מכתב היועמ"ש נגד המענקים החדשים: בשל התנגדות בכירי האוצר

פרסום ראשון: הפנייה החריגה של מנדלבליט לשר האוצר באה עקב פניות של גורמים באוצר לאנשי משרד המשפטים, על רקע לחצים מצד כ"ץ ונתניהו לאשר את התוכנית - שלחלקה הגדול קיימת התנגדות מקצועית

זמן צפייה: 01:11

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שיגר אמש מכתב לשר האוצר כ"ץ – ובו הזהיר אותו מפני "כלכלת בחירות" בתוכנית הסיוע החדשה שהוא מגבש לנפגעי הקורונה. מדובר בתזמון חריג, שכן לרוב מכתבים מסוג זה נשלחים לאחר שלמשרד המשפטים מגיעה פנייה קונקרטית לגבי כוונה לקדם צעד מרחיק לכת בתקופת הבחירות.

במשרד המשפטים מוטרדים בעיקר מהמענקים החדשים שכ"ץ מעוניין לכלול בחבילה, ומהעובדה שמועד התשלום הצפוי שלהם, תחילת חודש מארס, יחול שבועות אחדים לפני הבחירות לכנסת.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בני בגין מצטרף לגדעון סער: "הזדמנות להביא להחלפת השלטון"

הכלכלה חוזרת עשור לאחור: החובות של ישראל זינקו ל-73% מהתוצר

פרופ' גרוטו: להימנע משימוש במסכות בד ביתיות בעקבות המוטציות

ישראל כ''ץ ואביחי מנדלבליט
ישראל כ''ץ ואביחי מנדלבליט | צילום: חדשות 13

לחדשות 13 נודע כי בימים האחרונים מתקיימות באוצר ישיבות בין השר כ"ץ לבין ראשי האגפים במשרד, ולפחות באחד מהדיונים נכח גם ראש הממשלה נתניהו. השניים לוחצים לאשר מגוון מענקים חדשים, שלחלקם הגדול מתנגדים בכירי המשרד מסיבות מקצועיות.

בתוך כך נשמעה הסתייגותו של היועץ המשפטי לאוצר, עו"ד אסי מסינג, שסבור כי התוכנית מתגבשת בחטף, ללא עבודת מטה מסודרת, וזמן קצר בלבד לאחר שהכנסת אישרה חוק סיוע חדש – הכולל כבר שורה של צעדים: מענק חד פעמי לעסקים שספגו פגיעה ממושכת, הפחתה של רף הזכאות לעסקים מ-40% פגיעה בהכנסות ל-25% ופתרונות לעסקים חדשים שהוקמו בשנת 2020.

על רקע החששות, פנו גורמים באוצר לאנשי משרד המשפטים, ובעקבות זאת שיגר אמש היועמ"ש מנדלבליט את המכתב המקדים לכ"ץ – שממנו משתמע כי לפחות חלק מחבילת הסיוע לא יוכל להתקדם בזמן מערכת הבחירות.

גם בעת פרסום המכתב בחדשות 13, התקיים דיון בהשתתפות ראש הממשלה שבמהלכו הוא וכ"ץ לחצו לאשר את המענקים המתוכננים חרף ההתנגדויות. כעת, נותר לראות כיצד יפעל היועמ"ש לאחר שכ"ץ יציג את התוכנית, ואם בכוונתו להתערב בה כדי למנוע חשש מכלכלת בחירות.