אשכנזי גיבה את גמזו: "הוא איש רציני – לא צריך לנוסע לאומן"

שר החוץ הבהיר בריאיון לחדשות 13 כי כחול לבן תומכת בפרויקטור הקורונה, התייחס לעימותים בקואליציה: "מה שקרה אמש יכול להיות קו לשיתוף פעולה" – ואמר כי "לא יהיה סיפוח כשיש נורמליזציה"

זמן צפייה: 09:02

שר החוץ גבי אשכנזי התראיין הערב (שלישי) לחדשות 13, זאת יום לאחר שהמשבר הקואליציוני נפתר באופן זמני. בריאיון, הסביר אשכנזי מדוע הוא אופטימי באשר לעתידה של הממשלה, הצהיר כי הוא וכחול לבן תומכים בהגבלות למניעת הדבקה אותם הציע פרויקטור הקורונה וגילה כי הוא מסתמס עם שר החוץ האמירותי - למרות שהודר מפרטי הסכם השלום בין המדינות עד שאלה לא פורסמו.

את דבריו פתח בהתייחסות לפרופסור רוני גמזו, ואמר כי הוא תומך בצעדים עליהם הוא ממליץ - במיוחד ב"תוכנית הרמזור". "הקבינט הנחה את גמזו לטפל במחלה במינימום פגיעה בכלכלה", סיפר. "גמזו אמר לנו ביושר, 'הכי קל להשיג את התוצאה זה לעשות סגר - אבל אני לא רוצה לעשות סגר'. הוא הביא את תוכנית הרמזורים, שלדעתי היא הגיונית. הרי רוב הערים במדינה הן ערים ירוקות, ומרבית מוקדי ההתפרצות של הערים האדומות זה עשרות של יישובים - ולא יותר מזה".

"התרשמתי שגמזו הוא איש רציני", המשיך אשכנזי, "הוא איש מקצוע פתוח שהסכים להכניס את הצבא. אנחנו בכחול לבן מאמינים בו ונביא לו את כל הגיבוי". באשר למחלוקת על עניין הטיסה לאומן, אמר: "אף אחד לא רוצה שהמחלה תתפרץ. אנחנו חושבים שאפשר וצריך לאפשר חופש פולחן - אלא שהפעם יש עניין של מחלה. אם יסתבר שנסיעה לשם תסכן את הנוסעים, וגם כשהם חוזרים הם עלולים לסכן את אזרחי מדינת ישראל - לא צריך לנסוע".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בכירים במשרד הבריאות: חוק הקורונה פגע בסמכויות שלנו

גנץ שוחח עם עמיתו מאיחוד האמירויות: "דנו בשת"פ הביטחוני"

בדרך להסדרה? השליח הקטארי ייכנס לרצועה; מהבוקר – 29 שריפות

שר החוץ גבי אשכנזי
שר החוץ גבי אשכנזי | צילום: חדשות 13

בהמשך דיבר על החוק לדחיית התקציב שעבר אמש - מה שמנע את התפזרות הכנסת וההליכה לבחירות רביעיות בתוך כשנה וחצי. "מה שקרה אתמול בערב - יכול להיות קו לשיתוף פעולה", אמר. "אני שמח באחריות הלאומית והצורך לתת פתרונות לעם ישראל. אני חושב שגנץ היטיב לתאר שאם פניו של נתניהו לשיתוף פעולה - ידו מושטת".

כשנשאל אם כחול לבן והליכוד גיבשו כללים, השיב: "אין צורך לגבש כאלה. יש הסכם מסגרת שבתוכו יש את עקרונות הליבה. כל מה שצריך בשביל לעבוד ביחד זה רק לרצות. כולם מדברים על הצורך לעבוד יחד, אבל גם הביטחון זה דבר חשוב - ובעניין זה אנחנו עדיין עובדים בשותפות. אני שותף בכל הפורומים בנושא. זה עובד בשיקול דעת, באחריות ובשיתוף פעולה".

ראש הממשלה החליפי בני גנץ
ראש הממשלה החליפי בני גנץ | צילום: חדשות 13

על המתקפות אותן ספג מהליכוד, חלקן רק לפני ימים ספורים, העדיף שלא להתייחס - גם לא להודעת המפלגה לפיה אשכנזי הוא "חתרן בלתי נלאה". "אני לא מנהל חשבונאות ופנקסנות", הבהיר. "כשנכנסתי לפוליטיקה, לא חשבתי שאני נכנס לקורס של חנה בבלי. מה שחשוב זה להסתכל קדימה - באנו לשרת את הציבור שמצפה מאיתנו לפתרונות. צר לי על הסגנון הזה, אני לא בוחר בו".

"חבל שזה קורה - אבל זה לא מה שחשוב", המשיך. "אני מוכן לבלוע את האגו. מה שחסר זה אחדות. צריכים לשים בצד את כל הגחמות והאינטרסים ולטפל במחלה, בכלכלה - ואחר כך בדברים האחרים". השר טען כי לתחושתיו, למרות חילוקי הדעות, אפשר לעבוד עם נתניהו, בתנאי "שישתף, שיחלוק ושלא ימדר. הוא יודע לעשות את זה".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בהקשר לכך, כזכור, עת פורסם דבר ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות, נודע כי גנץ ואשכנזי לא עודכנו מראש על המגעים בין המדינות מחשש להדלפות. מקרה כזה של הדרה, טען אשכנזי, כנראה לא ישוב על עצמו - לפחות לא בהסכם המתגבש עם סודאן. "נוצרה הזדמנות יוצאת דופן וזה מה שחשוב. לא מומלץ למדר ואני מקווה שהמנהג הפסול הזה ייעלם מהעולם. יש פה חלון הזדמנויות יוצא דופן שבה ישראל נעה מסיפוח לנורמליזציה. זה חשוב וטוב לביטחון".

"אני משוחח עם שר החוץ האמירותי - אנחנו אפילו מתכתבים בוואטספ. הייתה שיחה נרגשת", סיפר. "הוא עשה מחווה יפה ואחרי השיחה פתח את התקשורת הישירה בין המדינות". אשכנזי הוסיף כי לאחרונה הוא משוחח עם שרי חוץ ערבים שונים, והבהיר: "אנחנו יודעים מה מתרחש".