ישראל הולכת שוב לבחירות: התקציב לא אושר - הכנסת ה-23 התפזרה

בעיצומו של משבר הקורונה: יממה לאחר שהצעת הפשרה נפלה בקריאה ראשונה ושבעה חודשים לאחר הקמת הממשלה - הכנסת פוזרה באופן אוטומטי. מועד הבחירות לכנסת ה-24: 23 במארס 2021

זמן צפייה: 03:09

כנסת ישראל ה-23 התפזרה הלילה (רביעי) בחצות באופן אוטומטי, לאחר שתקציב המדינה לשנת 2020 לא אושר. בשל כך, אזרחי ישראל ילכו לקלפיות ב-23 במארס, כשנה לאחר שעשו זאת בפעם האחרונה ובפעם הרביעית בתוך כשנתיים.

בזאת, הממשלה שקמה כדי להתמודד עם משבר הקורונה, לא מצליחה להגיע להסכמות וגורמת לפיזור הכנסת ולהיעדר תקציב דווקא בעיצומו של המשבר, ברקע הזינוק בתחלואה וההגבלות המסתמנות שעלולות להכניס עוד רבים למעגל האבטלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

עקרונות במקום כיסאות: הנטייה האובדנית של השמאל-מרכז • פרשנות

רה"מ: הסכמתי לרוטציה בזמן בלי נקודת יציאה – גנץ גורר לבחירות

ברקע פיזור הכנסת הלילה: גנץ ואשכנזי שוקלים את דרכם הפוליטית

הכנסת ה-23 מתפזרת
הכנסת ה-23 מתפזרת | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הבחירות צפויות לעלות למדינה לפחות שלושה מיליארד שקלים. 400 מיליון שקלים יוקצו לוועדת הבחירות המרכזית, חצי מהסכום הזה למימון מפלגות ושני מיליארד שקלים יעלה יום השבתון במשק. דברים נוספים שעשויים לייקר את התהליך הם אי העברת התקציב ל-2021, החשש מהפחתת דירוג האשראי של ישראל וכן התמגנות מפני הקורונה בבחירות.

לפני שפיזר את הכנסת, אמר היו"ר יריב לוין כי "אנו יוצאים למערכת בחירות לא פשוטה, אני קורא מכאן לכל אחת ואחד מאיתנו, וכל אחת ואחד מאזרחי ישראל – להימנע מלהחריף את המתחים ולעשות ככל שניתן כדי שמערכת הבחירות תתנהל ותסתיים באופן מסודר וללא גילויי אלימות".

הכנסת ה-23 מתפזרת
הכנסת ה-23 מתפזרת | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

מוקדם יותר הערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את יו"ר כחול לבן בני גנץ, וטען כי הוא האחראי לכך שאזרחי ישראל ילכו לקלפיות פעם נוספת, וציין כי הסכים לקיים את הרוטציה בזמנה. מכחול לבן נמסר בתגובה כי "נאשם בפלילים עם שלושה כתבי אישום גורר את המדינה לארבע מערכות בחירות. אם לא היה משפט, היה תקציב ולא היו בחירות".

אתמול בלילה, כאמור, ברוב של 49 חברי כנסת שהתנגדו, לעומת 47 שתמכו, נפלה הצעת הפשרה בין כחול לבן לליכוד לדחיית אישור התקציב.

הכנסת ה-23 מתפזרת
הכנסת ה-23 מתפזרת | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' נעדרה בפעם הראשונה והצביעה נגד בפעם השנייה, כך עשו גם אסף זמיר ורם שפע (כחול לבן), שהצביעו נגד ההצעה בפעם השלישית כששמם נקרא. חברת הכנסת מיכל שיר (הליכוד), הודיעה במהלך היום כי היא חולה, אך במהלך הקריאה השלישית נכנסה למליאת הכנסת והצביעה נגד. לאחר מכן הודיעה כי תצטרף למפלגתו של גדעון סער. שרן השכל (הליכוד) נעדרה מההצבעה.

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר מתח ביקורת על שיר והשכל וכתב: "לאחר שביקשתי להכריז על יפעת שאשא ביטון כפורשת, אבקש להכריז כך גם על ח"כ מיכל שיר ועל ח"כ שרן השכל. שיר הצביעה בניגוד לעמדת הסיעה והשכל סירבה להגיע להצבעה וזאת בניגוד לעמדת סיעת הליכוד שעשתה הכול כדי למנוע את הבחירות. הגיע הזמן לשים סוף לאלו שמנצלים את תנועת הליכוד ופועלים נגדה".

הכנסת ה-23 מתפזרת
הכנסת ה-23 מתפזרת | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב