לפני ההצהרה על מעמד ההתנחלויות: שגריר ארה"ב עדכן את גנץ

דיוויד פרידמן יידע את יו"ר כחול לבן בהתרחשות, כדי לוודא שהמהלך לא מהווה התערבות בפוליטיקה הפנימית בישראל. בכיר אמריקני מסר לחדשות 13 כי "אם גנץ היה מבקש שנמתין - היינו מחכים"

זמן צפייה: 02:38

פרסום ראשון: שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, עדכן מראש את יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אתמול (שלישי) בבוקר בהודעתו הצפויה של שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, בנושא מעמדן המשפטי של ההתנחלויות, כך אמרו לחדשות 13 שני גורמים שמעורים בנושא.

מטרת העידכון המוקדם הייתה לוודא שהמהלך האמריקני לא מהווה התערבות בתהליכים הפוליטיים הפנימיים בישראל וכי הוא לא מפריע לגנץ בנסיונותיו להרכבת ממשלה. גורמים שמעורים בנושא סיפרו שבשיחת הטלפון עם השגריר פרידמן, גנץ לא הביע התנגדות להצהרה ולא ביקש לעכב אותה.

לכתבות נוספות בחדשות 13>>

יממה לפקיעת המנדט: נתניהו וגנץ ייפגשו הערב

בית המשפט דחה את ערעור דוברי נתניהו נגד חיפוש בניידים שלהם

שוודיה הודיעה: נפסיק את חקירת האונס נגד מייסד ויקיליקס

מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת
מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת | צילום: חדשות 13

בכיר אמריקני שמעורה בתכני השיחה בין פרידמן לגנץ אמר: "אם גנץ היה אומר לנו שתוך 24 שעות הוא עומד להקים ממשלה ומבקש שנמתין, לא היינו מפרסמים את ההודעה". לאחר ההודעה האמריקנית פרסם גנץ הודעה שבה בירך על המהלך.

"אני מברך את הממשל האמריקני על ההצהרה החשובה, המצביעה שוב על עמידתו האיתנה לצד ישראל ומחויבותו לביטחון ועתיד המזרח התיכון", כתב גנץ בציוץ בטוויטר. "גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום, שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

בני גנץ, מייק פומפאו
בני גנץ, מייק פומפאו | צילום: רויטרס

גורמים שמעורים בהכנות האמריקניות להודעה ציינו שעיתוי פרסומה לא קשור כלל להתפתחויות הפוליטיות בישראל ולא נועד לסייע לנתניהו. "אף פעם אין זמן מושלם ותמיד קורה משהו בישראל", אמרו. "אבל במקרה הזה היה תהליך מסודר, יחד עם המערכת המקצועית של משרד החוץ האמריקני, שנמשך זמן ארוך ופשוט הבשיל עכשיו".

כאמור, אמש שר החוץ של ארצות הברית הודיע כי הוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית הן הפרה של החוק הבין-לאומי. לצד בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו גם בירך את ההחלטה. מנגד בירדן, ברשות הפלסטינית ובעזה גינו את המהלך. לאחר ההודעה השגרירות האמריקנית בירושלים פרסמה אזהרת מסע לאזרחי ארצות הברית שמבקשים לטייל בעיר, ברצועת עזה ובגדה המערבית.

רה''מ נתניהו ומייק פומפאו
רה''מ נתניהו ומייק פומפאו | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

"אחרי למידה של כל הצדדים בסכסוך, ארצות הברית הופכת את ההחלטה שאומרת שההתנחלויות נוגדות את החוק הבין-לאומי", אמר פומפאו בנאומו."זאת בעיה מורכבת שיכולה להיפתר רק בשיחות בין ישראל ולפלסטינים. הממשל האמריקני מעודד את ישראל והפלסטינים לפתור את הבעיה ולמצוא פתרון שיקדם את הביטחון והשלום בין הצדדים".

"אנחנו מאמינים שמה שעשינו היום זה להכיר במציאות כפי שהיא והגדלנו את הסיכוי למצוא פיתרון דיפלומטי בין ישראל לפלסטין", הסביר שר החוץ האמריקני. "ההודעה שלנו לא באה במטרה לעזור פוליטית לאף אחד". על "עסקת המאה" אמר פומפאו כי "על ישראל קודם להרכיב ממשלה, אנחנו מקווים שהם יצליחו, וכשיגיע הזמן - נפרסם".