שגרירים אירופים במחאה לישראל: לסיפוח יהיו השלכות חמורות

פרסום ראשון: נציגים של תשע מדינות והאיחוד האירופי הביעו בשיחת וידאו עם משרד החוץ מורת רוח מההסכם הקואליציוני בין גנץ לנתניהו שכולל סעיפים להחלת ריבונות על חלקים בגדה המערבית

זמן צפייה: 01:23

פרסום ראשון: שגרירים של 11 מדינות אירופיות – בריטניה, גרמניה, צרפת, אירלנד, הולנד, איטליה, ספרד, שבדיה, בלגיה, דנמרק, פינלנד והאיחוד האירופי – הגישו היום (חמישי) מחאה רשמית למשרד החוץ בירושלים בנוגע להסכם הקואליציוני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ, כך אמרו לחדשות 13 דיפלומטים אירופים בכירים. המחאה הועברה בשיחת וידאו בין השגרירים לבין סמנכ"לית אירופה במשרד החוץ, אנה אזארי.

הדיפלומטים האירופים ציינו כי המסר במחאה לישראל היה: "אנחנו מודאגים מאוד מהסעיף בהסכם הקואליציוני שסולל את הדרך לסיפוח חלקים מהגדה המערבית. סיפוח כל חלק בגדה המערבית יהווה הפרה ברורה של החוק הבין-לאומי. צעדים חד צדדיים כאלה יפגעו במאמצים לחדש את תהליך השלום ויהיו להם השלכות חמורות על היציבות האזורית ועל מעמדה של ישראל בזירה הבין-לאומית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הליגה הערבית מגנה את תוכנית הסיפוח: "פשע מלחמה חדש"

בליכוד מאיימים: התערבות של בג"ץ בעתירות נתניהו תביא לבחירות

השוטר נדקר, מתאושש – ומגיב בירי: תיעוד האירוע בראש העין

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

במהלך השיחה, השגרירים הביעו דאגה מכוונת הממשלה לפרסם ב-3 במאי מכרזים לבנייה חדשה בשכונת גבעת המטוס שמעבר לקו הירוק בירושלים. השגרירים דרשו להקפיא את פרסום המכרזים ואמרו כי מדובר במכרזים היחידים שרשות מקרקעי ישראל מפרסמת בימים אלה כאשר כל שאר המכרים הוקפאו בשל מגיפת הקורונה.

שלום עכשיו מסרה בתגובה לגינויים: "כל בר דעת מבין שסיפוח השטחים הוא צעד מנותק וחסר אחריות מדינית ביטחונית ומוסרית. אסור לתת לזה לקרות".

מוקדם יותר היום גינתה הליגה הערבית את תוכנית הסיפוח הישראלית וציינה כי מדובר ב"סיפוח דה פקטו של שטחים כבושים", וכי מדובר ב"פשע מלחמה חדש" נגד הפלסטינים. ההצהרה יצאה בתום ישיבת וידאו של שרי החוץ של הליגה הערבית שנערכה היום.

אבו מאזן ושרי החוץ של מדינות ערב בכינוס הליגה הערבית בקהיר | צילום: רויטרס

עוד ציינו שרי החוץ כי הם "קוראים לממשל האמריקני לחזור בו מתמיכתו בסיפוח בקעת הירדן וההתנחלויות על ידי ישראל ומהמפה שפרסם כחלק מתוכנית השלום של טראמפ". כמו כן הם קראו גם למדינות האיחוד האירופי להפעיל לחץ על ישראל לא לבצע מהלכי סיפוח ולהודיע כי הן מכירות בפלסטין כמדינה.

כזכור, נתניהו וגנץ הגיעו בין היתר גם להסכמה על סעיף סיפוח השטחים במסגרת הסכם האחדות שלהם. החל מה-1 ביולי נתניהו יוכל להביא את ההסכמה שתושג עם ארצות הברית בעניין הסיפוח של בקעת הירדן וחלקים בגדה המערבית לדיון בקבינט ובממשלה ולאישור בממשלה ו/או בכנסת.

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות
נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות

מדינות וארגונים בעולם הביעו התנגדות נחרצת לאפשרות של סיפוח חד צדדי של חלקים בגדה המערבית. בשבוע שעבר ממשלת ירדן פנתה לשורה של מדינות בעולם, בעקבות ההסכם הקואליציוני, וביקשה ללחוץ על הממשלה החדשה בישראל שלא לבצע מהלכי סיפוח בגדה המערבית.

ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הצהיר בשבוע שעבר כי "ראינו את ההסכם בין גנץ לנתניהו. סיפוח בגדה המערבית יהווה הפרה חמורה של החוק הבין-לאומי. נעקוב אחר המצב ונגיב בהתאם".