רוסיה: מכחישים הדיווח לפיו עצמות אלי כהן הועברו לישראל

משרד החוץ הרוסי הכחיש כי גורמים במדינה מצאו את שרידי המרגל הישראלי בסוריה וכי העבירו אותם לידי ירושלים. "האחריות על ההשלכות השליליות של דיווח זה מוטלת על מפרסמיו"

המרגל הישראלי אלי כהן
המרגל הישראלי אלי כהן | צילום: החדשות 13

רוסיה הכחישה אמש (רביעי) בתוקף את הדיווחים לפיהם היא העבירה לאחרונה את עצמותיו של המרגל אלי כהן לידי ישראל, שהוצא להורג ב-1965 בסוריה, לאחר שמצאה אותן במדינה.

"אנו מכחישים בתוקף את הטענות שפורסמו בכמה כלי תקשורת ישראליים, כי נציגי רוסיה נטלו לכאורה את שרידי המרגל אלי כהן, שהוצא להורג בדמשק, מסוריה", נכתב בהודעת משרד החוץ הרוסי. "המניעים להפצת מידע מוטעה ובוטה זה אינם מובנים. אנו קוראים לאמצעי התקשורת להיות זהירים ומקצועיים כשמתייחסים לנושאים רגישים כאלה. האחריות על ההשלכות השליליות של דיווח זה מוטלת על מפרסמיו".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ועדת ההיתרים לנתניהו: פרט על יחסיך הכלכליים עם בן דודך

יועצו הקרוב של גנץ לחדשות 13: "לא ישנתי יומיים בגלל ההדלפות"

בת 60 נדרסה למוות בדרום; אופנוען נהרג מפגיעת רכב ליד מודיעין

נתניהו בטקס במוסקבה לזכר זכריה באומל
נתניהו בטקס במוסקבה לזכר זכריה באומל | צילום: קובי גדעון לע''מ

כזכור, לפני כשבועיים הובא למנוחות רב-סמל זכריה באומל, שנעדר לאחר קרב סולטן יעקוב שאירע ב-1982 בלבנון, 37 שנים לאחר מותו. זאת, לאחר שיום קודם לכן פורסם כי במסגרת מבצע צבאי היא אותרה והוחזרה לישראל.

נשיא המדינה, רובי ריבלין, ספד לבאומל: "לפני 37 שנים, ימים מספר לפני הקרב שבו נפלת, כתבת להוריך: 'אל תדאגו, הכול בסדר, אך נראה שלא אבוא הביתה בקרוב'. 37 שנים חלפו מאז, אבל היום שבת הביתה. שבת לאדמת ארצנו. עלם חמודות, חובב כדורסל ובעל נפש רגישה. חלמת להיות פסיכולוג. אלא שאז פרצה המלחמה. חבריך נושקים לגיל 60 אבל אנחנו טומנים אותך לוחם צעיר בן 22 בסך הכול".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד אף הוא לבאומל. "לפני שעה קלה נפגשתי עם הנשיא פוטין, והודיתי לו בחום בשם אזרחי ישראל והמשפחה, על הסיוע באיתור ובהשבתו של רב סמל זכריה באומל לארצנו. החזרת נעדרינו היא משימה קדושה שכל ממשלות ישראל ראו כשליחות עליונה, ופעלו למענה ללא לאות". עוד סיפר נתניהו על הטקס שנערך במשרד ההגנה ברוסיה: "הארון היה עטוף בדגל ישראל, כשחיילים רוסים מחזיקים אותו. הייתה צמרמורת בקרב כל אזרחי ישראל. גם אני הרגשתי צמרמורת כשעצמותיו זוהו. חיכינו לרגע הזה 37 שנים. ראיתי אנשים מזילים דמעה למרות שנולדו שנים רבות אחרי האירוע. השבת בנינו לגבולם נוגעת בנימים העמוקים ביותר הקשורים לזהותנו כיהודים וכישראלים".

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

גופתו של באומל אותרה במסגרת מבצע צבאי המכונה "זמר נוגה" של אגף מודיעין, באמצעות רוסיה, ובשיתוף פעולה עם המוסד והשב"כ. עם הגעתה ארצה, זוהתה הגופה באופן ודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי.

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, חשף באותו יום פרטים חדשים על המבצע. לדבריו, במשך שנים רבות אגף מודיעין ערך חיפושים במספר מוקדים, שלא כולם היו בשטח שבשליטת צבא סוריה, אחר גופותיהם של באומל והנעדרים יהודה כץ וצבי פלדמן – אך כולם נחלו כישלון. ההנחה הייתה שהגופות נמצאות באזורים קרובים. לאחר כל מבצע, נותחו הממצאים שהוגשו לקראת המבצע הבא. מנליס ציין כי אין מידע על מקום קבורתם של כץ ופלדמן, אך המאמצים לאיתורם נמשכים.