הריאיון שעורר גלים: צפו בשיחה המלאה עם שר החוץ של בחריין

שייח אל-חליפה אמר לברק רביד כי ישראל היא גורם לגיטימי במזה"ת, וקרא לנתניהו ולרשות "לא לפספס את ההזדמנות לשלום". במקביל, יצא נגד איראן והביע תמיכה בתקיפות צה"ל בסוריה • הריאיון המלא

זמן צפייה: 23:59

הוועידה הכלכלית שנערכה בבחריין הייתה הפעם הראשונה שבה נכנסו לממלכה המוסלמית עיתונאים ישראלים. כחלק מהביקור שוחח שליח חדשות 13 לוועידה עם שר החוץ של בחריין, שייח' חאלד בן אחמד אל-חליפה. מיד עם פרסומו עורר הריאיון גלים בכלי תקשורת ברחבי העולם והן ע"י גורמים רשמיים בישראל, בהם משרד החוץ, והן ע"י דיפלומטים מערביים.

אל-חליפה אמר בריאיון שנערך במלון "ארבע העונות" שבאל-מנאמה כי ישראל היא חלק אינטגרלי ולגיטימי במזרח התיכון, וכי לעם היהודי יש חלק במורשת של האזור. "אנחנו צריכים לדבר כדי לפתור את הסכסוך", אמר שר החוץ הבחרייני. לדבריו, הרשות הפלסטינית עשתה טעות כשהחרימה את הוועידה בבחריין, שבה הושק החלק הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ. אל-חליפה הוסיף כי ישראל פספסה הזדמנות כאשר לא הגיבה עד היום באופן חיובי ליוזמת השלום הערבית. "אני מייעץ לנתניהו ולפלסטינים לא לפספס את ההזדמנות שקיימת היום להשיג הסכם שלום", אמר שר החוץ הבחרייני.

ברק רביד מראיין את שר החוץ הבחרייני
ברק רביד מראיין את שר החוץ הבחרייני | צילום: חדשות 13

יממה לאחר הריאיון בירך משרד החוץ על דברי שר החוץ של בחריין: "ישראל מברכת על החלטתו של שייח חאלד אל-חליפה לשוחח בגלוי על עמדותיו עם עיתונאים ישראלים, ושמחה על על התוכן החיובי שביטא, המציע תקווה לקירוב היחסים ושלום עתידי". גם השליח הגרמני למזרח התיכון, כריסטיאן באק, בירך על הדברים: "שמחתי לשמוע את שר החוץ שייח חאלד אל-חליפה מדבר על רצונו ביחסים טובים יותר ובשלום עם ישראל".

הריאיון המלא של שר החוץ של בחריין לשליח חדשות 13:

שייח' חאלד בן אחמד אל-חליפה שר החוץ של בחריין. תודה על הראיון הזה.

תודה שבאת. זה הריאיון הראשון שלי עם כלי תקשורת ישראלי, ואני מקווה שאצליח להעביר באמצעותכם את המסר.

זה לא אירוע שגרתי ששר חוץ ערבי יושב עם עיתונאי ישראלי – מדוע החלטת לעשות זאת?

זה היה צריך לקרות כבר לפני הרבה זמן. לדבר עם אנשים שאתם לא מסכים עימם זה דבר שתמיד מוביל להפחתת מתיחויות. תמיד רצינו לפתור את הסכסוך הישראלי ערבי או הישראלי-פלסטיני. אבל תמיד לא הצלחנו לתקשר, לדבר ישירות לציבור הישראלי באמצעות כלי התקשורת שלו. לא רצינו לפספס את ההזדמנות הזו, מאחר שיש לנו כאן את הוועידה.

אם יש דבר אחד שאתה רוצה להגיד לציבור הישראלי – מהו?

מה שאני רוצה לומר הוא שנכון יש לישראל שלום עם מצרים ועם ירדן ויחסים עם הפלסטינים. אבל זה לא כל רוחב היריעה של המקום שאליו אתם שייכים. ישראל היא מדינה במזרח התיכון. היא חלק מהמורשת של האזור. לעם היהודי יש מקום בקרבנו. תקשורת צריכה להיות תנאי מוקדם לפתרון כל הסכסוכים, אנחנו צריכים לדבר.

בחריין, מדינת אי במזרח התיכון
בחריין, מדינת אי במזרח התיכון | צילום: חדשות 13

בוא נדבר על הוועידה שמתקיימת כאן בנוגע לכלכלה הפלסטינית. אתה חושב שהפלסטינים עשו שגיאה כשלא הגיעו להשתתף?

