גנץ: "נתניהו לחץ על כפתור פיזור הכנסת ואין דרך חזרה"

יו"ר כחול לבן התייחס במסיבת עיתונאים לאפשרות ביטול הבחירות: "ספין נוסף מבית הקלפים של נתניהו" • על המפלגה החדשה של אהוד ברק: "פיצול יפגע בסיכויי גוש המרכז"

זמן צפייה: 03:53

בחירות 2019 - הסיבוב השני: יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כינס היום (רביעי) מסיבת עיתונאים בגני התערוכה, ברקע הדיבורים על ביטול הבחירות החדשות. "נתניהו שוב מוליך שולל את אזרחי מדינת ישראל, נתניהו נכשל בהקמת ממשלה", אמר גנץ בפתח דבריו. "משלא הצליח להרכיב ממשלה הוא פעל בכל כוחו. הוא הצביע למען פיזור הכנסת, והוביל את מדינת ישראל למערכת בחירות יקרה ומיותרת יחד עם הליכוד ועם סיעות נוספות. אם נתניהו לא היה מדרדר את המדינה לבחירות, נשיא המדינה היה מטיל עליי את האחריות להקים ממשלה והייתי מצליח - נתניהו ידע את זה וכעת כל המערכת הפוליטית מבינה את זה".

"נתניהו חיסל את האופציה להקים ממשלה שתפעל למען אזרחי ישראל, ושלח את שנת 2019 לאבדון כלכלי חברתי ושלטוני. הוא לחץ על כפתור פיזור הכנסת ואין דרך חזרה", האשים גנץ. "מה שראינו ביומיים האחרונים זהו ספין נוסף מבית הקלפים של נתניהו".

בני גנץ, יו''ר מפלגת כחול לבן, נואם במסיבת עיתונאים
בני גנץ, יו''ר מפלגת כחול לבן, נואם במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

"אני כאן כדי להזכיר לנתניהו שלא ניתן להזדכות על האחריות. נתניהו כפה את המציאות הזו והוא לא יכול להעביר את האשמה לאחרים או לעשות שימוש ציני בשחקנים שונים או במוסד ממלכתי כמו במוסד יו"ר הכנסת", המשיך. "בכל תקופת המשא ומתן הקלאיוציני למרות שאנחנו הסיעה הכי גדולה בכנסת, נתניהו לא ניהל איתנו משא ומתן".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

יועמ"ש הכנסת לאדלשטיין: אין היתכנות חוקית לביטול הבחירות

אדלשטיין על האפשרות לביטול הבחירות: "50% שהמהלך ייצא לפועל"

אדלשטיין: "לא אתן יד לביטול הבחירות – אלא בהסכמה רחבה מאוד"

"יכולתי להרכיב ממשלת הסכמה לאומית רחבה שהייתה פועלת למען אזרחי ישראל, הכלכלה, החברה, למען כולם", הוסיף. "אני כאן כדי לומר בקולי: אם הייתה אופציה חוקית לביטול הבחירות והיה ניתן להקים ממשלת אחדות בלי נתניהו - היינו שוקלים זאת ברצינות".

גנץ התייחס גם לרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק, הצפוי להכריז הערב על הקמת מפלגה חדשה, ואמר כי "כחול לבן היא הסיעה הגדולה, וגוש המרכז יכול לנצח רק כשהוא מאוחד, וחזק. כל פיצול שייעשה לידו יפגע בסיכוי הזה".

יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין, התייחס לדברי גנץ לפיהם אין היתכנות משפטית לביטול הבחירות: "אני אומר באופן חד וברור: קיימת התכנות משפטית לביטול פיזורה של הכנסת, כמו גם רצונו של הציבור בישראל לבטל את הבחירות החוזרות. לא הייתי יוזם את המהלך הזה אלמלא הייתי בטוח שהוא אפשרי. אני שב וקורא לכל הצדדים להפנים את גודל השעה, לנהוג באחריות ולהבין כי זו העת להניח להתנגחויות, למילים ולססמאות - ולפעול לטובת הציבור הישראלי. זה מה שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו".

כזכור, בימים האחרונים דווח כי יו"ר כחול לבן קרא ליצור ממשלת אחדות ולבטל את הבחירות. בתוך כך, גנץ כתב אמש בחשבון הפייסבוק שלו כי הודעות שפורסמו בדבר משא ומתן פוליטי שמתנהל בין הליכוד וכחול לבן - הן שקריות: "כל מטרתן היא לגלגל אלינו, בצורה צינית, את אשמת הקדמת הבחירות. זהו ספין נוסף מבית היוצר של נתניהו שיכל לפעול לפי ההתנהלות הדמוקרטית התקינה, וכשנכשל בהרכבת ממשלה - להחזיר את המנדט לנשיא".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

לדבריו, "נתניהו המשיך והקריב את טובת המדינה על מנת לעצור את ההליך המשפטי המתנהל מולו. הוא פיזר את הכנסת וכעת נבהל ממעשהו שלו - ובצדק. אם נתניהו רוצה לחסוך לאזרחי ישראל את הבחירות - שיפנה את עצמו מעמדת ראש הממשלה והמדינה תוכל לחזור לשפיות", כתב.

בתגובה לאותם פרסומים שאותם הכחיש גנץ, אמר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "בשום שלב לא הוצעה רוטציה. עד לרגע זה אין קשר בין הליכוד לכחול לבן ואין לי שום כוונה לוותר על שותפיי הטבעיים לממשלת הימין".

