עימותים בין היועמ"ש לחיים כץ בדיון החסינות: "פגוע מהטענות"

בדיון בעניינו של השר לשעבר, אמר מנדלבליט: "עבירת מרמה והפרת אמונים - הרף הגבוה ביותר". כץ: "טעית בענק. לא עשית שיעורי בית. בנית סיפור דמיוני, אלף לילה ולילה" • עדכונים שוטפים

זמן צפייה: 03:09

ועדת הכנסת דנה היום (שלישי) בפעם השנייה בבקשת החסינות מפני העמדה לדין של חבר הכנסת חיים כץ. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר במהלך הדיון: "אנחנו לא עוסקים בשוחד, אבל מקרה כזה של ניגוד עניינים חריף, וזה מקרה פרטני חמור במיוחד של ניגוד עניינים, עבירת השוחד היא מדרגה אחת מעל".

ח"כ כץ זעם בדיון על דברי היועמ"ש ויצא מהאולם: " בנית סיפור דמיוני, אלף לילה ולילה. לא עשית שיעורי בית, לא חקרת, כי לא עניין אתכם. אלו דברים עלי שלא היו ולא נבראו. לקחת לי את הבריאות, פגיעה על סתם, ואתה רוצה שאני אשתוק. אני בסך הכל בן אדם, ואני בן אדם ישר, לא שיקרתי בחיים שלי. ואתה יודע את זה. מילה שלי זו מילה. עושים אותי שקרן ורמאי".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-0402201539' autoplay='0' credit='' desc='חבר הכנסת חיים כץ בדיון בעניינו בכנסת' kid='1_435nw51p' duration='59'']

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-0402201557' autoplay='0' credit='' desc='היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדיון בעניינו של ח"כ חיים כץ ' kid='1_5wnypkot' duration='168'']

לכתבות נוספות בנושא >>

היועמ"ש בדיון על חסינות ח"כ כץ: היה בניגוד עניינים חמור

היועמ"ש: "מתנגד לחסינות לח"כ כץ – אין הצדקה לבקשה"

המליאה אישרה את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות ח"כ חיים כץ

ח''כ חיים כץ ואביחי מנדלבליט
ח''כ חיים כץ ואביחי מנדלבליט | צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

עוד אמר כץ: "יש בנינו מחלוקת מהותית ואני פגוע עד עמקי נשמתי מעצם הטענות כלפי. אני סבור שבמקרה שלי טעית בענק. אך יחד עם זאת אני מאוד מכבד אותך ואת מוסד היועץ המשפטי לממשלה". שר העבודה והרווחה לשעבר טען כי "אני איש שפיו וליבו שווים. לא זוכר מתי שיקרתי, ובגיל 72 אינני מתכוון לשקר גם היום. שילמתי מחיר בכל המרדפים הללו".

"התהליך זה העונש", המשיך. "הלא לישון, ההגבלות בבנק. שלוש שנים אני נענש על משהו שלא עשיתי. אני מקבל שטעיתי שלא אמרתי שמוטי חבר שלי. אולי לא הייתי בסדר ואני מצטער על כך".

כמו כן הסביר כץ כי "אני פעיל בשוק ההון משנת 1968, ועד שהתמניתי לשר. כ-47 שנים. אני מחשב עצמי כמי שמבין היטב בתחום הזה וזאת הרבה לפני שהכרתי את מוטי בן ארי למרות שיש בנינו הרבה מאוד מחלוקות ואין בנינו שותפות כלכלית".

ח''כ חיים כץ
ח''כ חיים כץ | צילום: חדשות 13

לדברי היועמ"ש, העבירות שביצע כץ הן "מגוון של פעולות ומצגים שנעשו וכללו, לדעתנו, הסתרה מכוונת ואקטיבית ומצגים כוזבים. מדובר פה בעבירת מרמה והפרת אמונים ברף הגבוה ביותר, ולא במקרה שהוא בתחום האפור". עוד הוסיף כי "מדובר במערכת אינטרסים של חברים מאוד מאוד טובים שהחלה כמערכת יחסים כלכלית, ושוכנעתי שהפכה למערכת מעורבת חברית ואינטרסנטית כלכלית".

