סערת מינויי המבקר: העבר הבעייתי של יו"ר ועדת ההיתרים החדשה

השופטת בדימוס שרה פריש, שמונתה ע"י מבקר המדינה החדש, הורחקה מוועדות במשרדי החינוך והתחבורה עקב מידע שהגיע לשר הממונה על כך שלא השתתפה בדיונים. תגובתה: "עבודתי הופסקה ממניע פוליטי"

זמן צפייה: 03:09

לאחר התפטרות כל חברי ועדת ההיתרים, מינה אתמול (שני) מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שמונה חברי ועדה חדשים, שהשתייכותם הפוליטית עוררה סערה. לתפקיד החשוב של יו"ר הוועדה מונתה השופטת בדימ' שרה פריש, המקורבת לבית היהודי והליכוד. כעת מתברר גם כי בעבר עמדה פריש בראש שתי ועדות ציבוריות – ועבודתה בהן הופסקה.

בשנת 1998 מונתה פריש לעמוד בראש ועדת המוניות של משרד התחבורה, שדנה בבקשות נהגים לקבלת רישיון להפעלת מונית, כדי לוודא שאינם בעלי עבר פלילי או מניעים לפשעים לאומניים. שר התחבורה דאז, מאיר שטרית, קיבל לידיו מידע ממנו עלה החשד כי פריש בכלל לא חתמה על ההיתרים, ועל התיקים שנשלחו למשרדה חתם אחד מעורכי הדין שעבדו בו. יש לציין כי איננו יודעים אם המידע שהגיע לשר שטרית נבדק.

שרה פריש
שרה פריש | צילום: חדשות 13

בעקבות הגילוי החליט שטרית להפסיק עבודתה ואף הדיח את כל חברי הוועדה. פריש לא הסכימה ללכת בקלות, והנושא התגלגל לפתחו של היועץ המשפטי דאז מני מזוז שאישר את הפסקת עבודתה. משרד התחבורה פיצה אותה במשכורת של שלושה חודשי עבודה – סכום של 90 אלף שקלים. יש לציין שהשופט שהחליפה בתפקיד הסתפק בסכום של 2,000 עד 3,000 שקלים בלבד.

עוד בחדשות 13:

לאחר התפטרות ועדת ההיתרים: המבקר מקיף עצמו במקורבי ימין

על רקע העימות עם המבקר: חברי ועדת ההיתרים התפטרו מתפקידם

העימות במשרד המבקר: אנגלמן מאשים את ועדת ההיתרים בהדלפות

כמה חודשים לאחר מכן הופסקה עבודתה בוועדה נוספת, הפעם במשרד החינוך. פריש עמדה אז בראש ועדה שדנה בערעורים על החלטות המשרד שנוגעות למוסדות רשמיים שאינם מוכרים. השר – גם הפעם מאיר שטרית – סבר שפריש מקבלת ערעורים רבים מדי, בניגוד לעמדת המשרד.

מהשופטת בדימוס שרה פריש נמסר בתגובה: "מדובר בדיווח שקרי. מעולם לא הייתה טענה בנוגע לתפקודי .ההחלטה של השר לשעבר מאיר שטרית להפסיק את כהונתי בוועדות נבעה ממניע אחד בלבד והוא מניע פוליטי.
נבחרתי לכהן בוועדה לעניין המוניות בסוף שנות ה-90, כאשר תקופת עבודתי הוארכה פעם אחר פעם, וזאת לאור שביעות הרצון הרבה מעבודתי. שכרי נקבע אך ורק על ידי משרד התחבורה וכלל לבקשת המשרד עו"ד נוסף מטעמי".

לדבריה, "זמן מה לאחר כניסתו של השר שטרית לתפקיד, הוא הודיע לי כי בכוונתו לסיים את כהונתי. לשטרית לא הייתה כל טענה על תפקודי – ההפך הוא הנכון, הוא הודה לי על פועלי לעניין משרד החינוך – עם הגעת השר שטרית למשרד החינוך, הוא ביקש גם כאן לבצע שינויים ממניעים פוליטיים ואי לכך באה כהונתי בוועדה זו לסיומה".

כאמור, אתמול הודיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע כי ירחיב ויגוון את הרכב ועדת ההיתרים, כך שיכלול שמונה חברים במקום שלושה, בהם שתי שופטות בדימוס שיכהנו במשותף כיושבות ראש הוועדה ושלושה מנכ"לים לשעבר, בכירים במשק המומחים במדיניות ציבורית. זאת לאחר העימות בין חברי הוועדה למבקר הנכנס שפורסם לראשונה בחדשות 13, שנבע מחוסר הסכמה חריף בנוגע לכספים שקיבל רה"מ נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי - והסתיים בהתפטרותם של הראשונים.

הבחירה של אנגלמן היא לשנות כיוון, ולמנות דמויות פוליטיות – ולא דמויות מקצועיות, כנהוג בעבר. נחמה מוניץ ושמואל סלבין מקורבים לליכוד, שרה פריש מקורבת לבית היהודי וד"ר אסתר לוצאטו הביעה תמיכה בפוסט בפייסבוק במפלגת הליכוד.

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה | צילום: החדשות 13

בראש הוועדה יישבו נחמה מוניץ, בוררת ומגשרת במסגרת המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים ושופטת בית המשפט המחוזי בדימוס, ושרה פריש, בעלת משרד עורכי דין ונשיאת בית הדין של ההסתדרות הלאומית, ושופטת בית משפט השלום בדימוס.

הרכב הוועדה יכלול גם את יו"ר קרן להשקעות במקרקעין שמואל סלבין, יו"ר הועדה לחיוב אישי במשרד הפנים עדן בר טל, מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב לשעבר מרדכי כהן וד"ר אסתר לוצאטו, מומחית בעלת שם עולמי בתחומי עריכת פטנטים. כמו כן, יישבו בה חבר המל"ג ישראל תיק - הנציג החרדי הראשון בוועדה, וראש הקתדרה לחקר יהדות אתיופיה במרכז האקדמי אונו, הרב שלום שרון - נציג העדה האתיופית הראשון שיהיה חבר בה.

בכירים במשרד לא נשארים אדישים, ואומרים כי אנגלמן "עושה פוליטיזציה של המשרד. הוא לוקח חברי ועדה פוליטיים ומכניס אותם במקום חברי ועדה מקצועיים. זה לא ייתכן, זאת בושה וחרפה".