קבינט הקורונה אישר: הגנים ייפתחו ביום א', מגבלת הק"מ תבוטל

בשבוע הבא יותרו מפגשי משפחות גרעיניות והתקהלויות של עד 10 אנשים בפנים ו-20 איש בחוץ. תותר פתיחת עסקים ללא קהל וטייקאווי ממסעדות. דרעי נטש בזעם את הדיון: "חתונות ל-20 איש - לא ישים"

זמן צפייה: 17:47

קבינט הקורונה התכנס היום (חמישי) במטרה לאשר את ההקלות ושחרור הסגר באופן הדרגתי ברקע הירידה בנתוני התחלואה. חברי הקבינט אישרו כי הגבלת האלף מטרים תבוטל, גני הילדים ייפתחו ביום ראשון, יותרו מפגשים של משפחות גרעיניות בהגבלת ההתקהלות של 10 אנשים במבנה סגור ו-20 באזור פתוח. ההקלות ייכנסו לתוקף החל משבוע הבא, וההצבעה עליהן תתקיים הערב. הדיון על הצעדים הבאים שנוגעים לערים אדומות יתקיים במוצאי שבת.

כמו כן, ניתן יהיה לבצע איסוף עצמי ממסעדות והעסקים שלא מקבלים קהל ייפתחו, כמו גם שמורות טבע, גנים לאומיים והחופים. נוסף על כך, רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר ייפתחו לתפילה במתווה שייקבע על ידי משרד הבריאות, המשרד לביטחון הפנים והמל"ל לפי קפסולות. כמו כן, הר הבית ייפתח גם הוא. הדיונים בקבינט נמשכים ומסתמן כי לא יאושר מתווה שנוגע לחתונות, למרות דרישת שר הפנים אריה דרעי, שיצא מהדיון במחאה, וטען כי חתונות בנוכחות 20 איש אינן יישימות.

שר האוצר ישראל כ"ץ בירך על הכרעת קבינט הקורונה, ואמר כי "החלטה זו תאפשר לחלק חשוב במשק הישראלי לחזור לפעילות ולמנוע אובדן תוצר בסך 13 מיליארד שקלים וגם לצמצם את מימדי האבטלה. נקווה שבקרוב תהיה ירידה נוספת בהיקף התחלואה שתאפשר גם את פתיחת כלל העסקים מקבלי הקהל במדינת ישראל באופן מלא".

עוד בחדשות 13:

הסרת הגבלת הק"מ ופתיחת הגנים: אלה ההקלות שהקבינט צפוי לאשר

דרעי ידרוש בקבינט: קיום חתונות ולוויות בהשתתפות 200 איש

גמזו: הגענו ליעדי היציאה מהסגר

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

שר הביטחון בני גנץ מסר בתום הישיבה: "הצבענו לפני זמן קצר בקבינט הקורונה על השלב הראשון ביציאה מהסגר. עשינו זאת כי רוב אזרחי ישראל, מכל המגזרים, משתפים פעולה, נשמעים להנחיות והמספרים בירידה. אנחנו פותחים את העסקים שאינם קולטים קהל, את מסגרות החינוך לגיל הרך, את האיסוף העצמי וגם את החופים והגנים הלאומיים החל מיום ראשון.
אלו פעולות בסיכון נמוך, ועדיין - המגפה עודנה כאן ואני מבקש מכל אחת ואחד מכם, להמשיך ולהישמע להוראות, להקפיד על עטיית מסכה, על ריחוק אחד מהשני, על היגיינה ושטיפת ידיים. התחלואה בישראל עדיין גבוהה ומאות אנשים מאבדים את חייהם מדי שבוע. כל הסרת הגבלות תעשה אך ורק על בסיס נתונים ומדדים ותעשה ביציאה דיפרנציאלית ביחס למקום ולרמת התחלואה בו. נצא מזה ביחד, נעשה זאת באחריות. ואני קורא לכולם - הפעילו גם את השכל הישר, שימרו על בריאותכם, יקיריכם וסביבתכם".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן הגיבה להכרעת הקבינט ואמרה כי "‏אחת ההחלטות הכי חשובות בעיניי שקיבלנו, שהיה לי חשוב לדחוף אליה: משבוע הבא ניתן סוף סוף לבקר את המשפחה, כמובן תוך הקפדה על ההנחיות. לוודא שההורים והסבים בסדר. ‏לעשות את זה בזהירות - מעט אנשים, שמירה על מרחק, לעטות מסכה והכי טוב להיפגש באוויר הפתוח".

