בנט לפוטין: הדיון כולל איראן מושתת על הקשר העמוק בין המדינות

הסתיימה פגישת ראשי המדינות, שהתארכה מעבר לצפוי. בנט יישאר ברוסיה ויחזור במוצאי שבת לישראל. "מדיניות החוץ והמעמד הבינלאומי של ישראל בהתחזקות משמעותית"

זמן צפייה: 02:32

ראש הממשלה נפתלי בנט המריא הבוקר (שישי) בדרכו לביקורו המדיני הראשון ברוסיה, בהזמנת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונועד עם הנשיא במעונו בסוצ'י. בפגישה השתתף גם שר הבינוי והשיכון זאב אלקין. הפגישה התארכה מעבר לצפוי ולכן ראש הממשלה יישאר במהלך השבת ברוסיה ויחזור במוצאי שבת לישראל.

"היחסים עם רוסיה, שבימים אלה אנחנו מציינים 30 שנים לכינונם, הם יחסים מיוחדים מאוד, גם בגלל העבר וגם בגלל ההווה והעתיד", אמר בנט בפתח הפגישה, "אנחנו זוכרים היטב את העבר, את ההתגייסות המופלאה של האומה הרוסית ושל הצבא האדום להבסת הנאצים במלחמת העולם השנייה. אלה היו הימים המכריעים ביותר של העולם כולו וגם של העם היהודי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פיצוץ רכב בלב נהריה: 2 מקורבים לעבריין בכיר נפצעו קשה

השתיקה של בנט וההתנגדות של שקד: מבחן "חוק הנאשם"

"רשת ביטחון": חוק העלאת גיל הפרישה לנשים עבר בוועדת הכספים

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2110221348' autoplay='0' credit='ניר שרף/ לע"מ' desc='רה"מ בנט נוחת ברוסיה' poster='' kid='1_fpgkin37' duration='33']

"האחריות שלנו היא להנחיל את הכרת התודה לדורות הבאים דרך שיח, דרך תיעוד היסטורי וגם בהנצחה פיזית", הוסיף ראש הממשלה, "למשל, האנדרטה לצבא האדום בעיר נתניה בישראל והאנדרטה לזכר המצור על לנינגרד בירושלים - שני מקומות שאתה, אדוני הנשיא, חנכת. באופן אישי, כתלמיד של ההיסטוריה, אי אפשר שלא להעריך את הגבורה של אותן שנים קשות של האומה הרוסית כולה".

עוד אמר בנט: "בימים אלה אנחנו משלימים הקמת מוזיאון חדש בישראל להנצחת הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה בכלל הצבאות, אבל התרומה המיוחדת והמשמעותית הייתה בצבא האדום, שם חצי מיליון יהודים נלחמו ו-200,000 יהודים נפלו במלחמה בתוך הצבא האדום נגד הנאצים. המוזיאון ייקרא על שם הנשיא חיים הרצוג, אביו של הנשיא המכהן של ישראל".

פגישת בנט ופוטין בסוצ'י
פגישת בנט ופוטין בסוצ'י | צילום: קובי גדעון/ לע''מ

"אני מצפה גם לשוחח על שלל נושאים בהווה, לחזק את הקשר של המדינות בתחום הכלכלי, בתחום הטכנולוגי, המדעי והתרבותי", הוסיף בנט, "יש לנו בישראל מיליון שגרירים, מיליון ישראלים דוברי רוסית שמהווים תרומה עצומה לתרבות הישראלית, למנטליות שהם מביאים איתן, מנטליות של עבודה קשה, של עוצמה, של חוזק. זו תרומה מאוד גדולה למדינת ישראל".

בנוסף אמר בנט: "אנחנו גם נשוחח על חיזוק הכלכלה. כמו שאדוני הנשיא אמר, אנחנו יכולים להגדיל בצורה משמעותית את הסחר וחייבים לעשות את זה. נדבר גם על המצב בסוריה, על המאמצים לבלימת תכנית הגרעין הצבאית האיראנית".

