תחבורה בשבת וזכות וטו לכל צד: ההסכמים הקואליציוניים נחשפים

לפיד התחייב לקדם את החוק הנפיץ, אך בנט אינו מחויב להסכם שלא חתם עליו. צירוף מפלגות לממשלה דורש רק את אישור השניים. החוק הנורבגי יורחב. ההסכם עם רע"ם נאחז ב"התחייבויות ממשלת נתניהו"

זמן צפייה: 03:01

פרסום ראשון: בטיוטות ההסכמים הקואליציוניים שנחשפו הערב (שני) עולה כי ישנן התייחסויות רחבות לנושאים מדיניים, לרבות הקפאת הבנייה מחוץ לגושים. בנוסף, לכל גוש בממשלה תהיה הזכות להטיל וטו. כך למשל, לפי ההסכם הקואליציוני בין המפלגות יש עתיד, העבודה ומרצ, "הצדדים מתחייבים לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם על מנת לקדם תחבורה ציבורית בשבת". אך אם יו"ר ימינה נפתלי בנט יתנגד לכך, הוא יוכל להטיל וטו על ההחלטה ולמנוע אותה. 

זאת ועוד, בהסכם הקואליציוני בין המפלגות יש עתיד וימינה, ישנו סעיף לפיו כלל המפלגות יהיו מחוייבות להסכם בין השתיים, ואילו יתר ההסכמים האחרים בין המפלגות מחייבים רק את החתומים עליהם. כלומר, מפלגת יש עתיד מחוייבת למפלגות מרצ והעבודה, אך זה לא אומר כי שאר המפלגות מחוייבות להן גם. 

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

צה"ל: הקצין שמת בכלא ביצע במודע פעולות שפגעו בביטחון המדינה

לוין הודיע בכנסת: "עלה בידו של יאיר לפיד להקים ממשלה"

עסקת טיעון לברלנד: 18 חודשי מאסר וקנס של 2.5 מיליון שקלים

ישיבה ראשונה של ראשי גוש השינוי
ישיבה ראשונה של ראשי גוש השינוי | צילום: רענן כהן

זאת ועוד, ההסכם הקואליציוני בין יאיר לפיד ובנט כולל סעיף לפיו החוק הנורבגי יורחב בחבר כנסת אחד. בהתייחס להרכב הקבינט המדיני בטחוני, ההסכם בין השניים קובע כי הוא יכלול 12 שרים, שישה מכל גוש. בעקבות כך, בנט מעריך כי יש לו רוב בקבינט, זאת מכיוון שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מחזיק בדעות ימניות בתחום המדיני והביטחוני.

בד בבד, בהסכם הקואליציוני עם מפלגת רע"ם של מנסור עבאס, "גוש השינוי" נאחז בהתחייבויות של נתניהו אליו, אותן ראש הממשלה היה מוכן לתת לעבאס במסגרת המשא ומתן, אולם תכניותיו של יושמו.

כפי שנחשף הערב בחדשות 13, הרשות להתיישבות הבדואים הגישה לראש הממשלה נתניהו מפה, לפיה ניתן לראות כי המסגרות הסגולות מסמנות את מיקומם של היישבוים הבדויים החדשים שיוקמו עד שנת 2030. ואילו בנט ולפיד מצדם הבטיחו לעבאס, בדומה לנתניהו, כי היישובים במפה יוסדרו, זאת על אף ששניהם לא ידעו על קיומה של המפה ואין היא קשורה להסכם הקואליציוני. 

יישובים בדויים, 2030
מפת היישובים הבדויים שיוסדרו עד שנת 2030 בקווים הסגולים

הקרב סביב מועד השבעת ממשלת האחדות

"בגוש השינוי" מתכוננים כאילו ההשבעה של הממשלה החדשה תקרה בעוד יומיים, ולכן מחר יהיה עליהם להגיש לכנסת את ההסכמים הקואליציוניים, זאת לפי הערכה כי יו"ר הכנסת יריב לוין יודע מחר על מועד ההשבעה.

כזכור, הגשת ההסכמים הקואליציוניים לכנסת מהווה שיקול מרכזי עבור לוין לקביעת מועד ההשבעה, לצד רצונו להשאיר לנתניהו פתח למהלך פוליטי של הרגע האחרון. אם ההשבעה לא תחול ביום רביעי הקרוב, אז היא תתקיים ביום שני בשבוע הבא.

נפתלי בנט
נפתלי בנט

במקביל, בליכוד מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו עדיין מעוניין לקיים פריימריז מהירים לראשות הליכוד, זאת במטרה לבסס את מעמדו, אם אכן ימצא את עצמו באופוזיציה. עם זאת, טרם ברור אם מוסדות הליכוד יאשרו את המהלך, ומי יהיו המתמודדים לראשות המפלגה.

בתוך כך, ראש הממשלה המיועד בנט מתקשה לגייס צוות של אנשים בכירים ומשמעותיים ללשכת ראש הממשלה, בין היתר, מכיוון שלא היה לו די זמן לעשות כן. בסביבתו הקרובה, לא נראתה דמות בכירה שאמורה לאפיין ראש מטה, ראש מערך ההסברה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, ולכן זו תהיה משימתו החשובה ביותר של בנט. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: קובי גדעון/ לע''מ