החלה ההצבעה ברחבי הארץ: כל מה שצריך לדעת בדרך אל הקלפי

מהן שעות ההצבעה, מה צריך להביא לקלפי, אילו פתקים נמצאים מאחורי הפרגוד, איך תשפיע הקורונה על הליך הבחירה - ומה קורה אחרי שסיימנו להצביע? • המדריך המלא ליום הבוחר

זמן צפייה: 02:09

בחירות 2021 - רגע האמת: 6,578,084 אזרחים בעלי זכות בחירה יכולים להגיע היום (שלישי) אל 12,127 הקלפיות שהוצבו ברחבי ישראל כדי לנצל את זכותם הדמוקרטית. מהן שעות ההצבעה, מה צריך להביא לקלפי, אילו פתקים תוכלו למצוא מאחורי הפרגוד - ואיך הקורונה תשפיע על ההליך? המדריך המלא ליום הבוחר.

היכנסו למתחם הבחירות של חדשות 13

היכן נמצאות הקלפיות?

הבוחר יכול למצוא את פרטי הקלפי שבה הוא רשום, בפתק שקיבל לביתו, אך גם באתר ועדת הבחירות או במוקד משרד הפנים בטלפון 1-800-222-290.

מתי הקלפיות נפתחות?

הקלפיות נפתחו בשעה 7:00 וייסגרו ב-22:00, אז ישודר מדגם הבחירות. ביישובים קטנים, בתי סוהר ובתי חולים הקלפיות יהיו פעילות בין השעות 8:00 ל-20:00. קלפי יכולה להיסגר מוקדם יותר אם כל בעלי זכות ההצבעה הגיעו ומימשו את זכותם הדמוקרטית.

מה להביא לקלפי?

הזדהות תתבצע באמצעות התעודות הבאות בלבד: תעודת זהות, רישיון נהיגה בתוקף, דרכון בתוקף, תעודת חוגר (חיילים), תעודת שוטר (אם השוטר מגיע ללא מדים הוא צריך להביא אישור הצבעה על אזרחי) ותעודת חבר כנסת מהכנסת היוצאת. אין חובה להציג את ההודעה לבוחר, אותה מקבל לדואר כל בעל זכות הצבעה. עם זאת, ההודעה מפרטת את מקום הקלפי ואת מספרו הסידורי של הבוחר, ולכן רצוי להביאה יחד עם התעודה המזהה.

האם מותר לצלם בקלפי?

על פי החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל, חל איסור לצלם בקלפי. איסור זה חל גם על חברי ועדת הקלפי. היחידים שיכולים לצלם בקלפי הם מפקחי טוהר הבחירות, שיערכו סיורים ובדיקות בקלפיות השונות הפרוסות ברחבי הארץ.

אילו מפלגות מתמודדות?

לאחר ההגעה לקלפי, ההזדהות בפני הנוכחים וקבלת המעטפה, יגיע הזמן לבחור איזה פתק תכניסו למעטפה ותשלשלו לתיבת ההצבעה. אלו 39 המפלגות שתוכלו להצביע להן, בסוגריים האותיות שיופיעו על הפתק.

הליכוד בהנהגת בנימין נתניהו (מחל), יש עתיד בראשות יאיר לפיד (פה), ימינה בראשות נפתלי בנט (ב), תקווה חדשה בהנהגת גדעון סער (ת), ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן (ל), הרשימה המשותפת (ודעם), הרשימה הערבית המאוחדת (עם), כחול לבן בראשות בני גנץ (כן), מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי (אמת), מרצ בראשות ניצן הורוביץ (מרצ), ש"ס בראשות אריה דרעי (שס), יהדות התורה (ג), הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' (ט).

לצד המפלגות שצפויות להיכנס לכנסת או כאלה שצמודות לאחוז החסימה יש עוד 26 מפלגות, שחלקן פחות מוכרות לציבור הישראלי. המפלגה הכלכלית החדשה בראשות ירון זליכה (יז), דעם (ץ), מנהיגות חברתית (יר), עולם חדש בראשות יורם אדרי (ני), הישראלים (ז), ברית השותפות לאיחוד לאומי (ינ), המפץ החברתי-גמלאים (י), כבוד האדם (יף), צומת (זץ), מען (צכ), עצמנו עצמאים וליברלים (צי) והתקווה לשינוי (רנ).

נפתלי בנט, בנימין נתניהו ויאיר לפיד
נפתלי בנט, בנימין נתניהו ויאיר לפיד

עוד ברשימה: דמוקרטית (רק), מפלגת הגוש התנ"כי (יק), אני ואתה (כך), חץ (צף), מפלגת עם שלם בראשות הרב חיים אמסלם (רף), סדר חדש לשינוי שיטת הבחירות והממשל בישראל (קך), הפיראטים (ףז), אנחנו בראשות עו"ד מוש חוג'ה (נר), מפלגת שמע בראשות נפתלי גולדמן (קי), קמ"ה – קידום מעמד הפרט (נ), הבלתי אפשרי, אפשרי (ק), הלב היהודי (כ), משפט צדק בראשות לריסה עמיר טרימבובלר (קץ) ורפא – רק בריאות בראשות אריה אבני (ר).

נוסף לכך, ישנם פתקי הצבעה ריקים, בצבע לבן, המיועדים למקרים של מחסור בפתקים של אחת מהרשימות. בהתאם לחוק הבחירות, המצביע בפתק ריק חייב לכתוב בכתב יד את האות או האותיות של הרשימה שלה הוא מצביע. פתק ריק שלא נכתב עליו דבר, המוכנס למעטפת ההצבעה, ייחשב לפתק פסול ולא ייכלל במניין הקולות הכשרים.

גדעון סער
גדעון סער | צילום: רויטרס

מהן מעטפות כפולות?

המעטפות הכפולות נועדו למצביעים שמסיבות שונות מצביעים בקלפי שאינה משויכת לכתובת המגורים שלהם, ואינם מופיעים בפנקס הבוחרים של אותה הקלפי. המעטפה החיצונית מכילה בתוכה את מעטפת ההצבעה הרגילה שאליה הכניס הבוחר את פתק ההצבעה שבחר. על גבי המעטפה החיצונית רשומים פרטי הבוחר. כל המעטפות החיצוניות מגיעות לוועדת הבחירות המרכזית ונבדקות כדי לוודא שהבוחר לא הצביע גם בקלפי שבה הוא רשום. אם אין כפל הצבעה, מופרדת המעטפה החיצונית ממעטפת ההצבעה הרגילה שמועברת לספירה, תוך שמירה על אנונימיות ההצבעה של הבוחר. מעטפות כפולות מיועדות בעיקר לחיילים, אסירים וחולים בבתי החולים המצביעים לא בקלפי הסמוכה לביתם.

מה השתנה בעקבות הקורונה?

הבחירות הקודמות נערכו בראשיתה של המגפה, כשעטיית מסכות עדיין לא הייתה חובה וכשמבודדים היו חלק זניח מאוד מהאוכלוסייה, אבל קצת יותר משנה חלפה, וועדת הבחירות המרכזית נאלצה להתאים חלק לא מבוטל מהתהליך להגבלות הקורונה.

כדי למנות התקהלות הוחלט כי בכל קלפי יהיו עד 650 בעלי זכות בחירה, דבר שגרם להוספת כ-1,100 קלפיות. בכל ריכוז קלפיות ימונה סדרן ממונה קורונה שיאכוף את ההנחיות לשמירת מרחק ועטיית מסכות. כדי להקטין את זמן השהייה במתחם יוצבו 2 פרגודים בכל קלפי. בשטח הקלפי יסופקו אמצעי מיגון וחיטוי: מסכות, אלכוג'ל, מגבוני חיטוי ומחיצות בין הבוחרים לחברי ועדת הקלפי.

נוסף על כך, יוקמו קלפיות מיוחדות לחולים מאומתים, למבודדים, לאוכלוסייה המבוגרת (בבתי אבות ובדיור מוגן) וקלפיות "הצבע וסע". קלפיות לחולים מאומתים יהיו במתחמי "הצבע וסע" בלבד, ואילו קלפיות המבודדים יהיו בסניפים של קופת חולים כללית ובמבנים ציבוריים או במתחמי "הצבע וסע". למידע נוסף על הצבעה בצל קורונה באתר ועדת הבחירות.

אוטובוס קלפי
אוטובוס קלפי | צילום: חיים לוי

סיימנו להצביע – מה עכשיו?

לאחר סגירת הקלפיות, כל חברי ועדת הקלפי יספרו את הפתקים שנמצאים בתיבת ההצבעה. הם יסמנו בטבלה את מספר הקולות שקיבלה כל רשימה וישוו למספר בעלי זכות ההצבעה בקלפי, כדי לוודא שיש התאמה בנתונים. לאחר מכן, הם יסכמו את התוצאות, כשכל התהליך ייעשה בשקיפות מלאה של כל עובדי הקלפי והמשקיפים. במידה וישנן טעויות, הן יתוקנו ע"י יו"ר ועדת הבחירות האזורית או המרכזית.

לאחר קבלת הנתונים תפרסם ועדת הבחירות המרכזית את התוצאות ואת חלוקת המנדטים. תוצאות ראשוניות יפורסמו כבר במהלך הלילה. עם זאת, התוצאות הרשמיות לאחר ספירת כל הקולות יפורסמו בתוך שמונה ימים מיום הבחירות.

אוטובוס קלפי
אוטובוס קלפי | צילום: חיים לוי

איך מחשבים מנדטים?

המנדטים מחושבים בצורה יחסית ובשלושה שלבים. ראשית, סופרים את הקולות ומחשבים כמה מהם מהווים 3.25%, אחוז החסימה. לאחר מכן מחלקים את סך הקולות לרשימות שעברו את אחוז החסימה ב-120 - תוצאות אלה נקראות "מודד". בשלב הבא, מחלקים את מספר הקולות שקיבלה כל רשימה במודד שנתקבל. זאת, על מנת לקבוע את מספר המנדטים שקיבלה.

ערעור על תוצאות הבחירות

גורמים שחשים כי נעשה להם עוול במהלך יום הבחירות או במהלך ספירת הקולות יכולים להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים, זאת בתוך 14 ימים מיום פרסום התוצאות. בין הסיבות האפשריות לערעור: הבחירות בכללן או בקלפי מסוימת לא התנהלו כחוק; חלוקת הקולות בין המועמדים שגויה; המנדטים לא חולקו כחוק או הקולות שניתנו לרשימה מסוימת הושגו שלא כחוק.

בשלב זה בית המשפט מוסמך לבטל את הבחירות בכלל או בקלפי מסוימת ולהחליט שהן ייערכו בשנית. כמו כן, השופטים יכולים לחלק את הקולות מחדש ולהכריז שוב על תוצאות הבחירות, ובכך לשנות את הרכב הכנסת הן ברמת המפלגות או ברמה הפרסונלית.