מקורבי אלדד: היועמ"ש עיכב חודשים את חקירת "הממד החמישי"

משבר חמור בפרקליטות: מקורבים לממלא מקום פרקליט המדינה טוענים כי מנדלבליט עיכב פוליטית את החקירה בעניין החברה שבראשה עמד בני גנץ. בכירים בפרקליטות: אלדד רצה לרצות את אוחנה וארדן

זמן צפייה: 04:41

משבר חמור בפרקליטות המדינה: מקורבים לממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, טענו היום (שישי) כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עיכב באופן פוליטי את החקירה הפלילית בפרשת "הממד החמישי". מנגד, לדברי בכירים בפרקליטות, אלדד רצה לרצות את שר המשפטים אמיר אוחנה והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

מקורבי ממלא מקום פרקליט הוסיפו כי מנדלבליט ידע ואף הסכים מראש להחלטה של אלדד להודיע אמש על פתיחה בחקירה, לאחר שחוות הדעת של המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר, לפיה יש היבטים פליליים בפעולות "הממד החמישי", הייתה מוכנה לפני כשלושה חודשים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווח: בכירי מודיעין הזהירו – רוסיה פועלת לבחירת טראמפ מחדש

ניסיון פיגוע בי-ם: פלסטינית ניסתה לדקור עובר אורח – ונעצרה

דוח נומה מציג: רשלנות, מצג שווא – וחוק עמום • פרשנות

דן אלדד
דן אלדד | צילום: חדשות 13

בתגובה לפרסום הכחיש אלדד את הדברים ומסר כי "מדובר בפרסומים שקריים, הן ביחס לתוכנם והן בייחוסם. הדברים מעולם לא נאמרו על ידי אלדד, לא מטעמו ולא על דעתו, והם אינם כלל מבטאים את השקפתו. אנו מזהירים מפני הסתמכות על מידע בלתי מוסמך ועל פרסומים אנונימיים המצטטים גורמים עלומים. ממלא מקום פרקליט המדינה מרגיש כי הוא והיועץ המשפטי לממשלה פועלים תוך אמון והערכה זה לזה ונחושים לעבוד יחד למען המדינה, שלטון החוק בה, ועצמאות מערכות האכיפה".

מאידך בכירי הפרקליטות טענו כי אסור היה לגעת בתיק, משום שכל החלטה סמוך לבחירות הייתה משרתת או פוגעת ביו"ר כחול לבן בני גנץ, שעמד בראש "הממד החמישי", וזאת בניגוד למדיניות הפרקליטות. "בא אלדד - והחליט לרצות את אוחנה", אמרו בכירים.

לדברי גורמים בסביבת מנדלבליט, ההחלטה על פתיחה בחקירה התעכבה מפני שחיכו לחומרים ממבקר המדינה, שכן למברגר נתן חוות דעת אך טרם התקיים עליה דיון. לטענת הגורמים, לא היה שום עיכוב בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה. הם הסבירו כי החומרים התקבלו בינואר, והדגישו שלא פותחים בחקירות שעלולות להשפיע על הבחירות עשרה ימים לפני מועד ההצבעה.

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

בתוך כך, בעקבות פניות פרקליטים, פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, דרש היום מדן אלדד להתייחס לביקורת על מינויו לתפקיד - בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה. בפנייה כתב לדור כי "התייחסות עניינית ומקיפה מצדך לביקורת הינה מחויבת המציאות - אם לא הציבור בכללותו, אז לכל הפחות הפרקליטים במערכת זכאים למענה מצדך".

אמש יצאו גורמים בפרקליטות נגד החלטת אלדד לפתוח בחקירה פלילית בעניין "הממד החמישי" לפני הבחירות, וטענו כי זו "החלטה פוליטית". לדברי בעלי התפקידים בפרקליטות, "לא חלפו שבועיים מאז שהתחייב לפעול ברגישות, במקצועיות ובממלכתיות, כדי לחזק את מעמדה הציבורי והעצמאי של הפרקליטות, וכבר דן אלדד מספק את הסחורה ההפוכה. לא פלא שבערב כזה, מרשה לעצמו איש תקשורת להפר צו איסור פרסום בריש גלי".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

מנגד, גורמים נוספים בפרקליטות ענו לביקורת נגד אלדד וטענו: "מדובר באימוץ חוות דעת של המשנה הפלילי. ההחלטה התקבלה לאחר שהיועץ למעשה קבע שגנץ איננו חשוד בפרשה, ולכן לא מדובר בכלל בעניין פוליטי. מה היו אומרים אם הפרקליטות הייתה מחביאה החלטה כזאת ומשחררת אותה אחרי הבחירות?".

כפי שפורסם אתמול בחדשות 13, ממלא מקום פרקליט המדינה החליט, כאמור, לפתוח בחקירה פלילית בפרשת "הממד החמישי". מהפרקליטות אף נמסר כי אם יהיה צורך, המחלקה לחקירות שוטרים תעורב בחקירה. גנץ, שאינו חשוד בפרשה, הגיב להחלטה בכנס בחירות: "יש לי אמון רב במערכת אכיפת החוק. אבל מבחינתי אין פלילים בפרשה הזו ובחקירה הזו - זה לחץ פוליטי של הליכוד".

על פי החשד, בכירים בחברה קיבלו דבר במרמה, לאחר שהציגו מצג שווא מול המשטרה בנוגע למספר הלקוחות, ותק החברה ומוכנות המוצר, כשהיה עדיין בפיתוח. ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, גדי סיסו, יהיה מנוע מלעסוק בפרשה, בשל קירבה לאנשי החברה. על החקירה יפקדו יגאל בן שלום, ראש יחידת להב 433, ויואב תלם, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, בעזרת צוות חוקרים מצומצם.