"כלכלה תמורת ביטחון": לפיד הציג תוכנית מדינית לרצועה

שר החוץ נאם בכנס המכון למדיניות נגד טרור וחשף את המתווה שלו לטיפול בבעיית עזה. "התנאים הפוליטיים בישראל וברשות לא מאפשרים התקדמות מדינית – אבל בעזה אנחנו יכולים לפעול עכשיו"

יאיר לפיד בכנס המכון למדיניות נגד טרור
יאיר לפיד מציג את התוכנית בכנס המכון למדיניות נגד טרור | צילום: רונן טופלברג

שר החוץ יאיר לפיד נאם הערב (ראשון) בכנס המכון למדיניות נגד טרור והציג את תוכניתו המדינית לשיפור תנאי חייהם של תושבי רצועת עזה בתמורה לשקט לישראל. לפי המתווה, של "כלכלה תמורת ביטחון", ישראל תפעל לשיפור כלכל ברצועת עזה בתמורה לשקט ארוך טווח מצד חמאס.

לפיד הבהיר שמדובר בתהליך ארוך שייקח שנים והצעתו מחולקת לשני שלבים. השלב הראשון יכלול "שיקום הומניטרי משודרג של עזה, בתמורה למאבק מתואם בהתעצמות הצבאית של החמאס". לדבריו, "עזה תקבל שיקום של מערכת החשמל, חיבור לגז, בניית מתקני התפלת מים, שיפור משמעותי של שירותי הבריאות ושיקום תשתיות מגורים ותחבורה. בתמורה יתחייב החמאס לשקט ארוך טווח".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט: הבריחה מהכלא היא קריאת השכמה – חלק מהמערכות התנוונו

מנהיג אל-קאעידה שובר שתיקה: "ירושלים לעולם לא תהיה יהודית"

גנץ: איראן מאמנת בשטחה מחבלים מסוריה ומלבנון בהפעלת כטב"מים

לפיד חזר על מדיניותו של ראש הממשלה נפתלי בנט לפיה "תמורת שקט, אנחנו מוכנים לתת יותר מבעבר. אם יופר השקט, החמאס והארגונים צריכים לדעת שהתגובה תהיה קשה יותר מבעבר". ואמר כי זו הנוסחה הביטחונית שתעבוד בשבל הראשון.

השלב השני כולל תוכנית מסודרת לפיתוח כלכלי רחב היקף ברצועה, "שיבהיר איך יכול להיראות העתיד של עזה אם החמאס יקבל את תנאי הקוורטט".לפיד אימץ את תוכנית האי המלאכותי שהזכיר בעבר ישראל כ"ץ, ואמר כי "במסגרת השלב השני יקודם פרוייקט האי המלאכותי מול חופי עזה, שיאפשר בניית נמל ימי ויקודם פרוייקט תחבורתי לחיבור בין רצועת עזה לגדה".

כמו כן, שר החוץ אמר כי "יקודמו השקעות בינלאומיות בתוך הרצועה ופרוייקטים כלכליים משותפים לישראל, מצרים והרשות הפלשתינית ויוקמו אזורי תעשיה ותעסוקה גדולים בצמוד למעבר ארז".

לבסוף הבהיר לפיד כי הצעתו אינה חלק מפיתרון שתי המדינות, על אף שהוא תומך בו, וכי "התנאים הפוליטיים – גם בישראל וגם ברשות הפלשתינית – לא מאפשרים התקדמות בציר המדיני בעת הנוכחית, אבל בעזה אנחנו יכולים וצריכים לפעול כבר עכשיו".