לאחר פרסום תוכנית השלום: ג'ייסון גרינבלט יעזוב את תפקידו

שליח ארה"ב למזה"ת צפוי לסיים את עבודתו בממשל טראמפ בשבועות הקרובים, ורוב סמכויותיו יועברו לסגנו של קושנר. לפי פקיד בכיר בבית הלבן, המהלך נובע ממניעים אישיים. "זכות של פעם בחיים"

זמן צפייה: 01:25

השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט החליט לפרוש מתפקידו בבית הלבן, ויעזוב את ממשל טראמפ בשבועות הקרובים - כך נודע היום (חמישי) לחדשות 13. פקיד בכיר בממשל האמריקני אמר כי גרינבלט ימשיך בתפקידו עד לפרסום תוכנית השלום למזרח התיכון שתושק זמן קצר לאחר הבחירות בישראל.

עוד הוסיף הפקיד הבכיר כי הסיבה להחלטתו של גרינבלט נובעת ממניעים אישיים ומשפחתיים בלבד. לדבריו, היועץ הבכיר התכוון במקור למלא את תפקידו לפרק זמן של שנתיים בלבד, אולם הוא מכהן בו כבר קרוב לשלוש שנים.

לאחר עזיבתו של גרינבלט, יועברו רוב סמכויותיו לאבי ברקוביץ', סגנו של ג'ארד קושנר, היועץ הבכיר של הנשיא טראמפ - ושאר הסמכויות יועברו לשליח האמריקני לנושא איראן בריאן הוק, ולשגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

גרינבלט הודיע: "תוכנית השלום לא תוצג לפני הבחירות בישראל"

פרידמן וגרינבלט נכחו בטקס חניכת מנהרה בסילוואן שבמזרח י-ם

גרינבלט על תוכנית השלום: "אי אפשר לצמצם הפתרון לשלוש מילים"

ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקהי למזרח התיכון
ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקני למזרח התיכון | צילום: GettyImages

בחשבון הטוויטר שלו הודה גרינבלט לנשיא ארצות הברית וכתב: "היה לי לכבוד גדול. מודה על כך שזכיתי לעבוד למען אפשרות שיפור חייהם של מיליוני ישראלים ופלסטינים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לעזיבתו של גרינבלט, ואמר: "אני מבקש להודות לג'ייסון גרינבלט על פועלו המסור למען הביטחון והשלום, ועל כך שלא היסס לרגע לומר את האמת על מדינת ישראל מול כל מלעיזיה. תודה לך ג'ייסון".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס גם הוא לפרישה בחשבון הטוויטר שלו: "ג'ייסון היה חבר טוב ונאמן ועורך דין מצויין. מסירותו לישראל ולהשגת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים לא תישכח".

גרינבלט הוא עורך דין בהכשרתו, ובעבר שימש כסגן נשיא ויועץ משפטי של ארגון טראמפ. במהלך החבירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 שימש כיועצו של טראמפ בנושא ישראל, ולאחר בחירתו של טראמפ מונה ליועץ למשא ומתן בין-לאומי ולשליח הממשל למזרח התיכון.

טראמפ
טראמפ | צילום: רויטרס

כזכור, בשבוע שעבר הודיע גרינבלט כי תוכנית השלום האמריקנית ונספחיה לא יוצגו לפני הבחירות בישראל, שיתקיימו ב-17 בספטמבר. החלטת הבית הלבן, שדווחה לראשונה בחדשות 12, הגיעה לאחר דבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשולי ועידת הג'י 7 - שם אמר לעיתונאים כי "ייתכן שנציג את התוכנית לפני הבחירות בישראל". לדבריו, "אולי תראו את העסקה לפני הבחירות, אך כמובן שלא יהיה הסכם לפני סוף השנה".

עוד אמר הנשיא האמריקני: "תראו מה קורה עם הישראלים והפלסטינים, המצב הסתבך מאוד בגלל הבחירות בישראל. אני חושב שהפלסטינים ירצו להגיע לעסקה, הם זקוקים למימון שלנו. שני הצדדים רוצים להגיע לעסקה, אחרי כל כך הרבה שנים - הם עייפים מלהילחם".

עם זאת, לפני כשבועיים התייחס טראמפ למועד פרסום "עסקת המאה" ואמר כי ככל הנראה יחכה עם המהלך עד לאחר הבחירות בישראל, ב-17 בספטמבר. עם זאת, הנשיא טען כי ייתכן וחלקים ממנה יפורסמו טרם הבחירות.