אדלשטיין מציע: פתיחת כל הכיתות בערים ירוקות וצהובות ב-6.12

שר הבריאות העלה בקבינט הקורונה הצעה לפיה פתיחת י"א-י"ב תידחה ב-5 ימים וחזרת ז'-י' תוקדם – והקניונים יישארו סגורים. כ"ץ התנגד. גנץ: "יושבים 3 שעות ולא מקבלים החלטות - למה התכנסנו?"

זמן צפייה: 03:41

שר הבריאות יולי אדלשטיין העלה הערב (שני) הצעה בפני קבינט הקורונה לפיה מערכת החינוך תיפתח במלואה בערים ירוקות וצהובות ביום ראשון הבא, 6.12 - בתמורה לכך שהקניונים יישארו סגורים עד להודעה חדשה. אדלשטיין מציע למעשה לדחות את פתיחת כיתות י"א-י"ב בחמישה ימים, אך להקדים את פתיחת כיתות ז'-י"ב.

שר החינוך גלנט, לעומתו, בעד לפתוח את כל הכיתות ביום ראשון הקרוב. שר האוצר ישראל כ"ץ התנגד להצעה, ואמר כי הוא תומך בפתיחת בתי הספר במלואם ובד בבד בהמשך הפיילוט שאמור להכשיר פתיחת קניונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני מוכן לקבל תעדוף של החינוך - אבל צריכים למצוא איזונים. לא שמענו עד עתה הצעה אחת להורדת התחלואה, גם לא משר הבריאות". עוד הצהיר ראש הממשלה: "יש למשטרה תוכנה לאיתור התקהלויות כדי להוריד תחלואה, אבל יש כאלה שאומרים שאני מקדם זאת כדי למנוע הפגנות. זה הזוי".

שר הביטחון בני גנץ פנה לנתניהו: "ראש הממשלה, אנחנו יושבים כבר 3 שעות. שמענו סקירות, פרופסורים, וכעת אתה מודיע שלא נקבל החלטות והצבעות. אז בשביל מה התכנסנו? הורדת את כל הנושאים".

חזרה ללימודים
חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, קרא ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש בישיבת הקבינט לפתוח את מערכת החינוך באופן דיפרנציאלי, ביישובים שבהם התחלואה נמוכה. לדבריו, שזכו להסכמה בקבינט, לא נרשמה עלייה בתחלואה בקרב השכבות הנמוכות שחזרו כבר ללמוד. במשרד הבריאות דורשים כי בבתי הספר שייפתחו יתקיימו בדיקות קורונה.

שר החינוך יואב גלנט הצטרף כאמור לדבריו אש: "ממליץ שביום ראשון הקרוב נפתח את שאר הכיתות בערים הירוקות והצהובות". עוד פירט גלנט: "מצב התחלואה בקרב תלמידים במגזר החרדי - 13%, חצי ממספרם באוכלוסייה. התחלואה של התלמידים במגזר הכללי - 28%, ובמגזר הערבי - 56%".

בנוסף, אישרו חברי הקבינט פה אחד את תקנות התחבורה הציבורית - כך שהתפוסה באוטובוסים תוכל לגדול ל-75%.

בית ספר יסודי בימי קורונה
בית ספר יסודי בימי קורונה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום פורסם בחדשות 13 מתווה "התו הירוק", שגם בו ידונו השרים בישיבה. לפי ההצעה, עסקים, ארגונים ומוסדות שיוגדרו על ידי קבינט הקורונה יחוייבו לאכוף שימוש באפליקציית "המגן" על מנת לקבל את התו הירוק, שיאפשר להם להעלות את מכסת האנשים שיכולים להיכנס למקום.

בכניסה למקום יופעל מנגנון טכנולוגי הסופר את כמות האנשים שנכנסים - שבמכשיר הטלפון שלהם מותקן היישומון. מכסת האנשים תוכפל בהתאם למספר האנשים הנושאים את האפליקציה, כלומר אם בכניסה לחנות נספרים שבעה אנשים עם האפליקציה ושלושה בלעדיה - ניתן להכניס שבעה נוספים (בכפוף להוראות משרד הבריאות).

על מנת לתמרץ את האזרחים להוריד את היישומון למכשירם, נשקלות כמה הטבות: תשלום בעבור שימוש באפליקציה, כך שמי שיישלח לבידוד בעקבות איכון האפליקציה יקבל 500 שקלים מהמדינה. בנוסף נשקל קיצור יומיים מימי הבידוד.

קניון ביג באשדוד
קניון ביג באשדוד | צילום: חדשות 13

בנוסף, תידון הצעה גם לבידוד מקוצר או פטור מבידוד למי שיחזור ממדינות שבהן יש אפליקציות דומות. כרגע מדובר באירלנד, גרמניה, איטליה, לטביה, ספרד ודנמרק.