הפסד לקואליציה: חוק האזרחות נפל בוועדה המסדרת - ויעלה למליאה

לאחר העימותים בוועדה, 14 ח"כים הצביעו בעד העברת החוק לוועדת החוץ והביטחון ו-17 התנגדו. כעת, ההצעה תעבור ישירות למליאת הכנסת ללא דיון מוקדם, שם אין עדיין לקואליציה רוב להעברת החוק

זמן צפייה: 06:37

הפסד לקואליציה: חוק האזרחות נפל הבוקר (שני) בוועדה המסדרת ויעבור ישירות למליאה - ללא דיון מוקדם בוועדת החוץ והביטחון. זאת, לאחר ש-14 חברי כנסת הצביעו בעד העברת החוק לועדת החוץ והביטחון, ו-17 התנגדו. יש לציין כי לקואליציה עדיין אין את הרוב הנדרש כדי להעביר את ההצעה בקריאה ראשונה.

בתוך כך, בישיבת ראשי האופוזיציה הוחלט שכל סיעה תקיים דיון פנימי בנושא חוק האזרחות ומאוחר יותר היום תתקיים פגישה נוספת כדי לקבל החלטה. הוחלט שכל חברי האופוזיציה יגיעו להצבעה, ללא קיזוזים.

במקביל, שר החוץ יאיר לפיד אמר בישיבת סיעתו כי "אם האופוזיציה תצביע נגד החוק, היא תוכיח שיותר חשוב לה להיות נגד הממשלה, מאשר להיות בעד המדינה. לא צריך להסתתר מהמהות של החוק הזה. הוא אחד הכלים שנועדו להבטיח את הרוב היהודי במדינת ישראל. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, והמטרה שלנו היא שיהיה בה רוב יהודי.

"בנוסף לזה, יש לחוק חשיבות בטחונית. השב"כ הציג נתונים שלפיהם בלי שהחוק הזה יעבור היום, תהיה פגיעה מהותית בבטחון ישראל", המשיך לפיד. "בלי החוק, תהיה עליה בטרור הפלשתיני. אם האופוזיציה תצביע נגד החוק, היא תוכיח שיותר חשוב לה להיות נגד הממשלה, מאשר להיות בעד המדינה".

במהלך דיוני הוועדה נרשמו עימותים רבים בין חברי הקואליציה לאלו מהאופוזיציה, כאשר ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד אמר לח"כ דודי אמסלם "סתום את הפה שלך". בנוסף, לפני כן, אמסלם אמר לח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן "אתם תשלמו על זה, יבוא יום ותראו מה נעשה לכם - חצוף".

בשבוע שעבר דחתה שרת הפנים איילת שקד את העלאת חוק האזרחות להצבעה במליאה, כדי לנסות ולמצות את המשא ומתן מול רע"ם ומספר חברי מרצ שהביעו את התנגדותם לחוק, והודיעו כי אין בכוונתם לתמוך בו.

חוק האזרחות, כידוע, מהווה מחלוקת בקרב חברי הקואליציה עוד מהשבוע הראשון שהוקמה ממשלת בנט-לפיד. מפלגת רע"ם וגם כמה מחברי מרצ, הודיעו שיתנגדו או יימנעו בהצבעה על החוק שאוסר איחוד משפחות בין פלסטינים וערביי ישראל. יש לציין כי רבים  מחברי האופוזיציה דווקא תומכים בחוק הזה, ואף הצביעו בעד הארכתו במשך שנים - אלא שבשל רצונם להביך את הקואליציה, הודיעו כי אין בכוונתם לתמוך בהארכת החוק.