לאחר שהועלו עשרות מאתיופיה התברר: אין להם קשר ליהדות

חשיפה: הממשלה ניהלה מבצע העלאה חשאי, אך מסמך משרד הפנים מגלה שאותם 77 עולים לא היו כלל באזורי הלחימה באתיופיה, חלקם אף הצהירו כי הגיעו כדי לשפר את חייהם ושהם בכלל נוצרים

זמן צפייה: 04:02

המלחמה במחוז תיגראי באתיופיה שנמשכת כבר מעל לשנה, מסכנת את יציבותה של האומה השנייה בגודלה באפריקה. הממשלה הקודמת ניהלה מבצע חשאי בשיתוף המוסד בעלות 14 מיליון שקלים, להעלאתם של 77 בני אדם מאתיופיה, תוך לחץ שהפעילה שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה, בטענה כי אלו שוהים במחנות פליטים בסכנה מוחשית לחייהם ובריאותם.

לאחר שהקבוצה נמלטה כביכול והגיעה לארץ, נציגי משרד הפנים שראיינו אותם הפיקו דו"ח לפיו המרואיינים ידעו לדלקם את שמות בני משפחתם בישראל, אך לא ידעו להסביר את הקשר המשפחתי אליהם. חלקם הודו כי לא נשקפה סכנה ממשית לחייהם אלא כי חששו שהמלחמה תגיע לאזורם וכי הגיעו בחיפוש אחר תנאי מחייה טובים יותר ועבודה.

לפי הדו"ח מרבית העולים הם נוצרים, שהגיעו בהזמנתו של אדם בשם סרקה סיום, אשר גרושתו הנוצרית נכנסה גם היא לארץ עם בעלה הנוצרי ושלושה ילדים משותפים. לטענתו כל העולים הם יהודים, בניגוד לראיונות משרד הפנים וכי כניסתה של אשתו לשעבר לארץ לא קשורה אליו.

גם החותמים על המכתב שדרש להעלות את הקבוצה, בו גם הייתה רשימת שמות העולים המיועדים, סירבו לפרט מה הבדיקות שנעשו על מנת לבדוק את זהות העולים. הדו"ח ממשיך להעלות סתירות רבות בין זהותם האמיתית לבין איך שהיא הוצגה לממשלה וטוען "התחושה שהתקבלה הייתה שנוצרה כאן איזו קנוניה מתכוננת שניצלה את המערכת".