לפני השבעת נשיא איראני חדש: כך ינסה בנט לשפר את הסכם הגרעין

רה"מ ביטל את האיסור שהטיל קודמו בתפקיד, ואישר לבכירים ישראלים לדון עם האמריקנים על פרטי ההסכם שמתהווה מול המשטר בטהראן. כעת, בנט ינסה לנצל את הזמן שנותר כדי לשנות את המתווה

זמן צפייה: 00:19

ראש הממשלה נפתלי בנט ביטל את האיסור על בכירים ישראלים לדון עם האמריקנים על פרטי הסכם הגרעין המתגבש - כך פורסם הערב (שישי) בחדשות 13. כעת, בנט נחוש לנצל את חלון ההזדמנויות שיימשך כחודש וחצי עד השבעת נשיא חדש באיראן, כדי להשפיע על האמריקנים ולנסות לשפר את הסכם הגרעין החדש.

יש לציין כי על פי דיווח ברשתות זרות, בכירים אמריקנים הסבירו כי ממשלו של ביידן מעוניין להשלים את ההסכם בשבועות שנותרו לפני החלפת הנשיא האיראני. לדברי הבכירים, "אם לא נשיג הסכם לפני החלפת הנשיא, זה יעלה ספקות רבים אם בכלל ניתן לחתום על הסכם".

המהלך של ראש הממשלה מגיע ברקע התקדמות המשא ומתן של וושינגטון וטהראן לעבר הסכם גרעין חדש. זאת, לאחר שבחודש שעבר הודיע נשיא איראן, חסן רוחאני, כי הושגה הסכמה ברוב הנושאים המרכזיים וכי העיצומים שהוטלו על מדינתו בתחומי האנרגיה, הייצוא והבנקאות יופסקו. "נשארו כמה סוגיות שיש לפתור לפני חתימה על הסכם", אמר רוחאני. כמו כן, הדיפלומטים הסכימו לשוב ולדון בפרטי ההסכם בשבוע הבא בווינה.

נשיא איראן, חסן רוחאני, בפורום הכלכלי בדאבוס
נשיא איראן, חסן רוחאני, בפורום הכלכלי בדאבוס | צילום: רויטרס

בהמשך לכך, פקחי גרעין מטעם האו"ם מסרו כי הפיקוח על מתקניה הגרעיניים של איראן נותר בתוקף, וכי איראן מקיימת התייעצויות בנוגע להטמעה של ההבנות שהושגו עד כה במסגרת שיחות הגרעין. העדכון בנושא צפוי לבוא בימים הקרובים.

כידוע, איראן סירבה לשוחח באופן ישיר עם ארה"ב בנוגע להסכם. עם זאת, טהרן מעשירה אורניום ברמה של 60%, כאשר מדובר ברמה הגבוהה ביותר עד כה. נכון לעכשיו, לאיראן יש כמויות גדולות של אורניום מועשר ברמה נמוכה, לצד פעילותן של צנטריפוגות מתקדמות - אשר מנוגדות להסכם המקורי.