בכירים בגוש השינוי: "הממשלה כמעט סגורה - מחכים לבנט"

לפיד הגיע להבנות כמעט סופיות עם כל ראשי הגוש להחלפת נתניהו מלבד יו"ר ימינה • כעס בליכוד: בנט לא חותם על הסכם ריצה משותפת • הממשלה המסתמנת: מרצ תקבל 3 משרדים, ישראל ביתנו תשלוט בכסף

זמן צפייה: 06:05

המרוץ להקמת ממשלה: בכירים ב"גוש השינוי" אמרו הערב (שלישי) כי "הממשלה כמעט סגורה, אנו מחכים לבנט". זאת, לאחר שהיום יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיעו כי הגיעו להבנות.

בינתיים, באופן רשמי יו"ר ימינה נפתלי בנט מקיים מגעים רק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אולם, עד כה לא חלה התקדמות, וגורמים בליכוד הביעו כעס על כך שבנט טרם חתם על הסכם לריצה משותפת, כפי שנתניהו מציע.

נפתלי בנט, יאיר לפיד
נפתלי בנט, יאיר לפיד | צילום: רויטרס

ראש הממשלה הבטיח ליו"ר ימינה כי אם יכריז שהוא תומך בו, הוא יוכל לגייס עריקים ממפלגות אחרות כדי להקים ממשלת ימין. אולם, נכון לעכשיו לא נראה שהוא מצליח לעשות זאת והעובדה שבנט לא הגיע להבנות עם נתניהו, מוכיחה שממשלה שינוי בהחלט נמצאת על השולחן.

על פי ההסכמות בגוש השינוי עד כה, נראה שלפיד חותם על הסכמים להקמת ממשלה של 25 שרים לפחות, למרות שהבטיח שלא יאפשר ממשלה של יותר מ-18 שרים. החלוקה המסתמנת לממשלה עם בנט, אם אכן תקום, מראה שכל מפלגה קיבלה מספר גבוה של שרים ביחס לגודלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: לע''מ

בממשלה כזו בנט יהיה ראש הממשלה, בכירת מפלגתו איילת שקד תהיה שרת הפנים ומתן כהנא יקבל את תיק הדתות. תקווה חדשה תזכה לשלושה תפקידי שר: יו"ר המפלגה גדעון שר יכהן כשר המשפטים, יפעת שאשא ביטון תקבל את תיק החינוך וגם יועז הנדל יכהן כשר.

לפיד עצמו יכהן כראש ממשלה חליפי ושר החוץ, קארין אלהרר תהיה שרת התקשורת ומאיר כהן יכהן כיו"ר הכנסת. יש עתיד תקבל עוד שלושה תיקים נוספים. כחול לבן תקבל את משרדי הביטחון, הקליטה או הרווחה, התרבות והחקלאות, שיקבלו בהתאמה בני גנץ, פנינה תמנו שטה, חילי טרופר ואלון שוסטר.

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן

יו"ר העבודה מרב מיכאלי צפויה להיות שרת התחבורה אם תקום ממשלה, עמר בר לב השר לביטחון הפנים וחבר כנסת נוסף מהמפלגה יקבל עוד תיק. מרצ, שקיבלה רק שישה מנדטים, תקבל שלושה משרדים - יו"ר המפלגה ניתן הורוביץ יהיה בבריאות, תמר זנדברג בהגנת הסביב ועיסאווי פריג' השר לשיתוף פעולה אזורי.

ישראל ביתנו צפויה לשלוט על ברז הכספים, כאשר יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן מיועד למשרד האוצר וחבר כנסת אחר מהסיעה יהיה יו"ר ועדת הכספים. נוסף על כך, עודד פורר יהיה השר לפיתוח הנגב והגליל, וח"כ אחר ישב במשרד הקליטה או הרווחה.

ניכר שלפיד מנסה שכולם יצאו מרוצים ומתגמש כמה שאפשר, אך בגוש נשמעת גם ביקורת על חלק ממהלכיו. כך למשל, העובדה שישראל ביתנו תחזיק גם במשרד האוצר וגם בוועדת הכספים עלולה להקשות על בנט וסער לחבור לממשלה כזו.