זו תמיד שגיאה לא להשתתף בכל סוג של מאמץ שמטרתו לשפר את רמת החיים של בני אדם. זו תמיד שגיאה לפספס הזדמנות להשיג שלום. נכון זו סדנא כלכלית. נכון זה לא עוסק בפתרון המדיני שארצות הברית תציע. אבל זו הזדמנות ורצינו לראות את הפלסטינים כאן אבל הם בחרו לא להגיע.

ניסיתם לשכנע אותם?

כן. אבל אנחנו מכבדים את עמדתם. יש להם את ההבנה שלהם. הם אחראים על ענייניהם. אבל אני חושב שהסדנא הזו חשובה מאוד לכל האזור. זה הדבר הגדול הבא שקורה אחרי ועידת קמפ דיוויד, כאשר הנשיא סאדאת ביקר בישראל וכשהשיגו הסכם שלום. מאז הושג שלום עם ירדן - אבל לא עם הפלסטינים ושאר העולם הערבי. זה הצעד הגדול הבא ואם הוא יזכה לתמיכה של כל הצדדים לסכסוך תהיה לנו הזדמנות להצליח.

מה אתה חושב על תכנית השלום האמריקנית?

אני חושב שזה מאמץ כן מצד ארה"ב. הם תמיד ניסו לפתור את הסכסוך ולהיות כוח חיובי ומתווך הוגן. נראה את התכנית, אני לא יכול לדבר על משהו שלא ראיתי. אני לא חשוף לפרטיה. אבל אנו סומכים על האמריקנים שהם יוכלו להגיע להסכם. אבל ארצות הברית לא תספיק. נצטרך שכל המדינות באזור יעבדו יחד. זה לא יהיה רעיון טוב להחרים את ארצות הברית בכל הנוגע לתהליך השלום.

אתה חושב שתכנית השלום האמריקנית תכלול מדינה פלסטינית?

אני לא יודע. אני מודאג לגבי יוזמת השלום הערבית שקוראת לפתרון שתי המדינות. זו יוזמה שהתקבלה ברחבי העולם. אם מסתכלים על ההיסטוריה של הסכסוך היו הרבה טעויות. הפלסטינים פספסו הזדמנות בקמפ דיוויד בשנת 2000. אבל הישראלים פספסו הזדמנות עם יוזמת השלום הערבית.

הוועידה הכלכלית בבחריין
הוועידה הכלכלית בבחריין | צילום: רויטרס

למה אתה מתכוון?

לא שמענו אפילו רמז של קבלה חיובית של יוזמת השלום הערבית מצד ממשלת ישראל. שמענו דברים כאלה מגורמים פוליטיים שונים בישראל אבל התגובה של ממשלת ישראל היתה מלאה בהסתייגויות ובחוסר אמון.

אתה חושב שיש סיכוי ליותר נורמליזציה בין ישראל למדינות המפרץ? או שקודם כל צריך שלום עם הפלסטינים ורק אחר כך נורמליזציה עם ישראל?

אלה קלישאות של העבר. לעשות דבר אחד לפני דבר אחר או להיפך. אף אחד מהמהלכים הללו לא יכול להתרחש בלי השני. זה צריך לקרות היחד. אנחנו צריכים לבנות אמון לגבי מה שאנחנו עושים. הציבור הישראלי צריך להאמין שיש מדינות באזור שרוצות להשיג שלום ושמעודדות את הפלסטינים לעשות זאת. אנחנו רוצים שהערבים ירגישו שישראל שייכת לכאן. ייתכן שאין לנו נורמליזציה או יחסים דיפלומטיים – לפחות בינתיים – אבל אנחנו יודעים שישראל היא מדינה שקיימת באזור ושהעם שלה רוצה שלום.

 אם היה לך דבר אחד שהיית יכול לבקש מראש הממשלה נתניהו לעשות. מה זה היה?

אני יודע שלנתניהו יש עכשיו עניינים פוליטיים משלו בישראל.

אז כל רק ממשלה ישראלי.

אני אייעץ לנתניהו ולפלסטינים לא לפספס את ההזדמנות הזו. יש כאן משהו שמשנה את כללי המשחק. כאשר משפרים את החיים של אנשים. יש כאן הזדמנות ליצור מצב שבו כולם נמצאים במצב טוב יותר כדי לעשות שלום.

