הכנסת אישרה: יוכפל סכום הקנסות למוסדות שמפרים את ההנחיות

הח"כים הכריעו שסכום הדוחות למוסדות שפועלים בניגוד להנחיות יוגדל, ותתאפשר סגירתם בצו מנהלי. בהמשך, הממשלה תדון בהארכת הסגר • לפני ההצבעה - עימות בין לוין לגנץ: "אוחז בגרון הכנסת"

זמן צפייה: 01:29

הכנסת אישרה היום (ראשון) בקריאה שנייה ושלישית את החוק להעלאת סכום הקנסות למוסדות ציבוריים שמפרים את הנחיות הסגר. סכום הדוחות יוכפל ויעמוד על 10 אלף שקלים. במקרים אחרים, ניתן יהיה לסגור מוסד שפועל בניגד להנחיות באמצעות צו מנהלי. בהמשך, הממשלה תדון בהארכת הסגר, שאמור לפוג בחצות. זאת, בהתאם לתנאי של ראש הממשלה החליפי בני גנץ שדרש להעביר את החוק, כדי שיתמוך בהארכת הסגר.

לפני ההצבעה במליאה פרץ עימות בין יו"ר הכנסת יריב לוין לגנץ. לוין תקף את האחרון וטען: "לא היה כדבר הזה שבמהלך פגרה הוצב אולטימטום על שולחני כפי שעשית, כאשר אדוני אוחז בגרון אזרחי ישראל ובגרונה של הכנסת גם יחד. לצערי לא קיבלת גם את ההצעה שהצעתי שהייתה שומרת על כבוד הכנסת וסדרי המנהל כאן, ושמירה על זכות המיעוט שמתנגד לחוק ורוצה להיות נוכח במליאה".

גנץ השיב ללוין כי "אני מבין את נאום הביוש שאתה מנסה לעשות לי. איך קרה שמפלגה, שאתה מבכיריה, חוסמת במשך חודשיים את התהליך, ואנחנו צריכים להתנהג כאילו זו פעולה דחופה. לא דאגת שזה יעלה בזמן וכנדרש וחבל שכך. הייתי משוכנע שתשמור על ממלכתיות, לכולנו יש אכזבות בחיים".

בני גנץ ויריב לוין
בני גנץ ויריב לוין | צילום: ערוץ הכנסת

סגן שרת התחבורה אורי מקלב על אישור החוק: "הרחבת והעמקת הסמכות למשטרה הוא דבר פוגעני והתנגדנו לו מאז ומתמיד. היום יותר מתמיד אנחנו רואים כי אנו לא יכולים להעצים את כוחה של המשטרה - כיצד נוכל לאפשר למשטרה המפעילה שיטור יתר מול קבוצות מסוימות, מבצעת ענישה קולקטיבית, ואוכפת בצורה אגרסיבית ובררנית, את האפשרות להטיל קנסות כבדים כל כך, שהם כבר לא הרתעה אלא מערך הענישה? השוטר כעת הופך לשופט ולמעניש כאחד".

"יש עוד הרבה מה לעשות טרם הטלת קנסות ואינם נעשים כיום, בדיקות מהירות וקטיעת שרשרת ההדבקה בצורה מהירה במקומות הסובלים מצפיפות יתרה והדבקה מהירה, הקנסות אינם מורידים את התחלואה", הוסיף מקלב.

יש עוד הרבה מה לעשות טרם הטלת קנסות ואינם נעשים כיום, בדיקות מהירות וקטיעת שרשרת ההדבקה בצורה מהירה במקומות הסובלים מצפיפות יתרה והדבקה מהירה, הקנסות אינם מורידים את התחלואה"

בשבוע שעבר אישרה מליאת הכנסת ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים את הצעת החוק להגברת אכיפת תקנות הקורונה על ידי הגדלת קנסות, ומתן סמכויות לסגירות מוסדות חינוך ואירועים שונים עם התקהלויות אסורות.

חבר הכנסת משה גפני יצא נגד הצעת החוק, וזעם: "מביאים את החוק כדי להשמיץ את הציבור החרדי. הקנס הזה בין 5,000 ל-10 אלף ישנה? יש מי שרוצה לעשות על זה הון פוליטי. כולם מדברים על החרדים כאילו שהם הגרועים ביותר. אנחנו לא אשמים, אתם שהכנסתם אותנו לגור בצפיפות כזאת אתם אשמים, ועוד מעזים לבוא ולתקוף אותנו בשעה שהדברים אינם נכונים".

סגר
סגר | צילום: רויטרס

מי שקידמו את הצעת החוק הם חברי כחול לבן, שעוד לפני שאושרה ההצעה בקריאה ראשונה מסרו כי בכוונתם להמשיך "להתעקש עד אשר החוק יעבור בשלוש קריאות ויכנס לתוקפו. מדובר בחוק שמציל חיי אדם, וכל עיכוב בחוק הוא בגדר כניעה פוליטית שמשמעותה הפקרות מוחלטת של המאבק בקורונה. לא ניתן יד לתחמנות של הליכוד שמנסה לזכות בקולות החרדים במחיר סיכון חיי אדם".

לאחר אישור החוק הקריאה ראשונה, נרשמה מהומה בוועדת החוקה של הכנסת: יו"ר הוועדה יעקב אשר תקף את חברי כחול לבן בדיון על החוק. לטענתו, החוק יפגע בעסקים הקטנים ולא ירתיע מוסדות חינוך שפועלים בניגוד להנחיות. "פתאום כולם שכחו את ההוא מהפלאפל - אתם דופקים מיליון בעלי עסקים בשם הפופוליזם אם הייתי מביא רוטציה הייתם הולכים - צבועים. יש פה רצח אופי לציבור החרדי".

ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) אמרה במהלך הדיון כי "אתם כל הזמן אומרים על מפרי ההנחיות שמדובר בקומץ, שוליים, שהמיינסטרים שומר וכמעט הכול סגור. אבל בימים האחרונים אתם מתאבדים פה בהגנה על המוסדות המפרים. המצאתם תורה חדשה שבה פיקוח נפש לא מעל הכול. חז"ל אומרים על לימוד תורה זכה-נעשית לו סם חיים, לא זכה - נעשית לו סם מוות. יש לכם תורה שהיא סם מוות".