התובעת בהאג מסרה לשופטים את המלצת היועמ"ש: "תסייע בהכרעה"

פאטו בנסודה העבירה את חוות הדעת של מנדלבליט, שבה ציין כי לבית הדין אין סמכות לדון בנושא. זאת, לדבריה, בשל החשש שישראל תחליט לא לשתף פעולה עם ההליך ולא תציג את טיעוניה באופן ישיר

זמן צפייה: 02:27

התובעת של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, פאטו בנסודה, העבירה היום (שלישי) לשופטי בית הדין את חוות הדעת המלאה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדבר האפשרות לפתוח בחקירה נגד ישראל, שבה הדגיש כי לבית הדין אין סמכות לדון בנושא.

במכתב ששלחה לשופטים צינה בנסודה כי היא מעבירה להם את חוות הדעת בשל החשש שישראל תחליט לא לשתף פעולה עם ההליך, ולא תופיע בפני השופטים כדי להציג את טיעוניה בצורה ישירה. בנסודה ציינה כי כמה ימים לפני פרסום החלטתה היא עדכנה את ישראל ואת הפלסטינים כי היא מתכוונת לפרסם את החלטה לפני סוף השנה.

"אני מאמינה שעליי להעביר לכם את המסמכים הללו כדי לאפשר לכם לשקול את כל העמדות והדעות בצורה שתסייע לכם להכריע", כתבה התובעת לשופטים. "זה נכון במיוחד במצב שבו אולי לא תהיה לכם דרך אחרת להיחשף לעמדה של ישראל". בפני השופטים עומדים 120 ימים להכריע אם לתובעת יש סמכות לפתוח בחקירה בנושא הישראלי-פלסטיני.

עוד בחדשות 13:

שותפה בכירה בדיקטטורה אכזרית: העבר הבעייתי של התובעת בהאג

לפני ההחלטה בהאג: "התובעת התחמקה ממפגש עם ארגונים ישראליים"

היועמ"ש על החלטת התובעת בהאג: "נמהרת ובלתי מתקבלת על הדעת"

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

ביום שישי, כזכור, הודיעה בנסודה כי יש בסיס לפתיחה בחקירה נגד ישראל בסוגייה הפלסטינית: "יש בסיס להאמין כי בוצעו או עדיין מבוצעים פשעי מלחמה בגדה המערבית, במזרח ירושלים וברצועת עזה". עם זאת, היא ביקשה לקבל תוך 120 יום חוות דעת נוספת של השופטים לגבי השאלה מהו היקף הסמכות של בית הדין לעסוק בנושא.

בהחלטה שפרסמה, בנסודה אמרה כי היא "סבורה שיש בסיס לפתוח בחקירה לגבי המצב בפלסטין", והדגישה כי ישנם מספר מקרים פוטנציאליים ספציפיים שאותם יש לחקור. התובעת הדגישה עוד כי היא סבורה שלבית הדין הפלילי הבין-לאומי יש סמכות בכל השטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967 - בגדה המערבית, ברצועת עזה ובמזרח ירושלים, ושמוגדרים על ידי "הקו הירוק".

החלטתה של בנסודה זכתה לתגובות סוערות. ראש הממשלה נתניהו גינה אותה בחריפות: "זהו יום שחור לאמת ולצדק. הופכים את בית הדין הבין-לאומי לנשק פוליטי במאבק נגד ישראל. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ ישראל, במולדתם, לפשע מלחמה. זה אבסורד. אנחנו נאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית. תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי כנראה החליטה שלא לדחות על הסף את העתירה הפלסטינית נגד מדינת ישראל. זוהי החלטה שערורייתית חסרת בסיס".

שר החוץ ישראל כץ מסר בתגובה: "החלטתה של התובעת בבית הדין בהאג היא חמורה, מקוממת ונוגדת את החוק הבין-לאומי. לא ייתכן שהתובעת לוקחת לעצמה ולבית המשפט סמכויות שיפוט בניגוד לחוק ומכופפת את הדין הבין-לאומי על מנת שיתאים לפרופגנדה הפלסטינית.אנחנו דוחים את ההחלטה מכל וכל וקוראים למדינות נוספות לעשות זאת, ולעצור את בית המשפט מלהפוך לכלי פוליטי בידיי הפלסטינים במאבקם נגד הקיום של מדינת ישראל וזכותה להגנה עצמית".

הכניסה לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
הכניסה לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

לפי חוות הדעת של מנדלבליט, לבית הדין בהאג אין סמכות לדון בתלונות הפלסטיניות נגד ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה. על פי חוות הדעת, פלסטין אינה מדינה, והמחלוקות בין הצדדים צריכות להיפתר במסגרת משא ומתן - ולא בהליך פלילי. "הפלסטינים, בפנותם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים, ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן", כתב היועמ"ש. "לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים".