13 יום לבחירות: מה צפוי למתמודדים המובילים בישורת האחרונה?

נתניהו ינסה לשכנע את מצביעי הליכוד לצאת לקלפיות, לפיד יתכנן קמפיין שטח חזק, סער יפעל למנוע זליגת קולות מהימין - ובנט יקווה לשמור על המספרים בסקרים • פרשני חדשות 13 עושים סדר

זמן צפייה: 04:19

בעוד פחות משבועיים אזרחי ישראל יצאו לקלפיות, בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות, ויבחרו את נציגיו לכנסת ה-24. נתניהו, לפיד, בנט או סער - מה צפוי בישורת האחרונה לכל אחד מהמתמודדים הבולטים?

הבליץ של נתניהו

זה מה שצפוי לקבוע את גורלו הפוליטי של בנימין נתניהו: גוש ימין עם 63 מנדטים, בערך, כולל ימינה של בנט - שתעמוד על שמונה מנדטים. תרחיש זה, כך נראה, הוא המועדף ביותר על ראש הממשלה. הבעיה היא, שהפעם - בניגוד לפעמים הקודמות, יהיה קשה לקמט את בנט, שכן רוב בוחריו כלל לא רוצים את נתניהו כראש הממשלה.

לא זו בלבד, אלא שנתניהו יהיה חייב להעלות את אחוזי ההצבעה בקרב בוחריו. הסקרים מגלים כי יחסית לשאר המפלגות, רבים מהליכודניקים כלל לא מתכוונים לצאת לקלפיות. מה שאולי ישכנע אותם זו האנרגיה הבלתי נגמרת של נתניהו שפועל בשטח ללא הפסקה - וגם אפליקציית אלקטור.

בשביל לנצח את הבחירות, נתניהו יהיה חייב לקבל את שני המנדטים מהמגזר הערבי, שהם עבורו כמו ארבעה מנדטים - שני מנדטים לגוש שלו, ושני מנדטים פחות לגוש "רק לא ביבי".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ההימור של לפיד

בימים אלה, נראה כי יאיר לפיד שבע רצון, שכן הוא ממשיך לעלות בסקרים הפנימיים שלו וגם בסקרים של אמצעי התקשורת. מזה תקופה שלפיד עולה במנדטים בזהירות, אך בעקביות - וזו מבחינתו מגמה. עם זאת, יו"ר יש עתיד מעוניין להשיג יותר מנדטים, ולכן בכוונתו לקיים כנסים למצביעים שמתלבטים בינו לבין סער, ליברמן או גנץ.

לפיד מתכנן קמפיין שטח חזק, כמו למשל "קמפיין האוטובוס". ואולם, הסיבה שהוא אינו מנופף ברצון להיות ראש הממשלה הבא נובעת מצד אחד בהתחשבות בגוש המרכז-שמאל, ומהצד השני משום שמצביעים פחות אוהבים יהירות של נבחרי ציבור, שמצהירים הצהרות כאלו ללא כיסוי.

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם במהלך השבעת הממשלה
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

המבחן של סער

המטרה הגדולה של גדעון סער היא למנוע דימום מנדטים ממצביעי הימין לנתניהו או לבנט, ולעשות הכול על מנת שלנתניהו לא יהיו 61 מנדטים - מה שישאיר את סער כראש סיעה בינונית באופוזיציה. סער מעוניין לקחת מבנט ארבעה מנדטים שלא מעוניים בשלטון של נתניהו, ולכן בכוונתו ללחוץ על כך שבנט ירוץ לממשלת נתניהו אם רק יוכל להשלים לו את המנדטים הדרושים.

מהצד השני, סער נשאר השחקן המקובל על כולם שאף אחד לא פוסל אותו - לא בנט, לא לפיד - ואפילו לא החרדים, שאולי יצטרפו אם יבינו שבצד של נתניהו אין ממשלה. מההתחלה סער התייצב מול נתניהו, במעין קרב של "להיות או לחדול". גם אם יצליח לבלום אותו בלי לזכות להיכנס ללשכת ראש הממשלה, הוא יוכל לומר לעצמו בדיעבד שזה היה מהלך משתלם מבחינתו.

יו''ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער בראיון באולפן
יו''ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער בראיון באולפן | צילום: חדשות 13

התוכנית של בנט

באביב הקרוב, נפתלי בנט ינסה להיכנס ללשכת ראש הממשלה עם פחות מ-15 מנדטים. כדי לעשות זאת, הוא חייב לשמור על יציבות במניין המנדטים שלו, ולסיים את המרוץ עם מספר דו-ספרתי סביר - מה שעשוי להיות אתגר גדול עבורו, בין היתר בשל העובדה שנתניהו יוצא מגדרו על מנת להקטין אותו.

בנט, לכאורה, קיבל החלטה אסטרטגית להפנות את הגב לנתניהו ולהיכנס תחת כנפי ברית לפיד-סער-ליברמן. סיבות לכך לא חסרות - מההיסטוריה הקשה בינו לבין נתניהו, ועד לעובדה שבנט נותר מחוץ לממשלת הרוטציה שהוקמה בבחירות הקודמות עם גנץ.

גם נתניהו וגם בנט יודעים שימינה עם מספר מנדטים מגוחך תביא את בנט, כשהוא מחוסר ברירה, לממשלת נתניהו - שוב. עובדת היותו לשון מאזניים צפויה לעמוד לו בעיקר ביכולת לגרוף תיקים בכירים, אבל לא יותר מכך.

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס