בג״ץ קבע: יש לפנות חלק מהמבנים ביישוב מצפה כרמים שבבנימין

שופטי העליון הפכו את החלטת המחוזי והורו על הפסקת הבנייה בחלק משטחי היישוב, ופינוי של מבנים שהוקמו על קרקע שבבעלות פלסטינים. עוד קבעו כי למפונים יוקצו שלוש שנים למצוא מקום חלופי

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון | צילום: אתר ביהמ"ש העליון

בג"ץ קבע היום (חמישי) כי יש לפנות חלק מהמבנים ביישוב מצפה כרמים שבבנימין, בשל העובדה שהוקמו על קרקע שנמצאת בבעלות של פלסטינים. בכך, הפכו השופטים את החלטת בית המשפט המחוזי. השופטים הטילו את האחריות על המדינה וקבעו כי למפונים יינתן זמן של שלוש שנים למצוא מקום חלופי.

בהחלטתם, הסבירו השופטים בית המשפט העליון כי הממונה על הרכוש הממשלתי באזור יהודה ושומרון, שגה במודע כאשר התיר בנייה בשטחי היישוב המדובר: "עצם את עיניו מלראות את סימני האזהרה המרובים שהיו בפניו לאורך השנים, ובכלל זה העובדה שהיישוב הוקם על מקרקעין הרשומים בבעלות פרטית של פלסטינים".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

ההיערכות להפגנות בי-ם: לראשונה – בראש הכוח יעמוד מפקד המחוז

דיווח פלסטיני: מאמצי הרגיעה בין ישראל לחמאס נכשלו

פוענח האונס הקבוצתי באילת: החוקרים הגיעו לכל החשודים

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון | צילום: אתר ביהמ''ש העליון

כמו כן, הורה בית המשפט העליון על הפסקת פעילות הבנייה והכשרת קרקע על חלק מאדמות היישוב. כאמור, בית המשפט הטיל את האחריות לתוצאה "הקשה והכואבת" מבחינת תושבי "מצפה כרמים" על המדינה, ולכן קבע כי הפינוי יתבצע רק לאחר שיימצא למפונים פתרון מגורים ראוי בתוך 36 חודשים מיום מתן פסק הדין.

בתגובה להחלטה, הצהיר שר המשפטים אבי ניסנקורן כי בכוונתו לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש ממנו לשקול הגשת בקשה לדיון נוסף. "החלטת בג"ץ מאמצת לראשונה את עקרון הסדר תקנת השוק, ששימוש בו יאפשר הסדרה של מאות רבות של בתים באיו״ש", מסר. "אני מברך על כך. עם זאת, מדובר בהכרעה קשה ביחס לתושבי מצפה כרמים שהעתיקו את מגוריהם למקום מתוך אמונה שמדובר בקרקע תפוסה על ידי הצבא. לכן אפנה ליועץ המשפטי לממשלה ואבקש ממנו לשקול הגשת בקשה לדיון נוסף. כמובן שיש לכבד כל הכרעה של בית המשפט העליון. אני דוחה בתוקף את ההתקפות הבוטות נגד המוסד החשוב הזה, שהוא אבן יסוד בדמוקרטיה שלנו".

בצלאל סמוטריץ' (ימינה), הגיב להחלטת בג"ץ: "לו רק במצפה כרמים היתה גרה איזו אמא תמימה של מחבל, בג"ץ לא היה מאפשר לגעת שם באף בית. שופטי בג"ץ איבדו את המצפן והמצפון והם לא ראויים לקמצוץ של אמון. אותם אנחנו לא יכולים להחליף בקלפי. את נתניהו ששומר עליהם כבר עשור ומינה עכשיו את ניסנקורן כדי להמשיך לשמור עליהם אנחנו יכולים".

התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית
התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

נפתלי בנט (ימינה), הגיב גם הוא להחלטה: "פסק דין מזעזע של שופטי בג״צ שאין בו לא היגיון ולא צדק. לאחר ששופטי בג״צ פסקו שלא להרוס בית מחבל רוצח, הם פסקו להחריב יישוב פורח של טובי בנינו. רק לב מאבן ואיבה להתיישבות בארץ יכלו להוביל לפסיקה זו. אנחנו נוביל מהלכים למניעת חורבן היישוב".

חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) תקפה גם היא את ההחלטה וכתבה: "‏פסיקה ארורה של בג״ץ. צדק בטח אין כאן. את פסק הדין הזה צריך להפוך. או בחקיקה או בדיון נוסף".

תגובת האגודה לזכויות האזרח: "פסק הדין של בית המשפט העליון שניתן היום מוכיח את שטענו מלכתחילה: המאחז מצפה כרמים, כמו מאחזים רבים אחרים והתנחלויות רבות בגדה המערבית, הינו תוצאה של גזל ונישול. בית המשפט דחה את הטענות בדבר קיומה של "עסקה" ובוודאי את הטענות המלאכותיות של המדינה בדבר "תום הלב" של התושבים הישראלים באזור. העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה ושאר רשויות המדינה החליטו להתנער מתפקידם כשומרי סף ולנסות להכשיר בכל אמצעי ודרך את ההתשלטות והבינוי הבלתי חוקי של המאחז, מחייבת בדק בית וחשבון נפש ציבורי, מוסדי ואישי של העומדים מאחורי התנהלות זו".