הקשר עם הפלסטינים והטענות על "הדיל": הרצוג בריאיון לחדשות 13

נשיא המדינה התיישב לריאיון ראשון מאז נבחר לתפקידו: החשיבות בחידוש הקשר עם הרש"פ, השיחות עם ארדואן ומלך ירדן, ההתכתבויות עם אילן ישועה וההאשמות על עסקה עם נתניהו. הריאיון המלא

זמן צפייה: 12:40

נשיא המדינה יצחק הרצוג התראיין הערב (ראשון) לתמר איש שלום במהדורה המרכזית, והתייחס לחזונו עם כניסתו לתפקיד: "אני מתעסק גם בשיח הפנימי הישראלי וגם בזירה הבינלאומית", אמר הרצוג, "יש ברשותי סמכויות פורמליות לא גדולות, אבל בעוצמות בלתי רגילות".

על שיחתו עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר הרצוג: "את השיחה יזם ארדואן, ודרך נציגיו הוא פנה לנציגות שלנו באנקרה. הייתה לנו שיחה רצינית במשך 40 דקות, אבל זה מחייב דיאלוג אינטנסיבי ופורה תוך שמירה על האינטרסים האסטרטגיים של ישראל גם עם מדינות אחרות. אני בעד דיאלוג אזורי בכל הנושאים".

"השבוע הייתי בארמון של מלך ירדן, לערב שלם, לשיחה משמעותית", סיפר הרצוג, "ירדן היא ממלכה בעלת חשיבות רבה לאזור כולו, יש עכשיו הסכם מים חדש, אקולוגיה ואנרגיה מתחדשת, אבל הדבר העיקרי - המלך חזר בחודש וחצי האחרונים מביקור חשוב מאוד בוושינגטון. הוא שחקן אזורי והיה גם אצל הנשיא פוטין ברוסיה ואצל הנשיא א-סיסי במצרים עם אבו מאזן. כלומר, יש התרוצצות אזורית חיובית שצריך לדעת לנצל אותה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דקר 30 פעם: האישום נגד הנער שמואשם ברצח

הפרקליטות הגישה אישום חדש נגד זדורוב – קרבצ'נקו בין העדים

ערב ראש השנה: אוכלוסיית ישראל גדלה ל-9.39 מיליון אזרחים

לגבי ההתחייבות של ראש הממשלה בנט שלא יהיה משא ומתן עם הפלסטינים בקרוב אמר הרצוג: "אני לא מתייחס לשום קביעה פוליטית של מנהיג פוליטי. זה לא התפקיד של הנשיא. אני מקיים הרבה שיחות טובות עם רה"מ, ואני חושב שמדיניות ישראל, גם לאחר מפגש שר הביטחון ברמאללה ומפגשים אחרים, היא ברורה. טוב ונכון לקיים קשרים ומגעים עם הרשות, שאף אחד לא ישלה את עצמו שאם אנחנו לא נדבר זה יתרום לביטחון ישראל".

"היחסים ביני לבין רה"מ טובים ותקינים, אנחנו מנהלים דיאלוג", אמר הרצוג, "אני מדבר עם כולם, גם עם האופוזיציה. אני מאוד מקווה שהתקופה בה היה דם רע בין בית הנשיא לבית רה"מ חלפה, ושאנחנו בצמרת המדינה נקרין לעם כולו את היכולת לעבוד ביחד למרות המחלוקות. זה נכון שבתוך המליאה מתווכחים, זו הגדולה של דמוקרטיה, ואני רואה את תפקידי בהורדת הלהבות, הורדת החומות, הושטת יד והחזרת איזשהו רוגע לתוך המערכת הזאת".

הרצוג התייחס לכך שבאופוזיציה לא רואים בבנט כראש ממשלה לגיטימי, ואמר: "אני לא עוסק בחלוקת ציונים, רק מאוד מקווה, ואני אומר את זה לכל ראשי הסיעות, כבדו אחד את השני ואת המוסדות השונים, כבדו את הרשויות, בסוף יש לנו מדינה אחת, עם אחד, מורכב, מגוון, מרתק, אני מת עליו, אבל צריך לפעול לכך שכל אחד יכיר את השני, גם אם אתה לא מסכים, גם אם אמונתך אחרת, תכיר, תלחץ יד ותכבד".

יצחק הרצוג
יצחק הרצוג

לגבי הטענה שעלתה במהלך הקמפיין לנשיאות על כך שיש דיל בינו לבין נתניהו, נשיאות תמורת חנינה עתידית, אמר הרצוג: "כמובן שהטענה הזו עורבא פרח ואין בה שום דבר, ויש משהו קצת לא פייר בשאלה הזו כי כבר מניחים שיש תהליך משפטי, מניחים הרשעה, מניחים ערעור, מניחים בקשת חנינה עם חרטה, וזה לא הוגן כלפי אף אדם. אתייחס לכל בקשה כפי שאני מתייחס לכל אזרח. לא היה שום דבר בטענות שהוטחו כלפיי, לדעתי כחלק מאיזשהו קמפיין".

על כך שנתניהו משתמש ביחסים בין הרצוג לבין אילן ישועה כקו הגנה שלו אמר הנשיא: "על בית המשפט לדון בטענות לגופן, יטענו הצדדים ויחליט בית המשפט. לעניין ישועה אני רק אומר שאין מנהיג או פוליטיקאי שלא מדבר עם עורכים ובעלי מדיה תקשורתית, אבל אם יבחנו את היחס של אתר 'וואלה' אז אליי ולמועמדות שלי, העדפה לא הייתה שם".

הרצוג התייחס לגם לביקורת על בחירתו בנאור יחיא לדובר אחרי שעבר עם נתניהו: "אני חושב שבחירה של אדם בתחום המקצועי צריכה לבוא מהרקע המקצועי שלו. נאור דובר מצוין וחלק מהטענות כלפיו היו לא הוגנות ולא נכונות. ממש לא חשבתי שזה נכון לפסול אדם ברמה המקצועית בגלל שאלה של עם מי הוא עבד ואצל מי הוא עבד, זה ממש לא עובד כך בתעשייה הזאת".

הנשיא יצחק בוז'י הרצוג ותמר איש שלום
הנשיא הרצוג ותמר איש שלום

לגבי מינוי של אחיו מייק הרצוג לשגריר בוושינגטון, אמר הנשיא כי בנט ולפיד לא התייעצו איתו בנושא. "האמת היא שלא ידעתי בכלל שהוא מועמד מוביל", אמר הרצוג, "הוא נבחר לתפקיד למרות שאח שלו נשיא המדינה, ומי שמכיר את הנושא יודע עד כמה הוא מוערך בוושינגטון, בכל צדדי בתי הנבחרים ובכל ממשל".

לסיום, איחל הנשיא החדש שנה טובה לכלל האזרחים: "קודם כל אני רוצה לאחל שנת בריאות, ואני פונה דרככם לכל הציבור, לכו להתחסן, תבינו שבמדע יש היגיון. בנוסף אני רוצה לאחל שנת שלום, שנת אחווה, שנת הורדת השנאות והקנאות, יותר אחווה ואהבה, שלום ורעות, כתיבה וחתימה טובה".