אחרי המהומות: הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את העלאת הקנסות

אם הצעת החוק תעבור בקריאה שלישית, הקנס למפירי ההנחיות יעלה ל-10 אלף שקלים והאמצעים העומדים לרשות גורמי האכיפה יורחבו. ח"כ גפני: "החוק בא כדי להשמיץ את הציבור החרדי"

זמן צפייה: 01:15

ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים, מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק להגברת אכיפת תקנות הקורונה על ידי הגדלת קנסות, ומתן סמכויות לסגירות מוסדות חינוך ואירועים שונים עם התקהלויות אסורות. אם הצעת החוק תעבור בקריאה שלישית, הקנס למפרי ההנחיות - בהם אנשים פרטיים או בתי עסק, יעלה מ-5,000 שקלים ל-10 אלף שקלים. כמו כן, האמצעים העומדים לרשות גורמי האכיפה יורחבו.

חבר הכנסת משה גפני יצא נגד הצעת החוק, וזעם: "מביאים את החוק כדי להשמיץ את הציבור החרדי. הקנס הזה בין חמשת אלפים לעשרת אלפים ישנה? יש מי שרוצה לעשות על זה הון פוליטי. כולם מדברים על החרדים כאילו שהם הגרועים ביותר. אנחנו לא אשמים, אתם שהכנסתם אותנו לגור בצפיפות כזאת אתם אשמים, ועוד מעזים פה כאלה לבוא ולתקוף אותנו בשעה שהדברים אינם נכונים".

עוד בחדשות 13:

ליל מהומות בבני ברק: אוטובוס נרגם והוצת, תושבים פונו מבתיהם

נהג האוטובוס שהותקף בבני ברק: "סיוט – לא יודע איך יצאתי מזה"

מליאת הכנסת בזמן הדיון על תקנות הסגר (ארכיון) | צילום: ערוץ הכנסת

מי שקידמו את הצעת החוק הם חברי כחול לבן, שעוד לפני שאושרה ההצעה בקריאה ראשונה מסרו כי בכוונתם להמשיך "להתעקש עד אשר החוק יעבור בשלוש קריאות ויכנס לתוקפו. מדובר בחוק שמציל חיי אדם, וכל עיכוב בחוק הוא בגדר כניעה פוליטית שמשמעותה הפקרות מוחלטת של המאבק בקורונה. לא ניתן יד לתחמנות של הליכוד שמנסה לזכות בקולות החרדים במחיר סיכון חיי אדם".

שר הביטחון בני גנץ, הוסיף גם הוא דברים במהלך הדיון, ואמר: "אני לא דורש אכיפה שוויונית כי אני נגד חרדים, אלא כי אני בעדם. בואו נהיה ישרים עם עצמנו, אפס מוסדות שנשללו מהם תקציבים, אפס מוסדות שנסגרו בגלל שהפרו את הנחיות הממשלה. זו עצימת עיניים שהורגת. הורגת אנשים, הורגת עסקים, הורגת את החברה שלנו".

נגיף הקורונה בישראל
נגיף הקורונה בישראל | צילום: רויטרס

הדיון בכנסת נערך לאחר כמה ימים שבהם נרשמו הפרות של ההנחיות ומהומות במוקדים שונים במגזר החרדי. כמה מחברי הכנסת התייחסו למהומות בנאומיהם במליאה. ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) אמר: "התמונות הקשות שאנו עדים להם בימים האחרונים, אלו נערי שולים, מיעוט משולי המחנה. מיעוט עליו אנו מתריעים כבר חודשים ארוכים. אלו השלכות סגירת מערכת החינוך. לא ניתן לפירות ההסתה לחלחל עד כדי סכנת חיים".

בתוך כך, הראשון לציון הרב הראשי לישראל התייחס גם הוא למהומות: "שמעתי בכאב רב ובזעזוע על האלימות הקשה וחילול ה׳ החמור שנעשה בימים האחרונים בכמה מקומות ברחבי הארץ. אותם שעושים מעשים כאלה בשם התורה, הם מחללים שם שמים ברבים. הפורעים בבני ברק הם נוער שוליים, יש להתנער מהם, דרכם אינה דרך התורה. קורא לרשויות הרווחה לטפל בהם ולמחנכים ללמדם מידות ודרך ארץ. אין שום הצדקה למעשי אלימות ויש לחדול מכך מיד".

אוטובוס שנשרף על ידי מתפרעים בבני ברק
אוטובוס שנשרף על ידי מתפרעים בבני ברק | צילום: מוטי אונא תיעוד מבצעי מד״א

בלילה האחרון, כזכור, אירעו הפרות סדר בבני ברק שבהן בין היתר אוטובוס נרגם באבנים והוצת. הנהג, בן 41, נפצע קל. לאחר שפונה לבית החולים לצורך קבלת טיפול רפואי - חבורת המתפרעים השתלטה על כלי הרכב והעלתה אותו באש. המשטרה עצרה ארבעה חשודים.

השריפה שפרצה במקום התפשטה גם לבניין סמוך, ותושבים נקראו להתפנות מבתיהם. הגעת כוחות הכיבוי למקום, על פי הטענות, התעכבה. במקביל ללוחמי האש הגיעו לזירה גם כוחות יס"מ, שהשליכו רימוני הלם לפני הגעתם.