טראמפ: "הסיפוח ירד כרגע מהשולחן - ישראל עשתה ויתור גדול"

לאחר שהכריז על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות, נשיא ארה"ב הודיע כי ישראל לא תספח שטחים - לפחות לא לעת עתה. "מאז השלום עם ירדן לא נרשמה התקדמות רבה לעבר שלום במזרח התיכון"

זמן צפייה: 02:12

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נאם הלילה (שישי) בפני עיתונאים בנושא ההסכם ההסיטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות, ואמר כי "ישראל לא תספח את השטחים - לפחות לעת עתה. הנושא הזה ירד מהשולחן".

"זהו רגע היסטורי משמעותי", הוסיף טראמפ. "ישראל ואיחוד האמירויות הערביות ינרמלו לחלוטין את קשריהן הדיפלומטיים. מאז החתימה על הסכם השלום בין ישראל לירדן לפני יותר מ-25 שנים, לא נרשמה התקדמות רבה כל כך לעבר שלום במזרח התיכון".

שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, הסביר כי הסיפוח מוקפא עד להשגת הסכמים עם כל המדינות שעל הפרק. כרגע, הוסיף, יש עדיפות לעשות שלום על פני סיפוח.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גם הלילה: צה"ל תקף מטרות של חמאס בעזה בתגובה לבלוני התבערה

רה"מ בנאום לאחר ההסכם עם האמירויות: "פריצת דרך לשלום במזה"ת"

גורדי שחקים ומלונות פאר: הכירו את הידידה החדשה של ישראל

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בתוך כך, משרד החוץ של עומאן בירך על ההסכם, ואמר כי "מדובר בצעד חשוב להורדת המתח באזור ולחיזוק היציבות". מנגד, משרד החוץ הטורקי גינה אותו, ואמר כי לפלסטינים יש את הזכות להגיב אליו בעוצמה וכי ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות.

מעט לפני כן, גם איראן הגיבה על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות ומסרה כי "מדובר בצעד מסוכן ומטופש שללא ספק יחזק את ההתנגדות באזור, יש להיזהר מהשפעה של ירושלים במפרץ הפרסי. על איחוד האמירויות לקחת אחריות מלאה על המהלך".

רה''מ נתניהו משוחח עם נשיא ארה''ב טראמפ ועם יורש העצר של איחוד האמירויות
רה''מ נתניהו משוחח עם נשיא ארה''ב טראמפ ועם יורש העצר של איחוד האמירויות | צילום: קובי גדעון / לע''מ

אתמול, כזכור, ישראל ואיחוד האמירויות הצהירו על הסכם היסטורי של נרמול היחסים בין המדינות, בתמורה להשהיית החלת הריבונות. ההסכם נעשה בתיווך אמריקני. מייד לאחר שהדבר פורסם, כתב טראמפ כי זו "פריצת דרך ענקית היום, הסכם שלום בין שתי חברותינו, ישראל והאמירויות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ואמר כי מדובר ב"יום היסטורי". מחמד בן זאיד, יורש העצר של איחוד האמירויות, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בשיחת טלפון שערך טראמפ עם נתניהו, הוסכם על הפסקת תוכנית הסיפוח והוסכם גם כי איחוד האמירויות וישראל יניחו מפת דרכים לקראת חניכת שיתוף פעולה בין שתי המדינות – כשמטרה תהיה הקמה של יחסים בילאטרלים".

משרד החוץ של האמירויות ציין כי משלחות של האמירויות וישראל יפגשו בשבועות הקרובים כדי לחתום על הסכמים, בין השאר בנוגע לטיסות ישירות ותיירות. שגריר האמירויות בוושינגטון  הוסיף: "בקרוב נקיים שיחות עם ישראל לגבי הנפקת ויזות לביקורים".