גנץ ייפגש עם טראמפ בוושינגטון: "תוכנית המאה תירשם כאבן דרך"

יו"ר כחול לבן אישר שיטוס לארה"ב וייוועד עם הנשיא האמריקני ללא נתניהו, כדי לדון בתוכנית השלום: "אשוב לישראל כדי להוביל את הדיונים להסרת החסינות". רה"מ: "הזדמנות שאסור להחמיץ"

זמן צפייה: 06:47

יו"ר כחול לבן נענה היום (שבת) להזמנתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבית הלבן, וציין כי ייפגש איתו באופן אישי, ללא ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביום שני כדי לדון בתוכנית השלום שהגה. לדבריו, התוכנית "תרשם בדברי הימים כאבן דרך משמעותית - בתום פגישתנו החשובה אשוב לישראל כדי להוביל מקרוב את הדיונים הנוגעים להסרת החסינות של בנימין נתניהו".

לאחר לחצים פנימיים מתוך מפלגתו והתלבטויות רבות, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן הבטיח ליו"ר כחול לבן שפגישתו עם טראמפ תהיה אישית, ואז גנץ השתכנע והחליט כי יטוס לוושינגטון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שוחד, רומנים ותמונות עירום: כשבית המלוכה הבריטי עלה לכותרות

שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות: "זוכרים את יום השואה"

הנגיף המסתורי: 4 מקרים התגלו באוסטרליה; מצב חירום בהונג קונג

[brightcove_iframe video_id='programs-shabbat-edition-articles-20200125-2008' autoplay='0' credit='' desc='נאום בני גנץ המלא' kid='' duration='0'']

"המתווה עתיד לחולל בקרבנו מחלוקות פנימיות גדולות וכואבות, אני מתחייב לצמצם למינימום את המחלוקת, אך לפעול כדי שהמתווה יהיה בסיס להתקדמות לעבר הסדר מוסכם מול הפלסטינים ומול מדינות האזור תוך המשך והעמקת השותפות האסטרטגית עם ירדן, מצרים ומדינות נוספות באזור", המשיך גנץ. "אנו נמצאים בשעה גורלית לקביעת דמותה וגבולותיה הביטחוניים והמדיניים של ישראל".

עוד אמר גנץ כי "אני מוקיר ומעריך את נכונות יוצאת הדופן של בכיר הבית הלבן לעמוד לצד ישראל ולהתחשב באינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח שלה, מתוך ידידות ומחויבות עמוקה. אני מעריך רבות גם את רצונם לשתף ולהקשיב למה שנאמר בשיחות אלו ונוגע לביטחון ישראל, לאינטרסים של מדינת ישראל ולמעמדה האזורי והבין-לאומי".

יו"ר כחול לבן התייחס גם לכתבי האישום נגד נתניהו ואמר כי "ראש ממשלה שנגדו עומדים שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים, קיים חשש, לא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו. לכן, אינו יכול להוביל את ישראל, לא למלחמה חלילה ולא להסדרים מדיניים - אם אלו יבשילו".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: חדשות 13

במקביל, מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה יפגש עם הנשיא טראמפ ביום שני וכן יתקיים מפגש נוסף ביום שלישי. נתניהו גם התייחס לתוכנית השלום, ואמר בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות כי "פעם אחת בהיסטוריה יש הזדמנות כזאת ואסור להחמיץ אותה. יש לנו היום בבית הלבן את הידיד הגדול ביותר שהיה לישראל אי פעם, ולכן יש לנו את ההזדמנות הגדולה ביותר שהייתה לנו אי פעם".

"מצאתי אוזן קשבת בבית הלבן לצרכים הביטחוניים והלאומיים החיוניים ביותר שלנו שחייבים להיכלל בכל הסדר מדיני, המשיך ראש הממשלה. "לכן, אני מלא תקווה שאנחנו עומדים לפני רגע היסטורי בתולדות מדינתנו".

יו"ר כחול לבן ימריא מחר בבוקר לפגישה עם טראמפ בבית הלבן. למשלחתו יצטרף מפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל, שניהל מטעמו את המגעים מול הממשל האמריקני בעניין תוכנית השלום של הנשיא.

