"דגל שחור מעל הדמוקרטיה": 3 עצורים בהפגנה נגד אדלשטיין בי-ם

לאחר שנחסמו זמנית בכביש 1, מאה המפגינים הגיעו בכלי הרכב שלהם לכנסת, שם נעצרו כמה מהם בטענה שהפרו את הנחיות משרד הבריאות, האוסרות על התקהלות. גנץ: "העיכוב – בלתי סביר במשטר דמוקרטי"

זמן צפייה: 01:01

שלושה מפגינים נעצרו היום (חמישי) בהפגנה נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, על כך שלא כינס את המליאה אתמול. המשתתפים נעצרו, בעקבות הפרה של הנחיות משרד הבריאות האוסרות על התקהלות של יותר מעשרה בני אדם. מהמשטרה נמסר בתגובה כי "אנו דוחים בשאט נפש את כל הניסיונות המופרכים לגרור את המשטרה לשיח פוליטי או ליחס לה מניעים פוליטיים על רקע ביצוע פעולות אכיפה כחוק. אף אחד אינו עומד מעל לחוק או מעל לצו בריאות העם שהוצא על ידי משרד הבריאות, זאת ללא כל קשר לדעותיו או נטיותיו הפוליטיות".

מוקדם יותר היום המשטרה חסמה את המפגינים שנסעו בכביש 1 בכמאה כלי רכב שעליהם דגלים שחורים וגרמו לשיבושי תנועה, אך לבסוף המשטרה אפשרה את המשך הנסיעה. לטענת המשטרה, המחאה לא אושרה, ולכן ההפגנה אינה חוקית. לבסוף רשויות החוק איפשרו לשיירה להמשיך. ממארגני המחאה נמסר כי "הפעולות של המשטרה מראות עד כמה המדרון חלקלק, תפקידה הוא לשמור על הדמוקרטיה והאזרחים - לא למנוע מחאה אזרחית. הפעולות הללו רק מחזקות את הסיבה שיצאנו למחות מולה - לא ניכנע למשטרת נתניהו".

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בתגובה למחאה כי "אזרחים רבים מבינים שאסור לשבת בשקט לנוכח המהלכים לריסוק הדמוקרטיה שמובילים נתניהו ואדלשטיין הפוגעים באזרחי ישראל. אני קורא קודם כל לכולם להישמע להוראות. עדיף לקיים את המחאות באופן דיגיטלי ובכל מקרה לא להביא להתקהלויות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

האבטלה ממשיכה לזנק: עוד 95 אלף ישראלים נרשמו בשירותי התעסוקה

חסידי חב"ד ששבו מחו"ל נשלחו ל"מלון קורונה" – למרות שלא נדבקו

גל גדות שרה את "אימג'ן" מהבידוד – יחד עם כוכבי הוליווד • צפו

המחאה נגד אדלשטיין בדרך לירושלים
המחאה נגד אדלשטיין בדרך לירושלים | צילום: מארגני המחאה

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-2020-elections-part-2020319139' autoplay='0' credit='מארגני המחאה' desc='ההפגנה נגד אדלשטיין בדרך לירושלים' kid='1_9vj67qag' duration='36'']

"העיכוב של נהגים שנסעו בשיירה לירושלים היום הוא בלתי סביר במשטר דמוקרטי תקין", המשיך גנץ. "היום ב-15:30 תגיש כחול לבן עתירה לבג"ץ נגד התנהלותו המבישה של אדלשטיין שמונע את כינוס הכנסת והצבעה על מינוי יו"ר. לא נשתוק מול מי שמאיים על הדמוקרטיה ונמשיך לתת גיבוי לכל פעולה נכונה בנושא הקורונה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "גם בשעת חירום לאומית זו, משטרת ישראל מאפשרת ותמשיך לאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה ובכלל זה, לפעול במגבלות החוק ותקנות צו בריאות העם של משרד הבריאות. לפני זמן קצר, בעקבות מחאה שלא תואמה עם המשטרה שכללה נסיעה לא חוקית של מאות כלי רכב על כביש ראשי במהירות איטית במיוחד ותוך הפרעה לתנועה (רכבים שמפעילים אורות חירום בכביש מהיר תוך נסיעה איטית ובכך מהווים סכנה למשתמשי הדרך)".

