שרי קבינט הקורונה החליטו: סגר לילי מיום ד' - הקניונים ייפתחו

בקבינט התגבשה החלטה, לפיה תיושם תוכנית 3 השלבים של המל"ל, יוטל סגר לילי, קניונים ושווקים ייפתחו למעט באזורים אדומים, המלונות באילת ימשיכו לפעול. השעה שבה יחל הסגר תיקבע מחר

זמן צפייה: 02:46

קבינט הקורונה אישר הערב (שני) להטיל עוצר לילי החל מיום רביעי הקרוב, זאת ברקע העלייה בתחלואה ובניסיון לעצור את התפשטות המגפה. השרים החליטו כי למרות הסגר - המלונות באילת ובים המלח יוכלו להמשיך לפעול כרגיל. השעה שבה יחל העוצר תתקבל מחר. במקביל, ועדת השרים אישרה כי סכנין וכפר כנא יוגדרו אזור מוגבל לחמישה ימים הקרובים.

כאמור, החל מיום רביעי תפעיל הממשלה את "תוכנית המדרגות" אותה הציע המל"ל מוקדם יותר היום. במסגרת התוכנית, מהרגע שייכנס העוצר לתוקפו תיאסר פעילות מסחרית ויוטלו הגבלות תנועה בין אזורים. בשעות היום, הקניונים והשווקים יוכלו להמשיך את פעילותם - למעט באזורים האדומים. כמו כן, תתאפשר פעילות מוגבלת של מוזיאונים.

מי שהצביעו בעד הסגר הלילי היו ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן השרים בני גנץ, אמיר אוחנה, גבי אשכנזי, יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ, אבי ניסנקורן, עמיר פרץ, מירי רגב ויזהר שי. גם הממשלה תתבקש להצביע בנושא. השר אריה דרעי סירב להשתתף בהצבעה ואמר כי לא יתמוך בהחלטה, משום שלטענתו צריך להביא את כלל התקנות כעת - ולא לדון עליהן מחר.

 לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ניסיון פיגוע במחסום קלנדיה: מחבל ניסה לדקור שוטר – ונוטרל

אלפי עובדים בביה"ח שיבא קיבלו הודעה שיחוסנו בשבועות הקרובים

הפריצה לשירביט: להב 433 פתחה בחקירה – תנסה לאתר את ההאקרים

אנשים ברחוב בזמן הקורונה
אנשים ברחוב בזמן הקורונה | צילום: רויטרס

בדיון, פרויקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש יצא נגד רעיון הסגר הלילי, וטען כי לצעד כזה יהיה "אפקט חלקי", כלשונו. "כל צעד שאנחנו נוקטים מתחיל להשפיע רק שבועיים אחרי", הסביר. "אם עכשיו נתחיל בצעדים האלה - הרי שבכל מקרה נגיע ל-3,000 חולים". "אני מסכים, הסגר הלילי בעייתי", הוסיף שר החוץ אשכנזי - שבסופו של הערב הצביע בעד המהלך.

מיד לאחר ההצבעה, נשמעה ביקורת מצוות המומחים של אש, שקבעו: "עוצר לילי לא יעזור". מנגד, שר האוצר דווקא בירך על ההחלטה, וכתב עליה כי היא "תסייע לחנויות רבות ולעובדים רבים לשוב לעבודה".


מוקדם יותר הערב, כאמור, הציגו במל"ל את "תוכנית המדרגות", לפיה יש לאסור התכנסויות בחגים, להפעיל פקחים ושוטרים שימנעו התקהלויות בזמן אמת, להכריז על אזורים נוספים כמוגבלים בתקופת החג, לקיים בדיקות קורונה נרחבות במערכת החינוך ולהעביר למלוניות בידוד את כל השבים מחו"ל.

השלב השני בתוכנית של המל"ל מתייחסת לתאריך 20.12. ביום זה, אם מקדם ההדבקה יהיה גבוה יותר מ-1.35, או שיהיו יותר מ-3,500 נדבקים ביום, יש להכריז על "ריסון מהודק". השלב הבא, ביום השני בחודש ינואר, יכלול סגר מלא, זאת אם מקדם ההדבקה יהיה גבוה יותר מ-1.45, או שיהיו יותר מ-4,500 נדבקים ביום.

בדיקת קורונה
בדיקת קורונה | צילום: רויטרס

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס לרעיון הסגר הלילי וביקש לדעת עליו פרטים נוספים: "באיזו שעה הוא יתחיל? ואיך? בלי לדעת, מערכת הבריאות תתקשה להתייחס". אדלשטיין גם דיבר על ה"ריסון המהודק", ואמר: "כמה שיותר מהר נתחיל עם זה - כך נוכל להשפיע על התחלואה".

ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר כי "ניסינו סגר מהודק בשבוע הראשון של הסדר - והוא לא היה אפקטיבי". "בשבוע אחד אי אפשר לבדוק אפקטיביות", השיב לו אש, ואילו אז ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס הוסיפה כי "המספרים כעת לא קטסטרופליים, ולכן ריסון מהודק יכול להוריד לאלף חולים".

פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש | צילום: חדשות 13

מ"מ המפכל יצא נגד הרעיון של הסגר הלילי, ואמר כי הוא לא יצמצם את התחלואה. "סגר לילי שלא יהיה אפקטיבי ולאחריו סגר מלא יהיה פגיעה קשה באמון הציבור", אמר. מנגד, שר האוצר ישראל כ"ץ דווקא כן תמך, והסביר: "אין הורדת תחלואה בלי שאנשים בבתים. זה היה בסגר הראשון ובסגר השני. אם הולכים לסגר לילי", הוסיף, "זה אמור לסייע להוריד את התחלואה".

השר יובל שטייניץ, תמך גם כן בצעד זה ואמר כי לתחושותיו, סגר לילי הוא "אמצעי אפקטיבי להורדת מקדם ההדבקה. אין לי ספק שחלק גדול מההדבקות הן בלילה - בחתונות, במסיבות באירועים חברתיים. אין לי ספק שסגר שמתחיל משבע או שמונה בערב יהיה אפקטיבי מאוד".

הפרופסור אלי וקסמן, שייעץ למל"ל: "ריסון מהודק אולי ימנע מאיתנו סגר נוסף. זה לא מבטיח שנמנע ממנו, אבל זה נותן לנו סיכוי שלא להגיע לסגר כללי. אם נתחיל עם ריסון מהודק", טען, "נגיע לסגר במספרי תחלואה טובים יותר ונוכל להוריד את המספרים ולמנוע סגר רביעי".

אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב
אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב | צילום: רויטרס

כאן, מנהל רשות המיסים ערן יעקב התריע כי "העלות של סגר נוסף במסחר הוא 5.6 מליארד שקלים ו-100 אלף מובטלים נוספים. עסקים לא ישרדו". לטענתו, "הלקוחות בורחים, וסגר נוסף יהווה מכת מוות להרבה עסקים. סגר נוסף משדר שהמסחר כבר לא ייפתח עד החיסון".

"ההצעה של האוצר היא כמו ההצעה של משרד הבריאות", המשיך יעקב, "אבל ההבדל היחיד הוא שהם בעד לסגור את המסחר, ואנחנו בעד למצוא דברים אחרים ולהשאיר את המסחר פתוח". זאת, לדבריו, משום שלא הוכח שמסחר פתוח מגדיל את התחלואה.

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

בשלב זה, כ"ץ דרש להחיל את הסגר הלילי מיד - כדי למנוע סגר כללי בהמשך. "אני חושב שיש חשיבות רבה לכך שאם עושים סגר לילי - צריך להביא למסחר לעבוד. אם הולכים לסגר לילי, צריך להתחיל אותו כמה שיותר מוקדם. אפשר להתחיל בו מיד - ולא בחנוכה. כל יום הוא יום חשוב". גם שרת התחבורה מירי רגב הביעה תמיכה בהחלת הסגר הלילי בכל ימות החג, בין השעות 6 בערב ל-6 בבוקר.

לבקשת השר אריה דרעי, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הדגיש כי סגר לילי יבטל את חוק האיים הירוקים, כך שגם אילת וים המלח ייכנסו לסגר מלא אם אכן יוחלט להכריז על כזה.

סגר בתל אביב
סגר בתל אביב | צילום: רויטרס

השרה מירב כהן ביקשה להעלות לדיון את מצב התחלואה בבתי האבות, וסיפרה על ההתפרצות הנרחבת בכ-50 מוסדות ברחבי הארץ. "צריכים להגדיל שם את מספר הבדיקות", קבעה. "החלטנו להגדיל ל-24 אלף בדיקות ביום - וזה לא בוצע. המוסדות הציעו שהאחיות יעשו את הדיגומים וכך זה יהיה יותר אפקטיבי".

מחלקת קורונה
מחלקת קורונה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, מספר חברי קבינט הביעו את זעמם על הדיונים הממושכים והדחייה בקבלת ההחלטות. בשיחה עם חדשות 13, אחד השרים תיאר כיצד מתנהלות הישיבות: "יושבים שעות, כולם מדברים ומדברים, אנשי המקצוע מדברים ארוכות, מציגים שקפים ואז השרים מדברים".

"ואז, כשחושבים שהולכים להצביע", המשיך, "ראש הממשלה אומר 'לא צריך להחליט בלחץ, ניפגש שוב מחר ב-7 בערב ונקיים דיון נוסף'. אי אפשר עם הישיבות הארוכות האלה", התרעם, "זה משבש את כל העבודה".