שגריר ארה"ב: "לישראל יש הזכות לספח חלקים מהגדה המערבית"

דייויד פרידמן אמר בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי בנסיבות מסוימות, ישראל יכולה להחיל את החוק על חלקים מהשטח, אבל לא על כולו. "אין לנו עמדה בנושא עד שלא נדע בדיוק מה ייעשה"

זמן צפייה: 01:24

שגריר ארה"ב בישראל, דייויד פרידמן, אמר בריאיון ל"ניו יורק טיימס" שפורסם היום (שבת) כי בנסיבות מסוימות, לישראל יש הזכות לספח חלקים מהגדה המערבית אבל לא את כל השטח. עם זאת, פרידמן סירב לומר כיצד יגיב הממשל האמריקני אם ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן יספח חלקים מהגדה.

"אין לנו עמדה בנושא עד שלא נבין כמה יסופח, באילו תנאים, מדוע הגיוני לעשות זאת, מדוע זה טוב לישראל, מדוע זה טוב לאזור, ומדוע זה לא יוצר יותר בעיות מאשר פתרונות", הסביר פרידמן. "אלו הדברים שנצטרך לדעת, ואני לא מתכוון לשפוט לפני הזמן".

פרידמן התייחס לוועידה הכלכלית שיזם הממשל האמריקני בבחריין, בה צפויים להציג תוכניות כלכליות שיהיו ככל הנראה חלק מתוכנית השלום. "זה לא הוגן שהפלסטינים הציגו את הוועידה כשוחד או ניסיון לקנות בכסף את שאיפותיהם הלאומיות", אמר. "זה לא המצב. זה ניסיון להעניק חיים לשאיפותיהם על ידי יצירת כלכלה חיונית".

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט
שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט | צילום: רויטרס

הדיפלומט האמריקני-יהודי התעקש כי אלמלא "לחץ מאסיבי" כלפי אנשי עסקים פלסטינים מצד בכירים פלסטינים, הם היו משתתפים בוועידה. "אין כמעט אף איש עסקים פלסטיני שלא רוצה להשתתף במפגש עם אנשים המייצגים הון עתק, כשנושא הדיון מוגבל להענקת כסף לפלסטינים", אמר. "אני יודע ממקור ראשון, הם רוצים לבוא".

השגריר אמריקני ציין כי מטרת "עסקת המאה" היא לשפר את איכות החיים של הפלסטינים, אך הבהיר כי היא לא צפויה להביא לפתרון קבוע לסכסוך. "יש רוב שקט של פלסטינים שיקפצו על תוכנית השלום של טראמפ אלמלא 'השלכות אמיתיות' מצד נציגים פלסטינים בגדה המערבית", הסביר.

פרידמן האשים בריאיון את ממשל אובמה, בכך שלא הטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בשנת 2016, שגינתה את ההתנחלויות וקראה להן "הפרה בוטה" של החוק הבין-לאומי. בכך, טוען פרידמן, ארה"ב העניקה הצדקה לטיעון הפלסטיני, לפיו כל הגדה המערבית ומזרח ירושלים שייכים להם. "ישראל ודאי רשאית להחזיק בחלק מהשטח", אמר.

רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת
רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת | צילום: רויטרס

בעולם הפלסטיני געשו הרוחות בעקבות דבריו של פרידמן. מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, סאאב עריקאת, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ההשקפה של הממשל האמריקני לגבי סיפוח השטחים הכבושים היא "פשע מלחמה תחת החוק הבין-לאומי". חבר המועצה המרכזית של הפת"ח, חסין א-שיח, כתב אף הוא בחשבון הטוויטר שלו כי הצהרותיו של שגריר ארה"ב בישראל, על כך שלישראל יש את הזכות להחזיק בחלק מהגדה המערבית, חושפות את האמת מאחורי "עסקת המאה" - שמטרתה לחסל את הסוגייה הפלסטינית ולבסס את הכיבוש על האדמות הפלסטיניות.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "ופא" דיווחה כי תנועת פת"ח גינתה את הצהרותיו של פרידמן ותהתה אם עמדות אלו מייצגות את העמדה האמריקנית הרשמית או את עמדת המתנחלים הקיצוניים בישראל. לפי הדיווח, מהפת"ח נמסר כי "פרידמן לא דיבר על השחיתות של נתניהו. הצהרותיו מסוכנות לביטחון וליציבות האזור".