"חשוב להדגיש כי ההפרעה לתנועה החלה עוד כששיירת כלי הרכב החלה את דרכה מכביש 6 ועד הגיעה לכביש 1. בהתאם, המשטרה ביצעה פעילות אכיפה במקום ורשמה דוחות תנועה בגין הפרעה לתנועה. לראיה, עם סיום פעילות האכיפה והפסקת העבירה שוחררו הרכבים לדרכם. עם הגעת המוחים לאזור הכנסת, המשיכו להפר את צו משרד הבריאות (התקהלות של מעל 10 אנשים) שוטרים במקום ופועלים לאכוף את הצו כנדרש".

הפגנה בכביש 1 בדרך לירושלים
הפגנה בכביש 1 בדרך לירושלים | צילום: מארגני המחאה

יו"ר העבודה-מרצ, עמיר פרץ אמר בתגובה לחסימת השיירה כי "עצירת שיירת המחאה היא ביצוע מעשה מגונה בדמוקרטיה. בחסות הקורונה ותוך ניצול ציני של החשש מפני התפשטות הנגיף, נעשים מעשים שאסור לנו להשלים איתם. ביום ראשון היו אלה בתי המשפט, אתמול הכנסת, והיום הפגיעה בזכות להביע מחאה (שמומשה לפי הנחיות של משרד הבריאות). בריאות הציבור חשובה מאוד ואנו נעמוד לצד הממשלה בכל מהלך לעצירת התפשטות המגיפה, אך התפשטות המהלכים הפוגעים בדמוקרטיה הישראלית מסוכנים אף יותר, ולכן נעשה הכל כדי לשמור עליה".

ח"כ עופר כסיף גם הגיב עצירת שיירת המחאה לירושלים, ואמר: "‏בדיקטטורה אסור למחות, ולכן הורו נתניהו וארדן לבלום את שיירת המחאה לירושלים למרות שזו פעלה על פי החוק וללא הפרעה או סכנה לציבור. אני קורא לכל סיעות הבית לחדול מיד ממו"מ עם הליכוד, מדובר בתנועה שהשתלטה על המדינה באופן בלתי חוקי וכל דקה נוספת מעמידה את כולנו בסכנה איומה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-2020-elections-part-2020319120' autoplay='0' credit='מארגני המחאה' desc='שיירת כלי הרכב בדרך לירושלים' kid='1_0l1g7dzx' duration='79'']

מוקדם יותר היום התייחס אדלשטיין להחלטתו אמש לא לכנס את המליאה, והסביר כי ועדות הכנסת תמיד קמו בהסכמה, ולכן מנע זאת. לדבריו, הוא לא יעכב את כינוס המליאה בשבוע הבא, אבל חוסר ההסכמה יוביל לתקדים "שלא נוכל לחזור ממנו". לטענתו, "נעבור לשיטה האמריקנית - המנצח לוקח את הכול. ככה זה יהיה מעכשיו". את הדברים אמר בריאיון לגל"צ.

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אדלשטיין תקף את כחול לבן ואמר כי "מעכשיו והלאה מי שיש לו 61 ח"כים ייקח את הכול בכנסת ולא ייתן כלום לאופוזיציה. כחול לבן פועלים כך כי כרגע הם יכולים. אני רק ביקשתי מאנשים להפסיק עם הפוליטיקה הקטנה ולהתחיל לעבוד עבור אזרחי ישראל, אבל כנראה הם מעדיפים לעשות שרירים. המשימה הראשונה שלנו בעת הזו היא להקים ועדות, כדי לפקח. אתמול כבר ועדת חוץ וביטחון יכלה לשבת ולפקח על איכון הטלפונים".

כאמור, אתמול החליט אדלשטיין לא לכנס את המליאה, נעל את הדיונים ובכך מנע הקמת ועדות עד לשבוע הבא. בעקבות החלטתו, כחול לבן תעתור לבג"ץ ותקפה אותו בחריפות. "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה שעובדת למען האזרחים", נכתב בהודעת המפלגה. במקביל,  צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נועדו היום שעות ארוכות בחשאי.