מטעם איגוד המסעדות נמסר לאחר הכרעת הקבינט כי "האישור למכור באיסוף עצמי במסעדות, הוא תיקון להחלטה קודמת ומוטעית של ממשלת ישראל לא לאפשר מכירה באיסוף עצמי אצלנו בעסקים.
בשבוע האחרון, השקענו מאמצים רבים מול שריי קבינט הקורונה, על מנת שיהפכו את החלטתם. ההחלטה הזו תאפשר, ל-3,000 עסקים ו-20 אלף עובדים לחזור לפעילות. צריך לזכור שיותר מ-70% מהעסקים בענף עדיין לא יכולים לחזור לפעילות על פי מודל כלכלי סביר ולגביהם יש למצוא פתרונות כלכליים, לאור המשכות הסגר השני.

בפתח הישיבה הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הסגר עד לרגע זה הוא הצלחה אדירה, הצלחה שכבר מתחילים לדבר עליה ולהסתכל עליה במדינות אחרות, באירופה בעיקר. עכשיו האתגר הגדול שלנו הוא להמשיך את הירידה בלי להביא להתפרצות חדשה ועלייה חדשה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תקשורת ראש הממשלה

שר התרבות והספורט חילי טרופר קרא לשלב בהקלות גם את התחומים שבתחום אחריותו. "ברמה הערכית אסור להשאיר את התרבות והספורט לסוף. אני לא מדבר על הכל מיד, אבל יש דברים שאפשר לפתוח בצורה בטוחה", אמר. "חשוב להקפיד שמתווה היציאה ייבנה יחד עם המשרדים הרלוונטיים. אפשר לבנות מתווים הגיוניים. ביום שמחליטים לפתוח קניון אין סיבה לא לפתוח מוזיאון. אם פותחים גנים לאומיים, יש גם אתרי מורשת כמו גבעת התחמושת - למה לא לפתוח במקביל? חברה ללא תרבות וספורט היא חברה חסרה. צריך לשבת עם המשרדים הרלבנטים ולשמור גם על הבריאות וגם על הפרנסה וגם על הרוח והתרבות".

שר הכלכלה עמיר פרץ אמר: "על מנת שנוכל לממש את תכנית הרמזור ולקבל את שיתוף הפעולה מהתושבים מאזורים האדומים, אנחנו חייבים לפצות אותם ביד נדיבה לתקופת הסגר. מענק אזור אדום. אם מגבילים מפצים, גם לבעלי העסקים וגם לתושבים".

קניון ביג באשדוד
קניון ביג באשדוד | צילום: חדשות 13

לפני התכנסות השרים נערכה ישיבה של כחול לבן, ובה סוכמו עמדות המפלגה בסוגיה: פתיחת עסקים שאינם מקבלי קהל החל מיום ראשון, פתיחת מערכת החינוך לגילי 6-0 לאחר השלמת ההכנה הנדרשת, פתיחת שירותי Take away ממסעדות ואימוץ מודל דיפרנציאלי ליציאה מהסגר.

בין הנושאים שעדיין נמצאים במחלוקת יש את סוגיית לימודים בכיתות א' ו-ב', כאשר במשרד האוצר מעוניינים לחדש את פעילות הכיתות, כדי לשחרר עשרות אלפי הורים למעגל העבודה. מנגד, במשרד הבריאות חוששים שזה יוביל לעודף הדבקה. הסוגיה השנייה היא בהקשר לחנויות הרחוב, שבהן יש מפגש פיזי בין מוכר לקונה ופוטנציאל להדבקה, בזמן שבעלי עסקים סובלים ממשבר כלכלי קשה.

בד בבד, התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה הודיעה הבוקר כי היא מבטלת זמנית את המרד שתכננה, שבמסגרתו היו צפויות להיפתח חנויות רבות בניגוד לחוק. זאת, לאחר שיחה לילית עם נציגי משרד ראש הממשלה, שבה התבקשו להשהות את המרד כדי לנהל משא ומתן.