בנט בוועידת האקלים: "קורא להשיק סטארט-אפים לפתרון המשבר"

ראש הממשלה נאם בוועידה העולמית והכריז, כצפוי, על כוונתה של ישראל לצמצום פליטות הפחמן לאפס עד שנת 2050 • מבוכה בשולי הוועידה: השרה אלהרר נשארה מחוץ למתחם בשל בעיות נגישות

זמן צפייה: 05:05

ברקע פגישותיו עם שורת מנהיגים מהעולם, ראש הממשלה נפתלי בנט נאם היום (שני) בוועידת האקלים העולמית שמתקיימת בגלאזגו שבסקוטלנד. כצפוי, הוא הכריז כי ישראל מתחייבת לצמצם את פליטת גזי החממה לאפס עד שנת 2050, להפסיק את השימוש בפחם עד שנת 2025, והוסיף: "ישראל נמצאת בתחילתה של מהפכה בנושא שינויי אקלים".

"ההיסטוריה תשפוט את תגובת הדור שלנו לאיום הזה - לפי הצעדים המעשיים שאנו נוקטים", פתח בנט את נאומו. "לאחרונה התחלנו ליישם את 'תוכנית 100 השלבים' שלנו, מה שאומר שאנו עושים כיום יותר לקידום אנרגיה נקייה ולהפחתת פליטת גזי חממה. ישראל היא מדינה קטנה, טביעת הרגל הפחמנית שלנו אולי קטנה, אבל ההשפעה שלנו על שינויי האקלים - יכולה להיות אדירה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בעודו בכלא: הרב ברלנד נעצר בחשד למעורבות בפרשת רצח כפול

עם מנוע אחד: טיסת אל על ביצעה בשלום נחיתת חירום בהודו

תושב עזה נכנס באישור הומניטרי – וביצע פיגועי הצתה ברמלה

ראש הממשלה הציג את תוכניתו כי ישראל תוביל את החדשנות הטכנולוגית בתחום. לדבריו, "אם בכוונתנו להשפיע באמת, עלינו לתרום את מקור האנרגיה היקר ביותר של ישראל: האנרגיה והמוח של אנשינו. זה מה שמזין את החדשנות ואת כושר ההמצאה שלנו, זה המקום שבו ישראל יכולה לעשות שינוי אמיתי.

ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בוועידת האקלים בגלאזגו
ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בוועידת האקלים בגלאזגו | צילום: חיים צח / לע''מ

"אנחנו אולי נמצאים באחד המקומות היבשים ביותר על פני כדור הארץ", הוסיף בנט, "אבל הצלחנו להפוך למדינה מספר אחת בעולם בתחום חדשנות במים. כמדינה עם הכי הרבה סטארט-אפים לנפש בעולם, עלינו לתעל את מאמצינו להצלת העולם שלנו".

בסיום נאומו אמר בנט: "שינוי התנהגותי לא יכול להביא אותנו אל היעד. לשם כך נזדקק להמצאות חדשות ולטכנולוגיות חדשות, שעדיין לא דמיינו. אני אומר ליזמים ולאנשי החדשנות שלנו: אתם יכולים להיות ה'גיים צ'יינג'ר'. אתם יכולים לעזור להציל את הפלנטה שלנו. במקום לבנות עוד אפליקציה מרשימה, תוכלו להשיק סטארט-אפים שיעזרו לפתור את האיום העולמי הזה. ישראל היא 'אומת חדשנות האקלים' ואנחנו מוכנים להוביל את הדרך".

רה''מ בנט בוועידת האקלים עם נשיא הונדורס, חואן אורלנדו ארננדס
רה''מ בנט בוועידת האקלים עם נשיא הונדורס, חואן אורלנדו ארננדס | צילום: חיים צח / לע''מ

עם תום הנאום נועד בנט לפגישה קצרה עם נשיא הונדורס, חואן אורלנדו ארננדס. לאחר מכן הוא שוחח עם שרת האנרגיה קארין אלהרר, ואמר לה שהישארותה מחוץ למתחם בגלל בעיות נגישות לא מקובלת עליו. בהנחייתו, אלהרר תגיע מחר למתחם הוועידה איתנו בשיירת ראש הממשלה.

