לראשונה מזה שלוש שנים: אושר התקציב בקריאה ראשונה בכנסת

ברקע העימותים במליאה, תקציב המדינה הדו שנתי עבר ברוב של 59 ח"כים, לעומת 54 שהתנגדו. לפני כן אושר עבר חוק ההסדרים, השנוי במחלוקת, לאחר שהושגה פשרה על הרפורמות שהאוצר ביקש להעביר

זמן צפייה: 04:20

הכנסת אישרה הערב (חמישי) בקריאה ראשונה את תקציב המדינה לשנתיים הבאות - לראשונה מזה שלוש שנים. 59 ח"כים הצביעו בעד, ו-54 התנגדו. בנוסף, מוקדם יותר עבר גם חוק ההסדרים בקריאה ראשונה ברוב של 59 שהצביעו בעד, ומנגד 54 התנגדו.

זאת, לאחר שיו"ר הקואליציה עידית סילמן הודיעה כי הושגו הסכמות גם על המדינה, שצפוי לעבור גם הוא בקריאה ראשונה. בהודעה מטעם סילמן נמסר כי "שבועות של ימים ארוכים ולילות לבנים הסתיימו - הגענו להסכמות גם בעניין הרגולציה. יש תקציב טוב ונכון לאזרחי ישראל".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: דוברות הכנסת - נועם מוסקוביץ'

חוק הרגולציה, שאמור לוודא שמשרדי הממשלה לא משיטים רגולציה עודפת ומקשים על העצמאים, עבר לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט נדרש להתערב אישית כדי לוודא שהנושא לא מדרדר למשבר קואליציוני. ההתנגדות הגיעה ממפלגת מרצ שרצתה לוודא יימנעו תקנות ודרישות חשובות, ולבסוף הוחלט כי תוקם רשות, אך היא תהיה גוף מייעץ וסמכויותיה ייקבעו בחקיקה.

כחלק מההסכמות שר האוצר אביגדור ליברמן נדרש להתפשר על חלק מהרפורמות אותן ביקש להעביר. כך לדוגמא, רפורמת הביצים לא נכללת בחוק ההסדרים, אך פירות וירקות ייובאו לישראל ללא מכס. בנוסף, גיל הפרישה לנשים יועלה ל-65, אבל יוספו תקציבים לצורך רשת ביטחון לנשים שיתקשו למצוא משרות בגילאים מבוגרים. כעת, במשרד האוצר שבעי רצון, ואומרים: "ויתרנו על הפריפריה - לא על הליבה".

אביגדור ליברמן מיקי לוי ישיבת תקציב מליאה מליאת הכנסת כנסת
שר האוצר ויו''ר הכנסת בדיון היום | צילום: צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ראש הממשלה, נפתלי בנט, בירך על האישור ואמר כי "אני גאה בדרך שבה המחלוקות נפתרו מתוך רצון טוב ושותפות אמיתית. התקציב דואג לאזרחים ולא לאינטרסים פולטיים, יחזק את מערכת הביטחון ואת מערכת הבריאות ודואג לפרנסת אזרחי ישראל".

שר החוץ יאיר לפיד בירך גם הוא על אישור התקציב בקריאה הראשונה: "התקציב שלא מיועד לפוליטיקאים אלא למה שחשוב לאזרחי מדינת ישראל. לחינוך, לבטחון, לבריאות, לכלכלת החדשנות הישראלית״.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הצטרף למברכים ואמר כי "זה הוא יום חג, היום הזה מסמל יותר מכל את תום עידן הטירלול ואת החזרה לנורמליות". עוד אמר ליברמן כי "אין ספק שהתקציב שהעברנו הוא התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל והוא מבטיח צמיחה ובוסטר אמיתי לכלכלה ולמשק".