ראש מועצת יש"ע דוד אלחיאני התייחס לתוכנית השלום, ואמר באירוע שבת תרבות עם אודי סגל כי "אני קורא לבני גנץ לשים בצד את היועצים במפלגתו ולנסוע לוושינגטון. זה מהלך היסטורי שאסור לפספס. החלת הריבונות לא תבוא במקום הסרת החסינות".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אלחיאני התייחס ליוזמת סיפוח צפון ים המלח והבקעה ואמר כי "הדבר המשמעותי ביותר זה שמלך ירדן יכיר בסיפוח. זה האינטרס הירדני והוא כבר אמר את זה - ירדן בעד החלת הריבונות הישראלית. יש גם הסכמה אמריקנית להחלת ריבונות בבקעת הירדן ללא תנאי".

בתוך כך, יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ, פנה לנשיא האמריקני ואמר כי "לא ניתן להתניע מהלך מדיני אמיתי אם הוא לא יהיה מבוסס על עקרון של שתי המדינות. כל מהלך שמוביל לסיפוח חד צדדי לא ישיג דבר. אני חושש שבעת הזאת עלולה התוכנית להתפרש כהתערבות במערכת הבחירות בישראל". במקביל, נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי שוחחו בטלפון. לפי לשכת מודי, השניים סיכמו להמשיך ולהיות בקשר לגבי היוזמות המדיניות הצפויות.

אמש פורסם כי גנץ ואנשיו ניהלו מגעים עם גורמים בממשל האמריקני כדי להבין מה התוכנית לביקור, ומה יהיה מעמדו של יו"ר כחול לבן בו. בשיחה שערכו עם השגריר האמריקני הם שטחו בפניו את חששותיהם כי מדובר במלכודת, בין היתר בשל העובדה שהרעיון להזמין את גנץ היה של נתניהו.

טראמפ בכנס בחירות בפלורידה
טראמפ בכנס בחירות בפלורידה | צילום: רויטרס

השגריר השיב כי עיתוי פרסום התוכנית לא נקבע לפי לוחות הזמנים של נתניהו, אלא לפי טראמפ. עוד הפציר השגריר בגנץ לא לבטל את הגעתו, והבטיח לו כי ייפגש עם הנשיא האמריקני במהלך הביקור.

בתוך כך, גורמים בבית הלבן הבהירו שתוכנית השלום מגיעה כחבילה – אי אפשר לקחת חלקים ממנה, ולכן אם ישראל תרצה לנקוט במהלכי סיפוח אחרי שתקבל את התוכנית היא תוכל לעשות זאת רק אם תיישם את התוכנית כולה, כולל צעדים שהיא פחות אוהבת.

גורמים שנחשפו לפרטי התוכנית סיפרו כי היא תתבסס על עיקרון של שתי מדינות – ישראל ומדינה פלסטינית עתידית. כ-80% אחוז משטח הגדה המערבית יוקצו למדינה הפלסטינית העתידית, וכ-20 אחוז לישראל. המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת, והאחריות הביטחונית העליונה בכל הגדה תישאר בידי ישראל. הרשות הפלסטינית תצטרך להשתלט מחדש על עזה ולפרז את הרצועה מנשק כתנאי להקמת מדינה פלסטינית.

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ | צילום: רויטרס

על פי התוכנית, בקעת הירדן תוגדר כגבול הביטחון המזרחי של ישראל אך אם ישראל תרצה לספח שטח בבקעה היא תצטרך לפצות את הפלסטינים בשטחים סמוך לרצועת עזה. ישראל תצטרך לפצות את הפלסטינים על שטחים שתספח בגדה המערבית באמצעות חילופי שטחים עם אזורים בנגב בגבול עם מצרים בסמוך לרצועת עזה. ההתנחלויות לא יפונו – אולם עשרות מאחזים, שלפי החוק הישראלי אינם חוקיים ובהם גרים אלפי מתנחלים, כן יפונו. ההתנחלויות המבודדות שמחוץ לגושים הגדולים לא יורחבו והבניה בהן תוקפא.

בנוגע לירושלים, ישראל תשלוט ברוב חלקי העיר, אך השכונות הפלסטיניות שמעבר לגדר ההפרדה בירושלים יהפכו לבירה הפלסטינית. הר הבית והמקומות הקדושים יהיו בריבונות ישראל – אך לפלסטינים יהיה חלק בניהולם.