"נתניהו לא אהוד בישראל כטראמפ, ולכן ייאלץ לקבל את עסקת המאה"

שגריר צרפת בארה"ב אמר בריאיון למגזין "אטלנטיק" כי קושנר אמר לו שלרה"מ לא תהיה ברירה אלא להסכים לתוכנית השלום האמריקנית. "תהיה קרובה למה שהישראלים רוצים, יש 99% סיכוי שהיא תיכשל"

זמן צפייה: 01:23

שגריר צרפת היוצא בארצות הברית, ז'ראר ארו, אמר כי ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שעומד בראש צוות תוכנית השלום של הבית הלבן, אמרו לו שבגלל שטראמפ יותר פופולרי מבנימין נתניהו בישראל, לא תהיה לראש הממשלה ברירה אלא לקבל את "עסקת המאה". עוד הוסיף ארו שבמצב הנוכחי בגדה המערבית, ישראל היא כבר "מדינת אפרטהייד". את הדברים אמר בריאיון למגזין "אטלנטיק".

"אני קרוב מאוד לג'ארד קושנר", אמר ארו, שסיים השבוע את תפקידו, "תוכנית השלום האמריקנית תהיה קרובה למה שהישראלים רוצים. יש 99% שהיא תיכשל, אבל אסור לשכוח שיש גם סיכוי של אחוז אחד שהיא תצליח. לטראמפ יש יכולת ייחודית ללחוץ על הישראלים בגלל שהוא כל כך פופולרי בישראל".

שגריר צרפת היוצא בארה''ב, ז'ראר ארו | צילום: Getty Images

עוד הדגיש השגריר הצרפתי הפורש כי קושנר אמר לו שההימור הראשון של הבית הלבן לגבי תוכנית השלום מבוסס על כך שטראמפ יותר פופולרי בישראל מאשר נתניהו כי הישראלים בוטחים בו. ההימור השני הוא שהפלסטינים עשויים להבין שזו ההזדמנות האחרונה שלהם לקבל ריבונות מוגבלת כלשהי. כמו כן, הוסיף כי קושנר הולך להוציא הרבה כסף על הפלסטינים, ומדינות ערב מגבות את האמריקנים.

ארו שימש בעבר כשגריר צרפת בישראל ובאו"ם. הוא נחשב לדיפלומט הצרפתי הבכיר ביותר כיום וכיהן כשגריר בוושינגטון בחמש השנים האחרונות. בריאיון ל"אטנלנטיק" אישר ארו את חשיפת חדשות 13 מאוקטובר אשתקד, לגבי השיחה בין נשיא צרפת מקרון לנשיא טראמפ, שבמהלכה אמר הנשיא האמריקני כי אם יהיה צורך לא תהיה לו בעיה ללחוץ על נתניהו לקבל תוכנית שלום משלו.

טראמפ ואבו מאזן בפגישה בבית הלבן
טראמפ ואבו מאזן בפגישה בבית הלבן | צילום: רויטרס

כמו כן, השגריר הצרפתי היוצא אמר כי בשל העובדה שישראל חזקה הרבה יותר מהפלסטינים ושהסטטוס-קוו מאוד נוח לישראל, נתניהו עלול להחליט כי אין לו שום אינטרס לעשות ויתורים לפלסטינים. "במצב הנוכחי נתניהו יכול גם לאכול את העוגה וגם להשאיר אותה שלמה", אמר ארו. "הם שולטים בגדה המערבית מצד אחד אבל הם עדיין לא חייבים לקבל החלטה לגבי הפלסטינים – האם לתת להם אזרחות ישראלית או פשוט להשאיר אותם ללא מדינה. הם לא יתנו לפלסטינים להיות אזרחי ישראל ולכן יהיו צריכים להפוך זאת רשמית למצב של אפרטהייד. הם יהפכו רשמית למדינת אפרטהייד. למעשה הם כבר מדינה כזו כיום".

השגריר הצרפתי אמר שהגישה של קושנר לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני היא עסקית לחלוטין. לדבריו קושנר לא מנסה לקבוע מי צודק ומי טועה אלא למצוא פתרון מעשי. "מצד שני קושנר מאוד פרו-ישראלי ולכן הוא עלול לא להבין שאם אתה מציע לפלסטינים להתאבד או להיכנע – הם עלולים להחליט להתאבד".

ריאד אל-מאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית
ריאד אל-מאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית | צילום: רויטרס

כמו כן, בליגה הערבית התייחסו לפרסומים שעלו לחארונה בנוגע ל"עסקת המאה", ואמרו כי "התמונה "התמונה של העסקה הנרקמת מדאיגה, על העולם הערבי להתנגד לתוכנית ולעמוד לצד העם הפלסטיני". עוד מסרו כי מחר צפוי אבו מאזן לנאום בפגישת חירום של שרי החוץ של הליגה הערבית שתתכנסת בקהיר, כדי לדון בהשלכותיה של תוכנית טראמפ על העולם הערבי.

