אושר קידום החוק לחידוש איכון השב"כ: "נשתמש בו תחת בקרה"

השרים אישרו לקדם לקריאה ראשונה את החוק שיאפשר שוב להשתמש באמצעים הדיגיטליים של הארגון כדי לאתר חולי קורונה. "במקרה הצורך הם ישמשו אותנו כדי לעצור את התפשטות המגפה"

זמן צפייה: 01:53

התפשטות הקורונה בישראל: הממשלה אישרה היום (רביעי) את קידום החוק לקריאה ראשונה בכנסת לחידוש השימוש באמצעים הדיגיטליים של השב"כ לאיכון חולי קורונה.

"ביקשתי להאיץ את פיתוח האפליקציה הדיגיטלית שנועדה להשיג את היעד הזה, זה ייקח שבועות וייתכן שאף חודשים", אמר ראש הממשלה נתניהו. "עד אז, אנחנו מבקשים להשלים את החקיקה בשימוש בכלי הדיגיטלי של השב"כ. אנחנו מלווים את הבדיקה הזו במתגים של הפעלה ועצירה, אני מקווה שלא נצטרך בכלל להפעיל אותו".

"יכול להיות שנגיע לעצירת המחלה ושיטוח העקומה עוד לפני שבכלל נגיע לסיום החקיקה, אבל אנחנו רוצים להימצא במצב שאנחנו יכולים להשתמש בכלי הזה, אם נרצה בכך", המשיך נתניהו. "התחלואה כבר חצתה אתמול את קו ה-400 נדבקים ביממה, ולצערי מראה כל הזמן סימנים של עלייה. הכלי הזה במקרה הצורך, ותחת בקרה מלאה, ישמש אותנו כדי לעצור את התפשטות המגפה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

"אין מצב חירום": עימות בקבינט הקורונה על החזרת איכון השב"כ

המבקר: אבחן השימוש באמצעי האיכון של השב"כ לאיתור חולי קורונה

החל מהיום: השימוש באמצעי האיכון של השב"כ למאבק בקורונה יופסק

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

כזכור, מוקדם יותר השבוע קבינט הקורונה התכנס כדי לדון בעלייה ברמות התחלואה ובין היתר השרים דנו על האפשרות של חידוש השימוש באמצעי השב"כ לאיתור חולי קורונה. במהלך הישיבה התפתח עימות בנושא בין המשתתפים, כאשר ראש השב"כ נדב ארגמן טען כי קיים חשש מחשיפת היכולות הטכנולוגית של השב"כ, וכמו כן הוא סבר ש"אין מצב חירום שמצדיק שימוש כזה". ארגמן הוסיף כי "אם נגיע למצב חירום אמיתי - אסיר את ההתנגדות שלי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בחידוש השימוש ואמר שאינו חושש מחשיפת היכולת הטכנולוגית: "המידע על היכולת הטכנולוגית של השב"כ אולי לא מוכר לאזרח הפשוט אבל כבר הגיע לאויבינו. אני חושש מעליה אקספוננציאלית בתחלואה ומאובדן שליטה". כמו כן, נתניהו הציע במהלך הישיבה כי כל החלטה על הפעלת אמצעי השב"כ תתקבל ע"י מנגנון פריטטי.

בנימין נתניהו ונדב ארגמן
בנימין נתניהו ונדב ארגמן | צילום: תקשורת שב''כ

גם השר שטייניץ תמך בחידוש השימוש ואמר: "כשמשתמשים במסוקים כדי לחלץ אנשים זה בסדר? מה לא לגיטימי? השב"כ זה דמון? זה בעד האזרחים לא נגד האזרחים. ההתנגדות לכך היא איוולת מוחלטת. הפגיעה בפרטיות נמוכה מהחקירות של משרד הבריאות".

שטייניץ ציין כי אם היה נעשה שימוש מלכתחילה באמצעי השב"כ לא היה צורך להטיל סגר. השר יזהר שי, שמתנגד לשימוש באמצעי השב"כ, קטע את שטייניץ ואמר: "זו תיאוריה מעניינת אבל אין לה שום ביסוס מדעי". שטייניץ המשיך ומתח ביקורת על השרים שהתנגדו לשימוש באמצעי השב"כ: "אתם מושפעים ממאמרים בעיתונים ולטענות מקבוצות לחץ אזרחיות בלי שום בסיס", אמר.

גם השרים עמיר פרץ ואבי ניסנקורן התנגדו לחידוש השימוש באמצעי השב"כ בעיתוי הנוכחי, וציינו כי התחלואה לא הגיעה לנקודת קיצון שמחייבת זאת.

נתניהו יכנס את השרים כדי לדון בחוק שיאפשר שימוש באמצעים דיגיטליים לאיתור חולי קורונה. כזכור, ראש השב"כ הביע התנגדות לשימוש באמצעים ואמר כי "אין מצב חירום שמצדיק שימוש כזה"