לאחר לילה מתוח בכנסת: חוק האזרחות נפל בהצבעה במליאה

למרות הפשרה שהושגה, 59 מהח"כים הצביעו נגד החוק, בעוד ש-59 תמכו בו. עבאס וחבר רע"ם הצביעו בעד, מנגד שיקלי התנגד. ימינה: "האופוזיציה בהובלת ביבי וטיבי פגעה ישירות בביטחון ישראל"

זמן צפייה: 03:31

חוק האזרחות נפל הבוקר (שלישי) בהצבעה בכנסת, לאחר שהקולות התחלקו 59 נגד, 59 בעד ושניים נמנעים. בעקבות הסכם פשרה עם רע"ם, שני חברי הסיעה, היו"ר מנסור עבאס ו-וואליד טאהא, הצביעו בעד החוק וכן כל חברי מרצ. עמיחי שיקלי ממפלגת ימינה הצביע נגד. משמעות אי הארכת החוק היא שפלסטינים חסרי מעמד שנכנסים לשטח ישראל במסגרת איחוד משפחות יכולים להגיש בקשות להסדיר את מעמדם ולקבלת אזרחות ישראלית.

מפלגות האופוזיציה, ביניהן הליכוד והרשימה המשותפת, בירכו על הפלת ההצעה ונרשמו צהלות שמחה במליאה. כעת, לאחר המאמצים שעשתה כדי לנסות ולהשיג רוב להארכת החוק, שרת הפנים איילת שקד תצטרך לשקול איך להעלות את ההצעה מחדש להצבעה. במקביל, בימינה ישקלו להטיל סנקציות נגד שיקלי, שעשוי להיות מוכרז כח"כ פורש.

לפני ההצבעה, הוחלט בקואליציה להפוך את החוק להצבעת אמון בממשלה, כדי להפעיל לחץ על חברי הקואליציה להצביע עם הצד שלהם. "מי שמצביע בעד אישור הצו מביע אמון בממשלה. מי שמצביע נגד אישור הצו מביע אי אמון בממשלה", אמר יו"ר הכנסת מיקי לוי מסיעת יש עתיד. למרות שהחוק נפל, לא היה רוב שהתנגד ולכן הצבעת האמון תקפה והממשלה לא נפלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רופאה שסירבה להתחסן נדבקה בנגיף: מצבה קשה; הדביקה 8 מטופלים

שתי דירות הופכות לתשע: הבנייה הפירטית בביתר עילית • תחקיר

משפחתו של מח"ט הנח"ל שמת במפתיע: "לא מחפשים אשמים"

ממפלגת ימינה נמסר בתגובה כי "האופוזיציה, בהובלת ביבי וטיבי, לא הצליחה להפיל את הממשלה, אבל יחד הם פגעו פגיעה ישירה בביטחון ישראל והפקירו את גבולותיה. ככה נראית פוליטיקה קטנה על חשבון אזרחי ישראל. זו הסיבה שהם באופוזיציה, ושם ישארו. מבחינת ביבי, אם הוא לא בשלטון - שהמדינה תעלה באש. הממשלה הזו תתקן את מה שהוא וחבריו עשו".

בקואליציה ניסו בזמן האחרון להגיע לפשרות עם חברי רע"ם ומרצ שהתנגדו לחוק ולבסוף הוצע הסכם פשרה משרת הפנים איילת שקד לפיו, בין היתר, תוארך הוראת השעה בחצי שנה במקום בשנה, יוסדר מעמדם של 1,550 פלסטינים שנמצאים בישראל וכן תוקם ועדה שתבחן פתרונות הומניטריים בסוגיה.

שקד הגיבה לתוצאות ההצבעה בציוץ בטוויטר וכתבה: "מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה לא ראה טירוף כזה מימיו. ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופייה. ניצחון גדול לפוסט ציונות".

יו"ר סיעת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כתב כי "אלו הרואים עצמם עדיין אנשי ימין בקואליציית השמאל האנטי ציונית עם תומכי הטרור הזו: עכשיו כשהבנתם שזה מסוכן ולא יכול לעבוד חיזרו הביתה למחנה הלאומי. לא מאוחר לתקן. תשתחררו מלפיתת החנק של תומכי הטרור, נקים יחד ממשלת ימין ציונית גדולה ויציבה בכנסת הזו ונשמור על מדינת ישראל יהודית".

נפתלי בנט וגדעון בדיון במליאה על חוק האזרחות
נפתלי בנט וגדעון בדיון במליאה על חוק האזרחות | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

לקראת ההצבעה התייחס אתמול ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לדברים ואמר כי כי "בנט ושקד אומרים שהם הקימו 'ממשלה ציונית', ממשלה שהיא '10 מעלות ימינה' יותר מממשלות אחרות - אבל הם לא מסוגלים להעביר החלטה פשוטה כל כך, כי הם תלויים בגורמים אנטי-ציוניים שמתנגדים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הם פונים אלינו אחרי שהם בישלו את הדייסה הזאת ואומרים לנו: 'תעזרו לנו לאכול את הדייסה שבישלנו בעצמנו'".