אלהרר אמרה לחדשות 13 בתגובה: "מאוד מאכזב, בסוף זאת וועידה של האו"ם, יש לה אמנות בינלאומיות שקוראות לשוויון זכויות גם לאנשים עם מוגבלות, ומאוד מעציב ובעיקר מאכזב שארועים של האו"ם לא עומדים בסטנדרטים של עצמם. באתי לדבר על אקלים ובסוף יוצא שאני אדבר גם על אקלים ובעיקר על נגישות. מחר אני מגיעה עם פמליית ראש הממשלה אז אני מקווה שהיחס יהיה אחר, ומעבר לזה אני מקווה שגם יופקו הלקחים"

בבריטניה התנצלו על התקרית, ושגריר הממלכה בישראל, ניל וויגן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הפריע לי לשמוע שאלהרר לא יכולה הייתה להשתתף בפגישות, אני מתנצל בכנות בפני השרה. אנחנו רוצים פסגה שמסבירה פנים ומכילה את כולם".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בוועידת האקלים בגלאזגו
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בוועידת האקלים בגלאזגו | צילום: רויטרס

מוקדם יותר נאם בוועידה נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ואמר כי שינוי אקלים הוא כבר נושא חשוב בכל העולם. "אם נפעל ביחד", אמר ביידן, "נוכל להשיג את המטרה שלנו. זה עולה לאומה שלנו מיליארדי דולרים. בכמה חודשים האחרונים, ארה"ב חוותה את משבר האקלים, וכל אומה בעולם עברה את זה בדרך זו או אחרת".

"אני מאמין שיש הזדמנות מעולה, לא רק לארה"ב, אלא לכולנו", הוסיף ביידן, "יש לנו את היכולת להשקיע את עצמנו ולהשקיע באנרגיה העתידית וליצור הזדמנויות ברחבי העולם. ליצור השקעה זה האינטרס של כל אומה. מחירי אנרגיה גבוהים מחזקים את הצורך לגוון את מקורות האנרגיה. זוהי חובה מוסרית וכלכלית לטפל בשינויי האקלים, ארה"ב תצמצם את פליטת גזי החממה עד 2030".

"אין יותר זמן לשבת על הגדר ולחכות", אמר ביידן בסיום נאומו, "זה אתגר חיינו, כל זמן שאנחנו מחכים זה זמן חשוב שאנחנו יכולים לטפל בבעיה, אנחנו רק צריכים להתחיל לעבוד על זה".

בנט ומקרון בוועידת האקלים עמנואל מקרון צרפת
בנט ומקרון בוועידת האקלים | צילום: חיים צח, לע''מ

בשולי הוועידה, רה"מ בנט החל היום את סבב הפגישות עם מנהיגי העולם. תחילה נפגש עם ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, ולאחר מכן עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, עמו הוא נועד תחילה בארבע עיניים. המנהיגים דנו באתגרים בזירה הגלובלית והאזורית, בראשם התקדמותה של איראן בהעשרת אורניום. בנט ציין בשיחה עם מקרון כי כי הוא רואה חשיבות מיוחדת בקהילה הצרפתית הגדולה בישראל, אשר יוצרת גשר בין שתי המדינות.

גורם מדיני אמר שראש הממשלה התייחס לסוגיית NSO בפגישתו עם מקרון, וכי סוכם בין המנהיגים שהנושא ימשיך להיות מטופל באופן דיסקרטי ומקצועי, וברוח של שקיפות בין הצדדים. בנוסף סוכם בין המנהיגים לחזק את שיתופי הפעולה בין המדינות ולהסתכל קדימה.