נתניהו הוסיף: "אני מכבד ומעריך את יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין. היוזמה שלו מבקשת למנוע סיבוב נוסף של בחירות בישראל, הוא ביקש שניפגש בימים הקרובים ונעשה זאת, כל השאר - ספינים". כמו כן, ממפלגת הליכוד נמסר קודם לכן כי נתניהו לא פנה לגנץ.

בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, מגבש חוות דעת משפטית הגורסת כי אין היתכנות חוקית לביטול הבחירות. זאת, בניגוד לטענותיו של יו"ר הכנסת אדלשטיין. נוכח מורכבות העניין והשלכותיו האפשרויות, בסביבתו של ינון הדגישו כי הנושא יקח מספר ימים.

מוקדם יותר הגיב חבר הכנסת יאיר לפיד (כחול לבן) ליוזמה, וכתב: "אין בעיה ללכת לממשלת אחדות. אדם אחד, רק אחד, צריך לזוז הצידה וללכת לטפל בכתבי האישום שלו. הליכוד ימנה במקומו את מי שבא לו. תהיה לנו ממשלת אחדות של 75 ח"כים לפחות, בראשות כחול לבן".

בכיר נוסף במפלגה, משה (בוגי) יעלון, התייחס אף לנושא: "חברי הכנסת של הליכוד, אני מקווה שברור לכם עכשיו שגם פיזור הכנסת נועד להציל את נתניהו מאימת הדין, בניגוד לאינטרס הציבורי של האזרחים. לאחר שנתניהו נכשל בהרכבת קואליציה, היה צריך להחזיר המנדט לנשיא ויכולנו להרכיב קואליציה שמרכזה כחול לבן וליכוד, בראשות מי שהנשיא היה מטיל עליו את המשימה".

משה יעלון
משה יעלון בהפגנת גורמי הימין בירושלים נגד השחיתות | צילום: חדשות עשר

ח"כ עופר שלח (כחול לבן) צייץ אף הוא בחשבון הטוויטר שלו: "איפה יימצא בליכוד האיש האחד שיאמר די. האמיץ האחד שיגיד לנתניהו 'יש גבול. גבול לביזיון שאליו אתה גורר מדינה שלמה, גבול לשפל שאליו אתה מדרדר תנועה פוליטית מפוארת'. כולם יודעים שהכל ספין. יהיו בחירות, ביבי כבר מתחיל להבין שיפסיד בהן. יהיה משפט. יהיה סוף לטרלול המטורף שאדם אחד מוליך אליו את כולנו. איפה המנהיג הבא של הליכוד, שיעמוד עכשיו ויגיד שזהו, נגמר? שיבהיר שהמפלגה של בגין ושמיר, שרון וגם ביבי של פעם, לא תסבול את הקרקס הזה?".

"דקה אחר כך יהיו פתאום שקט ושפיות", המשיך שלח. "תהיה ממשלה רחבה וחזקה, בלי קיצוניים ובלי רעש. יהיה שלטון שראוי לאזרחים של המדינה הזאת. אם רק יימצא האיש האחד, המנהיג האחד, נבחר הליכוד האחד שיגיד לביבי - עד כאן!".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי: "הדבר היחיד שמנחה את נתניהו הם סקרים, וברור שבממצאים שהוצגו לו על ידי סוקרים השבוע בלט הרצון של אזרחי מדינת ישראל שתקום ממשלה לאומית רחבה. הכותרות של היום הן לא יותר מאשר משחק האשמות בין הליכוד לכחול לבן ללא שום כוונה אמיתית. לנתניהו, שפעמיים פיזר את הכנסת בתוך חצי שנה, אין שום בעיה להקים ממשלה בתמיכת השמאל (אבי גבאי) או בתמיכת המפלגות הערביות מבחוץ (על פי נתן אשל). לכן, המסקנה היחידה היא שיש פה ניסיון להחזיק בשלטון בכל מחיר ותו לא".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן

אדלשטיין התייחס הבוקר ליוזמת ראש הממשלה ואמר: "50% שהמהלך ייצא לפועל. נפל האסימון שנעשתה פה טעות, אני מעריך שמשפטית לא צריך רוב של יותר מ-61 ח"כים כדי לבטל בחירות, אבל אני לא אביא את הסוגיה לנשיאות הכנסת אם לא אראה שיש רוב משמעותי לממשלה רחבה". הדברים נאמרו בריאיון ל‎יובל קרני בערוץ הכנסת.

בנוסף, תקף אדלשטיין את היועמ"ש אביחי מנדלבליט, לאחר שפורסם כי בשיחות סגורות אמר שאין אפשרות משפטית לבטל את הבחירות, ואמר: "אני לא מבין מה הקשר שלו לנושא הזה". יו"ר הכנסת אף התייחס לטענות שהמהלך נועד להגן על ראש הממשלה וטען שזה לא נכון.

יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין | צילום: החדשות 13

מוקדם יותר הבוקר אמר יו"ר הכנסת בריאיון לגל"צ כי "בלי הסכמה רחבה ובלי מפלגת כחול לבן ברור שלא יבוטלו הבחירות", והוסיף: "הבקשה לבחון את ביטול הבחירות באה בידיים נקיות, אני לא שליחו של איש".