איזנקוט לארה"ב: התחשבו במצב הנפיץ בגדה טרם פרסום "עסקת המאה"

מקורות המעורים בתכני פגישת גרינבלט והרמטכ"ל לשעבר אמרו לחדשות 13 שהאחרון הזהיר מהסלמה בשטחים: "ייקח 5 שנים להחזיר השד שיצא מהבקבוק". השליח האמריקני: מודעים לסיכונים • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:44

הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, הזהיר בשבוע שעבר את הבית הלבן מפני סכנת הסלמה בגדה המערבית בתקופה הקרובה, והמליץ כי על ממשל טראמפ לקחת זאת בחשבון על רקע כוונתו להציג את תכנית השלום שלו בשבועות הקרובים.

ביום שלישי שעבר השתתף איזנקוט בפגישה סגורה עם השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט. בפגישה, שנמשכה שלוש שעות, השתתפו כעשרה מומחים לנושא הישראלי-פלסטיני שרובם היו מעורבים בתהליך השלום בתקופת קלינטון, בוש ואובמה. דבריו של איזנקוט בפגישה היו משמעותיים ביותר כיוון שהאחרון סיים רק לפני ארבעה חודשים את כהונתו כרמטכ"ל.

עוד בחדשות 13:

קושנר על תוכנית השלום: "שני הצדדים יצטרכו לבצע פשרות קשות"

הליגה הערבית: לא נקבל תוכנית שלום שלא תכלול מדינה פלסטינית

הנייה בתום פגישה עם הפלגים הפלס': "מאוחדים נגד עסקת המאה"

ג'ייסון גרינבלט, ג'ארד קושנר דיוויד פרידמן
ג'ייסון גרינבלט, ג'ארד קושנר דיוויד פרידמן | צילום: רויטרס

לפי חמישה מקורות שמעורים בתכני הפגישה, איזנקוט השמיע באוזני שליחו של טראמפ אזהרה לגבי המצב בגדה המערבית. לדבריהם, הרמטכ"ל לשעבר טען כי המצב בגדה "רגיש ונפיץ", בין השאר על רקע קיצוץ המימון האמריקני למנגנוני הביטחון, והחלטת הרשות הפלסטינית שלא לקבל את כספי המיסים אותם גובה עבורה ישראל.

"הגדה המערבית עלולה להתלקח לפני, תוך כדי או אחרי הנחת תוכנית השלום האמריקנית - עליכם לקחת זאת כחלק מהשיקולים שלכם. מרגע שהשד הזה ייצא מהבקבוק - ייקחו חמש שנים להחזיר אותו בחזרה", אמר איזנקוט לפי חמשת המקורות.

איזנקוט הוסיף בפגישה כי גם אם תוצג תוכנית השלום האמריקנית וגם אם לא, יש לנקוט בצעדים לייצוב המצב בשטח "שיהיו לטובת שני הצדדים". איזנקוט המליץ לגרינבלט להחזיר את המימון למנגנוני הביטחון הפלסטינים, לנקוט בצעדים לשיפור המצב הכלכלי ולטפל בתחומי התשתיות והחינוך. גרינבלט מצידו אמר כי ממשל טראמפ מודע לסיכונים, אבל מתכוון לפרסם את תוכנית השלום בשבועות הקרובים - אחרי חג השבועות.

ג'ייסון גרינבלט
ג'ייסון גרינבלט | צילום: החדשות 13

כזכור, לפני כשלושה שבועות התייחס ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של טראמפ, לתוכנית השלום האמריקנית. בוועידת המשפיעים של מגזין "טיים" אמר קושנר כי "שני הצדדים יצטרכו לבצע פשרות קשות, אנו מקווים שלמנהיגים בשני הצדדים יהיה אומץ לעשות אותן".

עוד אמר קושנר: "בדרך כלל מתחילים בתהליך ומקווים שהוא יביא לפיתרון, אנחנו הכנו הצעה מפורטת לכך. אני מקווה שזה יהיה חזון כולל לגבי מה יכול להיות אם אנשים יהיו מוכנים לקבל החלטות קשות. אם אנשים יתמקדו בדף המסרים הישן אנחנו לא נתקדם, אנחנו נבנה דברים מלמטה למעלה, נשפר את חיי הפלסטינים ונטפל בסוגיות הליבה המדיניות של הסכסוך". קושנר חזר והדגיש כי "נחכה עד אחרי הרמדאן להצגת התוכנית".

כמה ימים קודם לכן, אתר החדשות Foreign Policy חשף מייל שבו פירט קושנר את תוכניותיו בנוגע לפרסום "עסקת המאה". המייל נשלח בחודש ינואר אשתקד לבכירי הממשל האמריקני ונחשף לנוכח ההתקדמות לעבר פרסום פרטי תוכנית השלום במזרח התיכון.

במייל נכתב כי "המטרה שלנו לא יכולה להיות להשאיר את הדברים על כנם, אלא אנחנו חייבים לשאוף שהמצב ישתפר באופן משמעותי". לדבריו, "לפעמים צריך לקחת סיכונים אסטרטגיים שעלולים גם להרוס, אך עשויים להוביל להשגת המטרה".

במייל התייחס קושנר לרצון לקצץ תקציבי סיוע לרשות הפלסטינית: "המאמצים לשיבוש הפעילות של אונר"א חייבים להיות רציניים. הסוכנות מנציחה את הסטטוס קוו, היא פועלת באופן מושחת ולא תורמת לקידום השלום", כתב קושנר. "אונר"א מאיימת עלינו כבר חצי שנה שאם לא תקבל את הכסף - תתחיל לסגור בתי ספר, אך שום דבר כזה לא קרה".