האיחוד האירופי: קוראים שוב לישראל להימנע מקידום בנייה ב-E1

שר החוץ של הארגון התייחס להודעת ישראל על הכוונה להתחיל לקדם תוכנית בנייה השטח שבין מעלה אדומים לירושלים. "יש להימנע מכל פעולה חד צדדית המערערת את יכולת הקיום של פתרון שתי המדינות"

זמן צפייה: 01:05

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, התייחס היום (שישי) לכוונת ישראל לקדם בנייה בשטח E1, שנמצא בין מעלה אדומים לירושלים, ואמר כי "האיחוד האירופי מדגיש את קריאתו לישראל להשעות את פרסום המכרזים ולהימנע מכל צעד שמטרתו לקדם תוכניות בנייה כאלה. התנחלויות אינן חוקיות על פי החוק הבין-לאומי".

"בנייה באזורים אלה תפחית את הרצף הגיאוגרפי והטריטוריאלי בין מזרח ירושלים לגדה המערבית ותנתק את הקשר בין צפון לדרום הגדה המערבית", הוסיף בורל. "אנו קוראים לשני הצדדים לנהל דיאלוג ולהימנע מכל פעולה חד צדדית המערערת את יכולת הקיום של פתרון שתי המדינות".

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו: הנחיתי לפרסם תוכנית בנייה של 3,500 יחידות דיור ב-E1

נתניהו אישר בנייה בשכונת גבעת המטוס שמעבר לקו הירוק בי-ם

בכירים ישראלים: ההצבעה על תוכנית השלום באו"ם תידחה

בנייה בשכונת גבעת המטוס בירושלים
בנייה בשכונת גבעת המטוס בירושלים | צילום: דף הפייסבוק של אריה קניג

אתמול, נפגשו שגרירי שמונה מדינות אירופיות - גרמניה, צרפת, בריטניה, ספרד, איטליה, שבדיה, אירלנד והולנד - עם סגן היועץ לביטחון לאומי בלשכת ראש הממשלה, ראובן עזר, והעבירו לו מחאה חריפה על הודעות נתניהו בעניין קידום תכנון ובנייה בגבעת המטוס, הר חומה ושטח E1.

כזכור, ביום שלישי אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הנחיתי לפרסם להפקדה מיידית תוכנית בנייה של 3,500 יחידות דיור ב-E1". את הדברים אמר בכנס "בשבע". כאמור, מדובר בשטח שמחבר בין מעלה אדומים לירושלים, כאשר הקמת התנחלות חדשה בשטח זה, תנתק את צפון הגדה המערבית מדרומה ולא תאפשר רצף טריטוריאלי למדינה פלסטינית.

פרסום להפקדה הוא השלב הראשוני ביותר בתהליך תכנון, ועד בנייה בפועל יעברו לכל הפחות שנתיים. אולם, מבחינה סמלית מדובר בהצהרה משמעותית שכן עד היום נתניהו נמנע לעשות זאת מחשש לתגובה בין-לאומית. כל הממשלים האמריקניים, עד הממשל הנוכחי, התנגדו בחריפות למהלך כזה. גם מדינות אירופה התנגדו ואף איימו בסנקציות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: החדשות 13

לפני כשבוע, הודיע נתניהו על אישור בנייה בשכונת גבעת המטוס שנמצאת מעבר לקו הירוק. עוד הודיע על הקמת 4,000 יחידות דיור חדשות בשכונת גבעת המטוס, בהן 1,000 יחידות לתושבי בית צפפא ו-3,000 לתושבים יהודים. משמעות הבנייה היא מניעת הרצף הטריטוריאלי בין השכונות הפלסטיניות בעיר.

"בהר חומה יהיו 50,000 תושבים, כמו עיר בינונית בישראל. אישרתי גם את הבנייה בגבעת המטוס. דו קיום בשלום בירושלים, ירושלים מתחברת ונבנית. אנחנו מחברים את כל חלקיה בירושלים המאוחרת, הסרתי את כל המגבלות", אמר ראש הממשלה.