בוא נדבר על היחסים בין ישראל לבחריין. האם אתה רואה סיכוי לפריצת דרך בקרוב?

תלוי איך העניינים יתפתחו.

מה צריך לקרות?

בחריין היא מדינה אחת באזור ואנחנו עשינו את החלק שלנו. יש עוד מדינות שצריכות להשתכנע בצורה מוצקה.

כמו סעודיה?  

כל המדינות באזור. אנחנו בנתיב בדרך לשלום.

 האם ההחלטה לאפשר לעיתונאים ישראלים להגיע לבחריין היתה חלק מהתהליך הזה?

כן. זו היתה החלטה שלנו לאפשר לעיתונאים הישראלים להיכנס לוועידה. אנחנו צריכים לבנות אמון.

 נפגשת עם בכירים ישראלים בעבר. מי השאיר עליך את הרושם המשמעותי ביותר?

כאשר נפגשתי עם בכירים ישראלים, גילינו את האנושיות בצד השני וזה דבר טבעי עם כל בן אדם בעולם. בפגישות האלה אתה מרגיש איך השיחה תמיד מובילה להבנות.

מי השאיר עליך את הרושם הרב ביותר?

הנשיא המנוח שמעון פרס. הוא השקיע את הנשמה שלו בהשגת שלום, אבל זה לא קרה.

מתי ישראלים יוכלו להגיע לכאן סתם לחופשת סוף שבוע במנאמה?  

אם כולנו ניקח ברצינות שאלה הם פירות השלום ושכל צד צריך לתת משהו ולהתחשב בדעה של הצד השני זה יקרה באופן טבעי.

בוא נדבר על איראן. העמדה הבחריינית והעמדה הישראלית דומות מאוד.

איראן היא איום מרכזי לביטחון וליציבות באזור. אני לא רוצה להשתמש במילה איראן. זו הרפובליקה האסלאמית. זה משטר מסוכן ורעיל מאוד. הם מנסים גם להשפיע על הסכסוך הערבי-ישראלי. אנחנו יודעים שאם זה היה תלוי רק בערבים ובישראלים היינו היום קרובים הרבה יותר לפתרון של הסכסוך. אבל איראן מחריפה את המצב עם כסף ונשק ומיליציות שהיא מפעילה.

 כשצה"ל תוקף יעדים איראנים בסוריה אתם תומכים בזה?

מה התפקיד של הכוחות האיראנים בסוריה? זה איום ישיר לכל האזור כולל לישראל. וכמו שכבר אמרתי – לכל מדינה יש זכות להגן על עצמה.

אתה חושב שישראל ובחריין ושאר המדינות באזור צריכות לעבוד יחדיו נגד האיום האיראני?

יהיה קל להגיע למנגנון לשיתוף פעולה אחרי שנפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ונסיר את המכשולים. אבל זה לא אומר שעכשיו אנחנו לא מסכימים שאיראן היא איום מרכזי ושצריך לפעול נגדו באותה צורה.

האם אתה מודאג מכך שאנחנו בדרך למלחמה בין איראן לארה"ב?

אם חס וחלילה תהיה מלחמה באזור, אאשים את הרפובליקה האסלאמית לפני כל אחד אחר. הם קוראים למלחמה. הם תוקפים ספינות. הם תוקפים מכליות נפט, מתקפות של מל"טים מתימן, הם קוראים למלחמה באזור. זו הדרך היחידה בה הם יכולים לשרוד. המשטר הזה שורד רק באמצעות תוקפנות. רק באמצעות ייצוא של המהפכה. רק באמצעות השתלטות. אז אני חושב שהאיפוק שארצות הברית מפגינה הוא נבון מאוד.

אתה חושב שמתישהו בעתיד נראה ראש ממשלה ישראלי נוחת במנאמה?

אנחנו רוצים שזו תהיה נחיתה טובה. נחיתה משמעותית. זה מה שאנחנו צריכים להשיג. אני לא רוצה לצייר תמונה ורודה אני רוצה להציג לך את השאיפה שלי כאדם כמוך ששייך לאזור ושרוצה לראות שלום ונורמליזציה.

אתה רוצה לבקר בישראל?

מה ימנע ממני לבקר בישראל במהלך חיי? מה ימנע ממני לפגוש אנשים כמוך במדינה שלך? אבל אנחנו צריכים לעשות זאת בצורה שמאפשרת לשנינו להרגיש בנוח.

השייח' חאלד בן אחמד אל-חליפה. שר החוץ של בחריין. תודה לך על הראיון הזה.