חוקי הקנאביס אושרו בקריאה טרומית; הח"כים החרדים נעדרו

שתי הצעות חוק הנוגעות לאי הפללה והסדרת שוק הקנאביס עברו בקריאה טרומית. שרן השכל, יוזמת החוק: "בשורה אמיתית לציבור שוחרי החירות, ביטוי לזכותו של אדם לפרטיותו"

זמן צפייה: 01:14

שתי הצעות חוק, אי הפללה על שימוש בקנאביס לצריכה עצמית, והסדרת שוק הקנאביס, עברו היום (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת. חברי הכנסת החרדים נעדרו מההצבעה.

ח"כ שרן השכל, שיזמה את החוק, ציינה כי "יש כאן בשורה אמיתית לציבור שוחרי החירות. הסדרת נושא הקנאביס לצריכה עצמית היא אחד הסמלים בקרב הדור שלי לחירותו של אדם לעשות בעצמו בחירות על גופו. זהו ביטוי לזכותו של אדם לפרטיותו ולצנעת חייו, ביטוי לזכותו לקיים את אורח חייו כרצונו כל עוד אינו פוגע באחר, וזאת ללא תיקון שברדיפה משטרתית, מעצר או מיתוג כעבריין".

לכתבות נוספות בנושא >> 

חוק אי-הפללת משתמשי קנאביס עבר בוועדת השרים לחקיקה

הליכוד וכחול לבן: נקדם חקיקת לגליזציית קנאביס ואי הפללה

אוחנה: לצמצם פגיעה באזרחים שיוחסו להם עבירות הקשורות בקנאביס

קנאביס
קנאביס | צילום: רויטרס

ההצעה הראשונה מבקשת לבטל את ההסדר המפליל משתמשים המחזיקים או עושים שימוש בקנאביס לצריכה עצמית בלבד ולא במקומות ציבוריים. בנוסף, מוצע לתקן את פקודת הסמים המסוכנים ולהוציא את רכיב הקנאבידול (CBDl) מגדר סם מסוכן. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "למעלה ממיליון ישראלים צורכים קנאביס בצריכה מזדמנת, כאשר ציבור המשתמשים ברובו אינו ציבור עברייני. מדובר באנשים נורמטיביים מכל שכבות האוכלוסייה, אנשי אקדמיה, אנשי ציבור ועוד".

"הפללת צרכני הקנבוס מהווה פגיעה בזכויות הפרט ואינה תואמת את הלכי הרוח של מדינה חופשית ודמוקרטית. יתרה מכך, היא עלולה להוביל אזרחים נורמטיביים ושומרי חוק למעגל הפשע".

ההצעה השנייה מבקשת להסדיר את שוק הקנאביס לצריכה עצמית ולהתיר שימוש בקנאביס לצריכה עצמית לאדם שמלאו לו 21, בהתאם לתנאים הקבועים בהצעת החוק. כמו כן, מוצע לקבוע הוראות שונות לעניין נהיגה תחת השפעת קנאביס, מכירת קנאביס בנקודות מכירה יעודיות, פרסום, מיסוי ועוד.

ח''כ השכל, קנאביס
ח''כ השכל, קנאביס | צילום: חדשות 13, pixabay

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "שוק הקנאביס בישראל אינו מוסדר, אף על פי ש-27% מכלל האזרחים הבגירים צורכים קנאביס. הצעת חוק זו באה להסדיר, הן מבחינה חוקתית והן מבחינה נורמטיבית, את התחום שמדינות רבות בעולם כבר הסדירו כאשר הפכו את עישון הקנאביס לחוקי, תחת מגבלות ופיקוח מדינתי".

הצעת החוק מאפשרת הקמת חנויות ייעודיות לממכר קנאביס לצריכה עצמית, בכפוף לרישיון ולפי תנאים שיקבע שר הבריאות, ובכפוף לרישיון עסק מטעם הרשות המקומית. הסדרת צריכת הקנאביס תוביל להגדלת הקופה הציבורית באמצעות מיסוי, זאת כיוון שעד היום הצריכה נעשתה באופן בלתי לגאלי והכספים שהתגלגלו בשוק הקנאביס לא מוסו. בין השאר, יוכלו כספי מיסוי ייעודי שעשוי להיקבע לשמש לקרן להסברה על הסכנות משימוש בקנאביס ולמניעת התמכרויות. כמו כן מוצע לקבוע הוראות לעניין הגבלת פרסומת, אזהרות על גבי האריזה ומניעת שיווק לקטינים", כן נומק בהחלטה.

ח"כ רם שפע, מיוזמי ההצעה: "ההצעה מבקשת להסדיר תחום פרוץ במשך עשרות שנים. בעיניי חלק מהפעמים ההתנגדות היא של חוסר הבנת המטרה. דווקא אני כאיש חינוך וכיו"ר ועדת החינוך בכנסת, מבין מה קורה לנוער שלנו היום, ופוגש את הנוער שלנו היום, שחלקו, חלק מהעובדה שזה לא-חוקי, גורם לו לפעמים לרצות עוד יותר לצרוך קנאביס, וליצור קשר דרך כל מיני אפליקציות מפוקפקות גורמים עברייניים שמציעים להם לצרוך עוד דברים שחס וחלילה אנחנו לא רוצים שהם יעשו".

חבר הכנסת רם שפע מכחול לבן
חבר הכנסת רם שפע מכחול לבן | צילום: חדשות 13

ח"כ תמר זנדברג, לשעבר יו"ר ועדת הסמים של הכנסת, אמרה במליאה: "כשהתחלנו את המאבק הזה רבים צחקנו עלינו וכינו אותנו בשמות גנאי. אבל בסוף אנחנו מנצחים. עישון קנאביס בשעות הפנאי לא צריך להיות פלילי. יש פה הפללה של כמליון ישראלים נורמטיבים שמעשנים קנאביס בשעות הפנאי ואין שום סיבה שיהפכו לעבריינים פליליים בחסות החוק. מה שנעשה היום זה התחלה של צדק".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהתנגד להצעה, אמר: "אתם הולכים לעשות ניסוי חברתי סופר מסוכן שאם חלילה הוא ייכשל - יהרוס את הדורות הבאים של מדינת ישראל. זה עגל זהב שכולם סוגדים לו, אופנה, השאלה היא ממתי אנחנו נכנעים לאופנות מסוכנות והרסניות? אני מבין שהצעת החוק הבאה של הליברלים כאן במשכן תהיה לבטל את החובה לחגור חגורות בטיחות כי אנחנו הרי בעד אחריות אישית ומינימום התערבות של המדינה".