כמו כן, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, צייץ בטוויטר בתגובה לדברים: "תפיסת העולם של ממשל טראמפ, שאותה ביטא השגריר פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלסטינים להבין שחרם על ישראל ועל ארה״ב ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג - והם אלה שבעיקר יפסידו מסרבנות השלום. שנים מכרו להם שהזמן פועל רק לטובתם ולכן הם סירבו לכל הצעת פשרה. בעידן אבו מאזן כבר לא יהיה מו״מ מדיני. רק אם המנהיגות הבאה של הפלשתינים תפנים יחד עם הציבור ברשות, שישראל והעולם לא יחכו להם, אולי תצמח שם מנהיגות שמוכנה גם לוויתורים. החלת החוק הישראלי על היישובים ביו״ש הוא צעד בכיוון הנכון שיעביר את המסר הזה ויקדם שלום".

השר גלעד רדן
השר גלעד ארדן

יו"ר מרצ תמר זנדברג צייצה בטוויטר: "פרידמן הוא שגריר ארה״ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, ועליו לדעת שסיפוח הוא אסון לישראל. שלום הוא אינטרס של ישראלים ופלסטינים בארץ, גם אם הממשל האמריקני משרת את הימין הקיצוני בלבד".

יו"ר חד"ש איימן עודה הגיב אף הוא לדברי שגריר ארה"ב: "הנה מסר להחזיר לאיש הכתום בחדר הסגלגל - הפתרון היחיד שיבטיח ביטחון וכבוד לישראלים ופלסטינים הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל. סיפוח חד צדדי הוא פשע מלחמה".

בשבוע שעבר דווח ב"וושינגטון פוסט" כי שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, התייחס לאחרונה בשיחה עם מנהיגים יהודים בניו יורק לתוכנית השלום של טראמפ, ואמר בין היתר כי לממשל האמריקני יש תוכנית מגירה למקרה שישראל תספח חלקים מהגדה המערבית.

סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש''ף
סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש''ף | צילום: רויטרס

פומפאו הביע ספק בנוגע ליכולתה של התוכנית להצליח. "אנשים עשויים לטעון שהתוכנית בלתי ניתנת ליישום ולא תתפוס תאוצה", אמר. "ייתכן שהתוכנית תידחה, יכול להיות שאנשים יאמרו שהתוכנית לא טובה עבורם".

"לוקח לנו יותר זמן לפרסם את התוכנית משחשבתי, אם לומר בעדינות", הסביר שר החוץ האמריקני בפגישה הסגורה. "אין הבטחות שאנחנו נהיה אלה שנביא לפריצת דרך בקונפליט הישראלי-פלסטיני, אני מקווה שכולם ייקחו חלק באופן רציני".

מייק פומפיאו נואם בשוויץ
מייק פומפיאו נואם בשוויץ | צילום: רויטרס

"אני מבין למה אנשים חושבים שזו תהיה עסקה שרק הישראלים יאהבו", הוסיף פומפאו. "אני מקווה שכולם ייתנו לתוכנית מקום וייתנו לה זמן לשקוע".

לפני כשבועיים שליח מיוחד מטעם מלך בחריין, חמד אבן עיסא אל-חליפה, נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וביקש ממנו להשתתף בוועידה הכלכלית שתיערך במדינתו בחודש יוני, במסגרת תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. אבו מאזן דחה את הבקשה והבהיר כי לא ייקח חלק במפגש.

השליח הבחרייני אמר לאבו מאזן כי מדינתו לא ארגנה את הוועידה הכלכלית, אלא רק נענתה לבקשת ארה"ב והסכימה לארח אותה. השליח הבהיר ליו"ר הרשות הפלסטינית כי בחריין מחויבת למדינה פלסטינית בקווי 1967 - שבירתה מזרח ירושלים. למרות זאת, כאמור, אבו מאזן סירב להגיע לפגישה.