מוקדם יותר היום תקף משרד החוץ הפלסטיני את הבכירים האמריקניים שהתייחסו ל"עסקת המאה", ובראשם השליח המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. בהודעה נכתב כי "כל תוכנית שלא תתבסס על פתרון שתי המדינות - תיכשל". כמו כן, נכתב כי  "כעת אנחנו רואים בצורה מובהקת כי צוותי השלום של טראמפ ונתניהו עובדים כתף לצד כתף כדי לחסל את הפרויקט הלאומי הפלסטיני".

אתמול מסר גרינבלט כמה פרטים בדבר תוכנית השלום האמריקנית. בין היתר, טען גרינבלט כי ההנהגה הפלסטינית דבקה במושגים ישנים שאינם מקדמים את השלום, וכי תוכנית השלום לבדה לא תפתור באופן מוחלט את המחלוקות בין הצדדים, שייאלצו לנהל בנוסף מו"מ ישיר ביניהם. את הדברים אמר בריאיון לרשת "סקיי ניוז ערביה".

גרינבלט הצהיר כי אין כל גורם שיוכל לאלץ את שני הצדדים ליישם את העסקה, אך אם לא ייענו לתוכנית הם יאבדו הזדמנות משמעותית להשגת שלום - בייחוד, לדבריו, הפלסטינים. עוד סיפר כי על אף שההנהגה הפלסטינית גדעה את יחסיה עם ארה"ב, הממשל האמריקני עודנו נפגש עם פלסטינים שאינם חלק מההנהגה.

לבסוף, הודיע גרינבלט כי הממשל מבקש מהישראלים והפלסטינים לבחון את התוכנית לפני שיביעו עמדה בעניינה, והוסיף כי הממשל אינו מקבל את החלטותיו רק על סמך מאמצי השלום אלא גם בהתבסס על האינטרסים של ארה"ב. לדבריו, "הנשיא דונלד טראמפ רואה בעצמו אדם שתמיד מנסה לקיים את הבטחותיו". מוקדם יותר, הכחיש גרינבלט בחשבון הטוויטר שלו דיווחים על כך שהתוכנית כוללת העברת שטחים מסיני לעזה: "מפתיע ומעציב לראות כיצד אנשים ללא כל מושג לגבי התוכנית מפיצים מידע שקרי אודותיה".

ג'ייסון גרינבלט
ג'ייסון גרינבלט | צילום: החדשות 13

בתוך כך, באוקטובר אשתקד טראמפ אמר למקרון כי הוא יהיה מוכן להפעיל לחץ על נתניהו, כדי שזה יקבל את תוכנית השלום האמריקנית  - כך אמרו לחדשות 13 ארבעה גורמים דיפלומטים מערביים, שמעורים בתכני שיחה בין טראמפ ומקרון שנערכה בשולי כינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק ב-24 בספטמבר. לפי הגורמים, טראמפ אמר: "אנחנו נותנים לישראל חמישה מיליארד דולרים בשנה - אני יכול להיות קשוח עם נתניהו לגבי תוכנית השלום, כמו שהייתי קשוח עם הפלסטינים".

זו ההייתה פעם הראשונה שבה התבטאות כזו של טראמפ כלפי נתניהו התפרסמה. לדברי ארבעת הדיפלומטים המערביים, מקרון היה זה שהעלה את הסוגייה הישראלית-פלסטינית במהלך הפגישה. "הרושם שלי הוא שנתניהו לא רוצה באמת להתקדם בתהליך השלום, כי הוא אוהב את הסטטוס קוו", אמר מקרון לנתניהו. הנשיא האמריקני השיב כי הוא נוטה להסכים עם הניתוח הזה. "אתה יודע עמנואל, אני קרוב מאוד להגיע לאותה מסקנה", אמר טראמפ.

מקרון ואבו מאזן בצרפת2
מקרון ואבו מאזן בצרפת2 | צילום: רויטרס

הנשיא הצרפתי שאל מדוע טראמפ היה עד כה קשוח רק עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאכן הודיע על ניתוק הקשרים עם צוות המו"מ של הממשל האמריקני בשל היחס שקיבלו הפלסטינים, לדבריו. טראמפ הסביר: "הייתי קשוח עם הפלסטינים בגלל שהם לא הסכימו לדבר איתנו וזה לא מקובל". הנשיא האמריקני הבהיר: "נתתי הרבה לנתניהו. העברתי את השגרירות לירושלים וכל שנה אנחנו נותנים להם 5 מיליארד דולר".

שלושה ימים אחרי אותה פגישה עם מקרון, נפגש טראמפ בניו יורק עם ראש הממשלה נתניהו. במסיבת העיתונאים שקיימו השניים במהלך אותה פגישה הודיע טראמפ בפעם הראשונה כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני וציין כי ישראל תצטרך לעשות "משהו טוב" עבור הפלסטינים.

בבית הלבן לא הכחישו את הדברים. בכיר בבית הלבן אמר בתגובה: "הנשיא מאמין שראש הממשלה נתניהו מחויב לנסות ולהגיע לשלום כולל ובר קיימא בין ישראל לפלסטינים".