צעד נוסף לחוק החסינות: ההצעה שהגיש זוהר הגיעה לשולחן הכנסת

המחלקה המשפטית בכנסת אישרה דיון בהצעת החוק, לפיה חסינות תינתן לכל חבר כנסת כברירת מחדל - ועל מנת להעמידו לדין תתקיים הצבעה בנושא במליאה. "אי אפשר לפעול תחת חשש מרדיפה פוליטית"

זמן צפייה: 01:32

צעד נוסף בדרך לחוק החסינות של נתניהו: המחלקה המשפטית של הכנסת אישרה אתמול (שני) קיומה של הצבעה בחוק החסינות של ח"כ מיקי זוהר – לצד כמאתיים חוקים נוספים. על פי הצעת החוק, חסינות תינתן לכל חבר כנסת כברירת מחדל, וניתן יהיה להסיר אותה על ידי הצבעה בוועידת הכנסת ובמליאה. זאת בשונה מהחוק כיום – שמאפשר את הענקת החסינות בהצבעה במליאה.

נכון לשעה זו, לא ידוע מתי יחל הדיון בחוק. על פי הערכות, תנסה הקואליציה להעביר את פסקת ההתגברות ורק לאחר מכן תחל לדון בחוק של ח"כ זוהר – מה שעשוי לקחת חודשים נוספים. "לא צריך לכלול את חוק החסינות בהסכמים הקואליציוניים", אמר זוהר לחדשות 13. "להערכתי כל השותפות תומכות בו לא פחות מאיתנו. גם הם מבינים שצריך לנהל פה מדינה ואי אפשר לפעול תחת חשש מרדיפה פוליטית כנגדנו, אני באמת סבור שהחוק הזה הוא טוב למדינה".

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) מתח ביקורת על טענותיו של נתניהו כי אינו עוסק בחוק החסינות. לדבריו, גרסת נתניהו תהיה: "אני לא עוסק בחסינות אבל הח"כ הכי צמוד אלי, שלא עושה שום דבר בלי הוראה ישירה ממני, הגיש את החוק על דעת עצמו". לפיד סיים את הציוץ במילים "המלחמה על הדמוקרטיה החלה".

עוד בחדשות 13:

בכירים בליכוד נגד חוק החסינות: "נתנגד לחקיקה פרסונלית"

השר לוין: "חוק החסינות לא חלק מהמו"מ על הסכמים קואליציוניים"

גנץ על המו"מ הקואליציוני: "ממשלה שמטרתה היא חסינות לנתניהו"

נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) תקפה את היוזמה: "הנחת חוק החסינות בידי ח"כ מיקי זוהר, שלוחו הישיר של נתניהו, חושפת את פעולת ההסוואה השקרית של הימים האחרונים, ומהווה עדות ברורה לכך שמטרת העל של המשא ומתן הקואליציוני היא מילוט ראש ממשלה מושחת מאימת הדין תוך הרס הדמוקרטיה הישראלית. על כל אדם נקי כפיים להיות מגוייס כעת להצלת המדינה מידיו של מי שרומס אותה לצורך הצלת עורו".

בשבוע שעבר התבטאו בכירים בליכוד נגד הצעת החוק של זוהר. "דעתי לא השתנתה, אני נגד חקיקה פרסונלית ואתנגד לה", אמר בכיר ממפלגת הליכוד. "לדעתי ראש הממשלה כלל לא ינסה להביא את זה להצבעה. גדעון סער קפץ מוקדם מדי כדי להציג אותנו (את יתר בכירי המפלגה) כפחדנים".

בכיר נוסף אמר: "יש תחושה של רדיפת אישי ציבור בשנים האחרונות על ידי מערכת המשפט. החזרת המצב למה שהיה נהוג לפני כ-15 שנה נשמע לי סביר לחלוטין, אך אני מתנגד לחקיקה פרסונלית שתלווה גם בפסקת התגברות, שלא תאפשר ביקורת שיפוטית על החלטת הכנסת בנושא. אשקול לתמוך בשינוי החוק למצב הנהוג לפני 2005, במידה שלא תוצמד לכך חקיקת התגברות".

שלי יחימוביץ'
שלי יחימוביץ' | צילום: רפי קוץ

בתוך כך, נתניהו שוקל אפשרויות אחרות לעיגון החסינות שלו, שלא יהיו חלק מהסכמים קואליציוניים או חקיקה פרטית. ראש הממשלה בוחן להשתמש בכלים שמעניק לו חוק החסינות הקיים, כלומר הצבעה במליאה, שמאפשרת לו לשכנע בעצמו את חברי הכנסת לא להסיר את חסינותו. אלא מה שחסר לנתניהו זה פסקת ההתגברות, שתמנע מבג"ץ להתערב בהחלטות הכנסת.

נוסף לכף, בית המשפט, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה רואים בחומרה את כל הפרסומים על הצעות החוק בנושא החסינות, ובימים הקרובים הם יצאו בנאומים פומביים ויגידו את דעתם.