נשיא ברזיל לאחר ביקור ב"יד ושם": אין ספק שהנאצים היו שמאלנים

בולסונארו הסכים עם טענת שר החוץ הברזילאי כי "הפאשיזם והנאציזם הם תופעות של השמאל". זאת, זמן קצר לאחר שהדליק משואה לזכר 6 מיליון הנספים במוסד להנצחת השואה

זמן צפייה: 01:16

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו אמר ש"אין לו ספק" כי הנאציזם הייתה תנועת שמאל – זמן קצר לאחר שסיים אתמול (שלישי) את ביקורו ב"יד ושם". "אין ספק, לא ככה? המפלגה הסוציאליסטית של גרמניה", אמר בולסונארו בתשובה לעיתונאי ששאל אותו אם הוא מסכים לטענתו של שר החוץ הברזילאי ארנסטו אראוג'ו, לפיה הנאצים היו שמאלנים. בולסונארו אמר את הדברים זמן קצר לאחר שסיים את ביקורו ב"יד ושם", שם השתתף בטקס והדליק משואה בהיכל הזיכרון, לזכרם של שישה מיליוני היהודים שנרצחו בשואה.

לפני כשבועיים אמר אראוג'ו בריאיון לערוץ היוטיוב" "ברזיל פראללו" כי "הפאשיזם והנאציזם הם תופעות של השמאל". "אחד הדברים שאני אומר הוא שלשמאל יש נטייה לקחת דבר טוב, לחטוף אותו, לעוות אותו ולהפוך אותו לדבר רע. זה פחות או יותר מה שקרה במשטרים הטוטליטריים האלו"

נשיא ברזיל הגיע לישראל ביום ראשון במסגרת ביקור רשמי שארך שלושה ימים. במהלך הביקור, חתמו נתניהו ובולסונארו על הסכמים בילאטרליים בתחומי הביטחון, ביטחון הפנים, התעופה, המדע והטכנולוגיה ומזכרי הבנות בתחומי הבריאות והסייבר. בניגוד להבטחה כי יעביר את שגרירות מדינתו לירושלים, בולסונארו הודיע כי יפתח משרד מסחר רשמי של ממשלת ברזיל בבירה, שיהיה כפוף לשגרירות - שתישאר בתל אביב. במהלך ביקורו סייר בולסונארו במנהרות הכותל, בכותל המערבי וכאמור, ביקר גם ב"יד ושם".

עוד כתבות בנושא

ברזיל: "ההחלטה בנוגע לשגרירות תצטרך לתרום ליציבות במזה"ת"

נשיא ברזיל נחת בישראל: "הידידות בין שני העמים היא היסטורית"

הנשיא בולסונארו בביקורו בכותל המערבי
הנשיא בולסונארו בביקורו בכותל המערבי | צילום: רויטרס

בטקס קבלת הפנים בנתב"ג אמר בולסונארו: "אני מתרגש להיות פה. הידידות בין שני העמים היא היסטורית. צריך לנצל את הפוטנציאל של שתי המדינות".ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל את פניו בשדה התעופה, בירך את בולסונארו: "ביקרתי אצלך לפני שלושה חודשים. התרשמתי מהאמונה שלך במורשת המשותפת שלנו. ידידי הנשיא, אנחנו עושים היסטוריה יחד. כשנכנסת לתפקידך בינואר השנה פתחנו עידן חדש ביחסים".

כמו כן, נתניהו התייחס למצב הביטחוני בדרום בתקופה האחרונה ואמר: "אתה מגיע לישראל בתקופה מתוחה, ולכן הנחתי להשאיר את כוחות צה"ל בפריסה מלאה סביב רצועת עזה. זה כולל טנקים, ארטילריה, כוחות יבשה וכוחות אוויר. אנחנו ערוכים לכל תרחיש, ואם נידרש לכך - גם למערכה רחבה. נעשה מה שצריך למען ביטחון ישראל. ואם הזכרתי ביטחון, אנחנו נחתום על הסכמים גם בתחום זה".

בולסונארו מתחזק קשר אישי וחם עם נתניהו ראש הממשלה טס להשבעה בברזיל, שם נפגש עם מנהיגים נוספים, בהם ידידו ראש ממשלת הונגריה הלאומן, ויקטור אורבן, מנהיגי הונדורס וצ'ילה ושר החוץ האמריקני מייק פומפיאו. "זהו עידן חדש לברזיל", אמר נתניהו לכתבים מקומיים, "ישראל וברזיל הם עמים אחים".

עוד במהלך קמפיין הבחירות שלו, וגם אחרי שנבחר, הבטיח בולסונארו שיעביר את שגרירות ברזיל מתל אביב לירושלים. בנובמבר האחרון צייץ הנשיא הברזילאי בטוויטר ש"ישראל היא מדינה ריבונית ועל כן היא שתחליט היכן נמצאת בירתה", אולם במהלך התקופה האחרונה הוא ומקורביו נשמעו מסוייגים הרבה יותר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו בהצהרה משותפת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו בהצהרה משותפת | צילום: החדשות 13

הטרמינולוגיה הפופוליסטית שאותה אימץ זיכתה אותו בכינוי "הטראמפ של ברזיל", ולא בכדי; הוא השווה בעבר הומוסקסואליות לפדופיליה, ואמר כי "הוא מעדיף שבנו ייהרג בתאונה מאשר שיהיה הומוסקסואל"; במקרה אחר אמר שלא הגיוני שאחד מבניו יהיה הומו, כיוון ש"הם מחונכים מידי"; לחברת קונגרס שעמה התעמת אמר ש"היא כל כך מכוערת שהיא לא שווה שיאנסו אותה".

בונלסונארו בן ה-63 ניצח בסיבוב הבחירות השני את יריבו מהשמאל פרננדו חדד, מנהיג מפלגת הפועלים ששלטה בתקופה שקדמה לו. הוא איש צבא בעברו, וככזה הצהיר לא פעם כי יקדם חוקי נשק מקלים, שלטענתו יסייעו במאבק בפשיעה הגואה ברחובות. הוא גם הבטיח כי יתן יד חופשית למשטרה, ויגביר את ההגנה המשפטית על שוטרים שהרגו עבריינים. בעבר הוא גם אמר כי הוא תומך בהחזרת המשטר הצבאי, אחת התקופות האפלות בברזיל.

התמיכה שלו בישראל ובממשלת הימין אינה מקרית. במדינה הדרום אמריקנית חיה אוכלוסייה אוונגליסטית גדולה, שתומכת באופן נלהב במדינת היהודים מסיבות דתיות. בדומה לשאר מדינות אמריקה הלטינית תמכה ברזיל בפתרון שתי המדינות באופן מסורתי כמענה לסכסוך הישראלי פלסטיני,  אך כניסתו של בולסונארו לתפקיד סימנה שינוי במדיניות הזו.