבקר ובו כתבו כי "הדברים אינם מקובלים עלינו, מאוד הופתענו מהדברים".

כזכור, ועדת ההיתרים קבעה לפי חוות דעת של היועמ"ש שנתניהו חייב להחזיר את הכסף, 300 אלף שקלים, שקיבל מבן דודו לצורך ההגנה המשפטית במסגרת התיקים בהם הוא חשוד.