הדיון נפתח בדבריה של פרקליטתו של כץ, עו"ד נוית נגב, שאמרה: "אנחנו טוענים שעל הפעולות המיוחסות לח"כ כץ על כך שפעל בניגוד עניינים בתיקון 44, חלה חסינות מהותית שכן הן נופלות למתחם הסיכון הטבעי. סביבת העבודה הטבעית של חברי הכנסת היא סביבה של אינטרסים, לפעמים גם אישיים".

"בחוו"ד של היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון נקבע כי כאשר ח"כ מחוקק חוק, הוא אינו מצוי בניגוד עניינים, גם כאשר הוא נהנה מהחוק", המשיכה, "כך נכתב בהתייחסו למס דירות הן במליאה והן בוועדה. ברגע שמדובר בקבוצה גדולה, אין עניין אישי ולא יראו את חה"כ בניגוד עניינים. רק במקרה קצה ופרטיקולרי, יש מקום להטיל מגבלות על חה"כ".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-0402201435' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='ועדת הכנסת דנה בחסינות ח"כ חיים כץ' kid='1_y93j0dyu' duration='60'']

ח"כ גדעון סער הגיב לדבריה ואמר "כאשר חוק מיסוי דירות נחקק, לא הייתה דרישת גילוי נאות של חבר כנסת, מי מהם מחזיק בשלוש דירות". כאמור, זהו הדיון השני בנושא ובסופו צפויה להתקבל החלטה סופית בנוגע לבקשתו. גם כץ ביקש לשאת כמה מיליות סיכום.

ביום חמישי נפתח הדיון בחסינות, ובו קבע מנדלבליט כי "ניגוד העניינים של כץ חמור ונמצא ברף גבוה מאוד - היה מצופה ממנו שידווח על הקשר עם חברו, ואז ספק אם היה יכול לקדם את החוק".

ניסנקורן אמר בוועדה כי "אני מכיר את ח"כ חיים כץ שנים רבות בתפקידיו השונים. אני מעריך את פועלו ועשייתו החברתית. אני מניח שרבים מכם מכירים את חיים כץ שנים רבות, ולכן אני בטוח שדיוני החסינות קשים לכולנו. יחד עם זאת, השיקול היחיד שצריך לעמוד לנגד עינינו הוא לבחון האם העילות לחסינות הקבועות בחוק מתקיימות במקרה זה".

הדיון בכנסת בבקשת ח''כ חיים כץ לקבלת חסינות מפני העמדה לדין
הדיון בכנסת בבקשת ח''כ חיים כץ לקבלת חסינות מפני העמדה לדין | צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

בעקבות דבריו של היועץ המשפטי לממשלה, חברי כנסת מכל הסיעות טענו כי הם מבולבלים, וציינו כי כתב האישום נגד כץ יוצר קו גבול לא ברור בין האסור למותר. כץ אף הטיח במנדלבליט: "אתה לא יכול לשלוח אדם למשפט סתם - שותים את דמי. הוא עשה אותי רמאי".

ערב לפני כן מסר מנדלביט את חוות דעתו בנוגע לבקשת החסינות של כץ, לפיה אין הצדקה לבקשה מכיוון שאינה עומדת באף אחד מהקריטריונים הקבועים בחוק החסינות לחברי הכנסת. העילות לבקשת חסינות מהעמדה לדין, שעליהן אמור לעמוד מחוקק הנאשם בפלילים, כוללות אפליה, קיום של הליכים נוספים במקביל, גרימת נזק של ממש כתוצאה מהגשת כתב האישום - וחסינות מהותית.