שגריר ארה"ב בישראל: מהלך חד צדדי יסכן את ההכרה בסיפוח

דיוויד פרידמן התייחס לתוכנית המאה של טראמפ בציוץ בטוויטר והבהיר כי יישום הריבונות על גושי ההתיישבות כפוף להשלמת המיפוי בידי ועדה ישראלית-אמריקנית

זמן צפייה: 00:43

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס היום (ראשון) בציוץ בטוויטר לתוכנית המאה, והסביר כי החלת הריבונות על גושי ההתיישבות כפופה להשלמת תהליך מיפוי השטח על ידי ועדה ישראלית-אמריקנית. השגריר אף הבהיר כי "כל פעולה חד-צדדית לפני סיום תהליך הוועדה מסכנת את ההכרה בסיפוח בידי ארה"ב".

פרידמן הוסיף כי היוזמה המדינית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היא תוצאת עבודה ממושכת של שלוש שנים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונציגיהם הבכירים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חיות על התכתבות כחלון והשופטת: "מקרים נוספים יטופלו ברצינות"

חוסל החייל שביצע את הטבח בתאילנד – מספר הנרצחים עלה ל-26

תביעות בהאג ותוכנית חלופית: ה"אינתיפאדה מדינית" של אבו מאזן

דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט
דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט | צילום: רויטרס

ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, אמר בתגובה לדברי פרידמן כי "הודעתו היא קריאת השכמה לכולנו, זו העת לשבת ולקבוע את גבוליתיה העתידיים של ישראל - השגריר הניח בשם ממשל ארצות הברית הזדמנות נדירה לשבת יחד עם האמריקנים, לקיים שיח בתוכנו ובאמצעות ממשלה נבחרת כדי לקבוע מה יהיו גבולותיה של ישראל. כשמדובר בנושא חשוב כל כך, חשובה התמיכה הבין-לאומית שארצות הברית יודעת לייצר. אני קורא לשותפיי להנהגת ההתיישבות ליצור מנגנון עבודה משותף יחד עם ראש הממשלה כדי שנבוא כאיש אחד לאמריקנים, וכשאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים להשיג".

אמש אמר נתניהו בכנס של מפלגת הליכוד במעלה אדומים, כי ישראל וארצות הברית עובדות במשותף על מיפוי השטח שיסופח למדינת ישראל בהתאם לתוכנית השלום. "בין אם הפלסטינים יעמדו בדרישות התוכנית או לא, ישראל תזכה לגיבוי אמריקני על החלת החוק הישראלי בבקעת הירדן ובצפון ים המלח ועל כל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון, כולם בלי יוצא מן הכלל", אמר נתניהו.

מוקדם יותר השבוע שלחו 107 חברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית בארצות הברית מכתב לנשיא האמריקני, שבו הביעו את התנגדותם החריפה ליוזמה שהציע. "מדובר בתוכנית שמכינה את הדרך לכיבוש כולל של הגדה המערבית ותשאיר את הפלסטינים ללא מדינה. התוכנית שלך תפגע בישראלים ובפלסטינים, ותדחוף אותם לעבר קונפליקטים נוספים. אין לה את התמיכה שלנו", כך נכתב באיגרת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

"התוכנית מעודדת סיפוח חד צצדי של התנחלויות ושל בקעת הירדן. בזמן שהצעתך משתמשת במונחים של מעמד מדינתי לפלסטינים, היא מספקת להם הרבה פחות ממדינה ממשית. אוסף של מובלעות מנותקות אחת מהשניה, מוקפות בהתנחלויות ישראליות ותשתיות של התנחלויות שסופחו על ידי ישראל, ועדיין תחת שליטה ישראלית - לא מהוות מדינה. הצעתך מנסה להפוך את פיתרון שתי מדינות אמיתי ללא אפשרי".

כמה ימים קודם לכן, אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, כי בארגונו "מודאגים במיוחד מהצהרות ישראל על סיפוח חלקים בגדה המערבית", והוסיף כי "יישום הצעדים לא יעבור ללא תגובה". כמו כן, בורל טען כי התוכנית חורגת מהסכמים בין-לאומיים.