ברקע המשבר עם ישראל: צבא ירדן ערך תרגיל המדמה פלישה "מהמערב"

המלך עבדאללה ובכירים ירדנים רבים הגיעו לצפות בתרגיל, שזכה לסיקור נרחב בתקשורת הירדנית. שמה של ישראל לא צויין במפורש, אך נראה כי מדובר באיתות מדיני מהממלכה לגבי עומק המתיחות הקיימת

זמן צפייה: 01:08

על רקע המתיחות הרבה מול ישראל קיים צבא ירדן בשבוע שעבר תרגיל חריג ביותר שדימה התגוננות אל מול פלישה ישראלית ופיצוץ הגשרים על נהר הירדן, כך עולה מדיווחים בתקשורת הירדנית.

המלך עבדאללה הגיע לצפות בתרגיל כשהוא לבוש מדי צבא והתרגיל זכה לסיקור נרחב בתקשורת הירדנית במה שנראה כמסר מדיני לישראל לגבי עומק המשבר ביחסים. יחד עם המלך הגיעו בכירים רבים בממשלת ירדן וחברי פרלמנט.

לכתבות נוספות בנושא >>

בכירים ירדנים: "המלך עבדאללה לא מאמין למילה של נתניהו"

לאחר החזרת נהריים: מלך ירדן ביקר עם בנו במובלעת

נתניהו: "לא הייתה התפייסות מלאה עם ירדן בגלל הנושא הפלסטיני"

במהלך התרגיל שמה של ישראל לא צויין במפורש אולם התרגיל תואר בתקשורת הירדנית ככזה שנועד לדמות בלימת פלישה של כוחות שריון של מדינה זרה "מכיוון מערב" כולל פיצוץ הגשרים על נהר הירדן "כדי שאלה לא ישמשו למעבר של כוחות האויב".

כמו כן במהלך התרגיל הוצגה למלך מפה של קו החזית באזור בקעת הירדן, ים המלח והגבול עם ישראל. בנוסף – שמו של התרגיל היה "חרבות כראמה 2019" שם המתחבר למבצע "כראמה" בשנת 1968 בו פלשה ישראל לירדן ותקפה כוחות של אש"ף ושל צבא ירדן.

לפני שבוע, שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, התייחס למתיחות ביחסים עם ישראל בביקורו בבחריין ואמר כי "היחסים עם ישראל נמצאים בשפל של כל הזמנים. 25 שנים אחרי הסכם השלום - אנשים לא רואים את פירות השלום. שיתוף הפעולה עם ישראל מוגבל. הכיבוש הישראלי בגדה המערבית נמשך והסיכוי לפתרון שתי המדינות מתעמעם".

עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן | צילום: getty

את הדברים אמר בהמשך לאמירתו של המלך עבדאללה יום קודם לכן, לפיה "היחסים של ירדן עם ישראל נמצאים במצב הגרוע ביותר אי פעם". עבדאללה התייחס גם לפלונטר הפוליטי: "הסיבה לכך שהיחסים במצב כזה, היא העניינים הפנימיים בישראל. אני מקווה שישראל תוכל לקבוע את עתידה בשבועות ובחודשים הקרובים".

בסוף חודש אוקטובר, כאמור, הודיע שר החוץ הירדני איימן א-ספדי הודיע כי הורה לשגריר הישראלי לשוב מתל אביב לעמאן להתייעצות במחאה על "מעצר לא חוקי" של שניים מאזרחיה. "לאור חוסר ההיענות הישראלית לדרישה המתמשכת שלנו מזה חודשים לשחרר את שני האזרחים הירדנים היבא אל-לבדי ועבד אל-רחמן מרעי, והמשך מעצרם הלא אנושי, השגריר זומן כצעד ראשון", כתב שר החוץ הירדני בציוץ בטוויטר. השר אף הוסיף כי חלה הרעה משמעותית במצבם הרפואי של אזרחיה.