האו"ם פרסם "רשימה שחורה" של 112 עסקים שפועלים בהתנחלויות

מועצת זכויות האדם של הארגון פרסמה שמות של 94 בתי עסק הנמצאים בשטח ישראל, ו-18 נוספים הפועלים בשש מדינות אחרות בשיתוף פעולה עם עסקים בשטחים. שר החוץ כץ: "כניעה מבישה של האו"ם"

זמן צפייה: 02:20

מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה היום (רביעי) "רשימה שחורה" הכוללת 112 עסקים - 94 מתוכם פועלים בהתנחלויות ו-18 נוספים בשש מדינות אחרות, בשיתוף פעולה עם עסקים בשטחים.

בין העסקים המופיעים ברשימה, נמצאים כל חברות הבנקים - הפועלים, לאומי, דיסקונט, ירושלים ועוד, חברות הפלאפון - סלקום, פלאפון, רמי לוי ועוד, אגד, קוקה קולה, אפריקה ישראל, אמישראגז, קפה קפה, אלקטרה, התעשייה האווירית, קבוצת הבנייה "אשטרום", בזק, דלתא, מטריקס מערכות ועוד. כמו כן, חברת "בוקינג קום" היושבת בהולנד, "טריפ אדווייזר" ו-"אייר בי אנד בי" היושבות בארצות הברית ועוד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

אבו מאזן במועצת הביטחון: עסקת המאה לא תהיה נקודת מוצא למו"מ

ועדת האו"ם תחקור תלונת הפלסטינים על מדיניות אפרטהייד בשטחים

שליח חדשות 13 גורש ממסיבת העיתונאים של רוחאני • צפו

מעלה אדומים
מעלה אדומים | צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה בחריפות את החלטת המועצה: "מי שיחרים אותנו - יוחרם בעצמו. מועצת זכויות האדם של האו"ם הוא גוף מוטה וחסר השפעה. לא בכדי כבר הוריתי לנתק כל קשר עם הגוף הזה, ולא בכדי הממשל האמריקני עשה צעד זה יחד איתנו. בשנים האחרונות קידמנו חוקים ברוב המדינות בארה"ב, הקובעים שיש לפעול בתקיפות נגד מי שינסה להחרים את ישראל. לכן, הגוף הזה חסר חשיבות. במקום שהארגון יטפל בזכויות אדם הוא רק מנסה להכפיש את ישראל. אנו דוחים ניסיון זה בכל תוקף ובשאט נפש".

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, בירך על ההחלטה והפציר בקהילה הבין-לאומית להמשיך ללחוץ על עסקים להפסיק את הקשרים שלהן עם עסקים הפועלים בהתחלויות. "פרסום 'הרשימה השחורה' הוא ניצחון לחוק הבין-לאומי", נכתב בהודעה שפורסמה ע"י לשכתו של אל-מאלכי.

שר החוץ, ישראל כץ, מסר בתגובה: ״הודעת נציבת האו"ם היא כניעה מבישה ללחצי מדינות וארגונים המעוניינים לפגוע בישראל וזאת על אף שרוב מדינות העולם סירבו להצטרף למסע הלחצים הפוליטי הזה. ההחלטה להמשיך בקו האנטי-ישראלי של המועצה לזכויות אדם, היא כתם על משרד נציבות האו"ם לזכויות אדם. כדברי הנציבה הפכה עצמה לכלי שרת ושותפה של תנועת החרם על אף שכדברי הודעתה אין משמעות משפטית לרשימה".

"המועצה היא גוף שמורכב מרוב של מדינות שבינן לבין זכויות אדם אין כל קשר, ומאז הקמתה המועצה לא עשתה שום צעד בכדי לשמור על זכויות אדם, אלא רק הגינה על כמה מהמשטרים האפלים ביותר בעולם. הנציבה כשלה לשמור על כבוד האו"ם, ולהציל את מה שנשאר מכבוד המועצה והנציבות. להחלטה זו תהיינה השלכות על יחסינו עם המועצה הנציבות. מדינת ישראל לא תשלים עם המדיניות המפלה והאנטי ישראלית ואנו נפעל בכל הדרכים כדי למנוע יישום החלטות מסוג זה", הוסיף כץ.

שר החוץ ישראל כץ
שר החוץ ישראל כץ | צילום: רויטרס

במהלך אירוע שנערך הערב בבית הנשיא, ראובן (רובי) ריבלין הקריא רשימה של חלק מהעסקים אשר נכללים ב"רשימה השחורה" ואמר: "אני גאה לתת במה לעסקים אלה. גאה להיות ישראלי. אני גאה בכך שאלו עסקים ישראליים. פטריוטים. התורמים לחברה הישראלית, לכלכלה ולשלום. אמנם הבית הזה לא מקדם עסקים פרטיים אך כשחברות עסקיות ישראליות נמצאות תחת איום בחרם, אנחנו נעמוד לצידם. החרמת חברות ישראליות אינה תורמת לשלום ולבניית אמון בין הצדדים, אנו קוראים לידידינו בעולם לצאת נגד יוזמה מבישה זו המזכירה לנו תקופות אפלות".