בסיום דבריו אמר ראש הממשלה: "כל היחסים האלה, כל הדיון יהיה מושתת על הקשר העמוק בין שתי המדינות, בין שתי האומות, שאתה הובלת אותו ב-20 השנים האחרונות. אני יכול לומר לך בשם אזרחי ישראל, שאנחנו רואים בך ידיד אמת של העם היהודי".

פגישת בנט ופוטין בסוצ'י
פגישת בנט ופוטין בסוצ'י | צילום: קובי גדעון/ לע''מ

הנשיא פוטין אמר בפתח הפגישה: "אני מברך אותך שוב על שאתה עומד בראש הממשלה של ישראל. אפשר להגיד שהביקור שלך הוא לרגל 30 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים שלנו. בזמן הזה, בין ישראל לרוסיה נבנו יחסים ייחודיים, ויש לנו את כל הסיבות לכך. ראשית, כי ברית המועצות - ורוסיה כמדינה ממשיכה - עמדנו בראש בהקמת מדינת ישראל".

"דבר נוסף הוא שבישראל מתגוררת אולי הקהילה הגדולה ביותר של דוברי רוסית בעולם", הוסיף פוטין, "יש הרבה ותיקי מלחמת העולם השנייה, ואנחנו מתייחסים לאנשים האלה בחום מיוחד. יש לנו גם יחסים כלכליים טובים שמתפתחים בהצלחה, אם כי עדיין צנועים בהיקפם. במשך שבעת חודשים הראשונים של השנה היקף הסחר ההדדי גדל ב-50%, למרות כל המגבלות של המגפה העולמית".

עוד אמר נשיא רוסיה: "יש תחום נוסף שאנחנו רוצים להתקדם בו, תחום ההיי-טק. כמובן שיהיה חשוב לדון איתך בנושאים אזוריים. כפי שאתה יודע, אנחנו מתאמצים לשקם את התשתיות בסוריה. יש פה בעיות ונושאים בעייתיים כמובן, אבל יש גם מכנה משותף והזדמנויות טובות לשיתופי פעולה. כמובן, במיוחד במה שקשור ללוחמה בטרור".

"יש נושאים רבים שאנחנו צריכים לדון בהם", אמר פוטין בסיום דבריו, "אני מקווה שעל אף סכסוכים פנים-פוליטיים שקיימים עכשיו בישראל והם בלתי נמנעים בכל מדינה, הממשלה הזו תמשיך את היחסים עם רוסיה כפי שהיו קודם. הצלחנו לקיים יחסים מאוד ענייניים, יחסי אמון עם הממשלה הקודמת. אנחנו שמחים מאוד לראות פה ברוסיה ולארח את ראש ממשלת ישראל. ברוך הבא".

בנט, אלקין ופוטין בסוצ'י
בנט, אלקין ופוטין בסוצ'י | צילום: קובי גדעון/ לע''מ

"הקשר בין רוסיה לישראל הוא נדבך משמעותי במדיניות החוץ של מדינת ישראל", אמר בנט לפני ההמראה, "גם בגלל המעמד המיוחד של רוסיה באזור והמעמד הבינלאומי שלה, וגם בגלל מיליון דוברי הרוסית בישראל, המהווים גשר בין שתי המדינות. באופן כללי, מדיניות החוץ והמעמד הבינלאומי של ישראל בהתחזקות משמעותית, יש אנרגיות גדולות, והכיוון טוב מאוד".

בנט הוזמן על ידי פוטין כדי לדון עמו בשורת נושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים הנוגעים לשתי המדינות ובנושאים אזוריים חשובים, בראשם הגרעין האיראני, זאת לאחר שבחודש שעבר נפגש שר החוץ יאיר לפיד עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב. בהצהרתם המשותפת של השניים נכתב כי "ההתקדמות של איראן ליכולת גרעינית היא לא רק בעיה ישראלית – היא בעיה של העולם כולו".