ראש מועצת הר חברון, יואב דמרי, מסר בתגובה כי "חזרנו לימיה החשוכים של אירופה ולסימון יהודים במרכולים. אין דרך קלה ונעימה יותר לומר זאת - האזרח האירופי לא ידע להבחין בין דם לדם ובין יהודי ליהודי. לצערנו, זה רק עניין של זמן עד שישראל כולה תהיה מוחרמת - שכן אין באמת הבדל בין 'כיבוש' 48' ל-67'".

ראש מועצת בית אל, שי אלון, מסר בתגובה: "האו"ם פרסם היום את הסלקציה היהודית שלו, בדיוק כמו במלחמת העולם השנייה. זו בושה וחרפה, אות קלון לארגון שכל כולו פרו פלסטיני שמצד אחד עוצם עין ולא נוקף אצבע בכל הנוגע לרצח העם בסוריה ולרצח נשים בסעודיה ומצד שני, פוגע במרקם החיים העדין כאן בישראל. הראשונים להיפגע מהסלקציה הזו הם הפלסטינים המתפרנסים מעסקים יהודיים כאן ביהודה ושומרון, אם הכלכלה ביו"ש תיפול, מאות אלפי פלסטינים יחזרו הבייתה ללא פרנסה".

ממועצת יש"ע נמסר: "האו"ם שוב הוכיח כי הוא גוף מוטה, לא ניטרלי ופועל נגד מדינת ישראל. אנו מגנים בכל תוקף את פרסום הרשימה אשר יש בה סממנים אנטישמיים מובהקים. אנו קוראים לכולם – תמכו בתוצרת ישראלית, תמכו בתוצרת יהודה, שומרון ובקעת הירדן. מבחינת מדינת ישראל אלו עסקים שפועלים לחזק את הכלכלה באזור ותורמים לשלום יותר מכל מה שעשה האו"ם בכל שנות פעילותו. אזרחי ישראל – חזקו את 'הרשימה הלבנה' הזאת, ואת החברות שפועלות בחבל הארץ הפורה הזה עם מוצרי איכות. רכשו תוצרת עם ערכים של שלום ופיתוח כלכלי".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, גינה את ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "יום שחור לזכויות האדם-נציבות זכויות האדם של האו"ם איבדה קשר למציאות".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' גינה גם הוא את ההחלטה: "נציבות זכויות האדם של האו"ם צירפה אותנו לרשימות השחורות של אזורי סכסוך דומים כמו הרשימה שיש לסוריה, לחצי האי קרים, לטיבט, לקפריסין ולמערב הסהרה. רגע... בעצם לא. רשימה שחורה כזו יש רק נגד ישראל. האו"ם מסרב להבין שהפתרון לסכסוך יגיע ממיגור הטרור, מהפסקת ההסתה הפלסטינית ובהכרה בריבונות הישראלית על שטחי בקעת הירדן ויו"ש - ולא מאפליה נגד ההתיישבות היהודית".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מסר: "עוד החלטה בזויה של מועצת 'זכויות האדם', המוכיחה את האנטישמיות באו״ם. המועצה מוכיחה שוב שמדובר בגוף רקוב המקבל החלטות שבינן לזכויות אדם אין כל קשר. פרסום הרשימה יפגע בעיקר בפרנסתם של הפלסטינים העובדים במפעלים ביהודה ושומרון ונעשה הכל כדי לקעקע את תוצאות ההחלטה ההזויה על הפרסום".

יינות מהגולן, שעל פקקיהם הוטבע דגל ישראל במחאה על סימון מוצרים מהתנחלויות
יינות מהגולן, שעל פקקיהם הוטבע דגל ישראל במחאה על סימון מוצרים מהתנחלויות | צילום: דן ברדב

אלי כהן, שר הכלכלה, כתב: "ניסיון החרם המביש של האו"ם רחוק מלעודד דו קיום ואף עלול להותיר אלפי פלסטינים מובטלים. זהו צעד של אנטישמיות מודרנית שמוכיח שוב שנציבות זכויות האדם באו"ם הוא ארגון פוליטי שאין בינו ובין זכויות אדם דבר וחצי דבר. אנו פועלים אל מול הגורמים הבין-לאומיים הרלוונטיים לעקר את פרסום הרשימה".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הגיב גם הוא להחלטת האו"ם: "התשובה של מדינת ישראל להחלטה האנטישמית הזו צריכה להיות החלת ריבונות. אם ישראל הייתה מדברת בקול ברור ואומרת שכל האזורים הללו שייכים לה, אם הממשלה הייתה מחילה ריבונות השבוע כפי שהובטח בוושינגטון  - זה לא היה קורה. מדינות העולם לא היו מעזות לקרוא תיגר על ריבונותה של מדינת ישראל".