בנט: אם נתניהו ייכשל אחבור לגוש השינוי; רה"מ: די לשחק משחקים

שבועיים לפני תום המנדט, יו"ר ימינה תקף, וטען כי רה"מ "חותר לבחירות חמישיות", והדגיש: "אני לא אסכים לזה"; נתניהו השיב לו: "לא ניהלת משא ומתן - רק דרשת רוטציה וסגרת דיל עם לפיד"

זמן צפייה: 17:08

ברקע הניסיונות של בנימין נתניהו להקים ממשלה, ולנוכח ההתקפות נגדו מטעם הליכוד - יו"ר ימינה נפתלי בנט מסר הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת, שבה תקף את ראש הממשלה, הבהיר שלא יסכים לבחירות חמישיות - והדגיש באופן ברור כי אם נתניהו ייכשל, הוא כנראה יחבור ל"גוש השינוי". שעה קלה לאחר מכן, נתניהו השיב לטענות נגדו, תקף את בנט בחזרה - והאשים אותו כי הוא "מתעתע בציבור, משחק משחקים - ומוכן לעשות הכול כדי להיות ראש ממשלה".

הראשון לשאת דברים היה בנט, שפתח ואמר כי "לפני שבועיים קיבל נתניהו מנשיא המדינה את המנדט להקים ממשלה. אמרתי לו מיד שיש לו את האצבעות של סיעת ימינה, כדי להקים ממשלת ימין. לצערי, למרות שעות ארוכות וימים ארוכים של השקעה מצידנו, נוכחתי שבעוד אנחנו מנסים להפוך כל אבן כדי להקים ממשלה - נתניהו מתחמק ותוקף אותנו ללא הרף".

"הוא חושש ללחוץ על מי שטיפס על עצים גבוהים, לא מוכן להציע פשרות לסער, וחותר רק לדבר אחד - עוד בחירות, חמישיות במספר, הפעם בעטיפה של בחירות ישירות. נתניהו בעצם אומר – אם לי אין ממשלה, לאף אחד לא תהיה ממשלה. נלך שוב לבחירות, חמישיות, שישיות ושביעיות. אי אפשר להמשיך ככה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הליכוד נגד בנט: "מסרב לתמוך בפתרון שלא כרוך בחיסול הימין"

שיעור האבטלה ירד מתחת ל-10% – דמי האבטלה יקוצצו

בן ה-10 שלח מכתב לראש ממשלת ניו זילנד – והופתע לקבל תשובה

יו''ר ימינה נפתלי בנט
יו''ר ימינה נפתלי בנט | צילום: חדשות 13

ולמרות שיצא נגד נתניהו, בנט ביקש לציין כי העדיפות הראשונה שלו היא הקמת ממשלת ימין בראשותו, ואף קרא לו לנצל את הימים שנותרו עד שייאלץ להחזיר את המנדט. "נתניהו", פנה אליו יו"ר ימינה, "יש לך אותנו, לך תקים ממשלה. יש עוד 14 יום, הזמן לא נגמר. זה אפשרי".

"אלא שאם נתניהו ייכשל", אמר בנט, "אפעל להקים ממשלת אחדות לאומית, בתנאי שהיא תהיה ממשלה טובה, יציבה ומתפקדת, ובתנאי שאוכל לשמור על הערכים, העקרונות והשקפת העולם הלאומית שלי. אני עוד לא יודע לומר שזה אפשרי, אבל אני מבטיח לנסות בכל כוחי", הבהיר.

בתום דבריו, סיכם ואמר כי "עם כל הכבוד למהלכים הפוליטיים שמתרחשים כבר שנתיים בכנסת, יש בחוץ בני אדם. לאזרחי ישראל נמאס מהמריבות, הם רוצים ממשלה שעובדת בשבילם. ההתקפות של הליכוד היו צפויות והן לא עושות עלי רושם. נדמה לי שגם הציבור הימני מאס בסגנון הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

שעה קלה לאחר מכן, גם נתניהו מסר הצהרה לתקשורת - ולא נותר חייב. "בנט, בניגוד לטענות שלך - אתה עושה הכול כדי לא להקים ממשלת ימין", אמר ראש הממשלה. "אתה עובד רק על אפשרות אחת, אתה מוכן לעשות הכול כדי להיות ראש ממשלה עם 7 מנדטים, והדרך היחידה שלך לעשות זאת היא לעמוד בראשות ממשלת שמאל".

"אתה קורא לזה 'ממשלת אחדות לאומית'. איזו מכבסת מילים, איזה ניסיון שקוף להונות את הציבור, כי בפועל - זו ממשלה עם 50 חברי כנסת של שמאל ושמאל קיצוני. זו יריקה בפרצוף של הדמוקרטיה", זעם, "זו יריקה בפרצוף של ההתחייבות המפורשת שנתת שלא תשב עם לפיד והשמאל".

"איך אפשר להתייחס לדברים שאתה אומר? אתה פשוט מתעתע בציבור וסותר דברים שאמרת. אתה קורא לעצמך 'ימינה', אבל בפועל אתה הולך שמאלה". כאן, הזהיר כי ממשלת בנט-לפיד לא תאריך ימים ולא תצליח לעמוד בלחצים הבין-לאומיים. מה גם, "היא לא תוכל לעשות אפילו רפורמה אחת שהימין רוצה בי. מי יאשר לך את זה? מרב מיכאלי וניצן הורוביץ?"

נתניהו ובנט בכנסת
נתניהו ובנט בכנסת | צילום: רויטרס

"נפתלי", הוסיף נתניהו, "אתה לא ניהלת איתנו משא ומתן - אתה רק דרשת רוטציה פעם אחרי פעם, ועכשיו אתה בסך הכול מנסה למשוך זמן. במקביל, סגרת דיל עם לפיד על ממשלת שמאל קיצוני. אם באמת היית רוצה להקים ממשלת ימין, היית תומך בבחירה ישירה לראשות הממשלה".

"רוב עצום בקרב הציבור והתומכים שלך רוצים בזה, וזהו הפתרון הדמוקרטי היחיד - בניגוד למעשה האנטי-דמוקרטי וההזוי שאתה מנסה לעשות יחד עם לפיד התמיכת ממשלת השמאל". נתניהו הוסיף להאשים את יו"ר ימינה כי כל מה שעומד לנגד עיניו זה ראשות הממשלה, והפציר בו: "אני מבקש שתפסיק לתעתע בציבור ולשחק משחקים".

"לפני שנה אמרת, ואני מצטט 'נתמוך בבחירה ישירה כי זו הדרך היחידה למנוע עוד בחירות'. אז מה השתנה? כלום. שאתה מוכן לעשות הכול כדי להיות ראש ממשלת השמאל. ממשלה כזו תקרוס בתוך זמן קצר ודווקא היא תביא לפיזור הכנסת - אבל אותך זה לא מעניין".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונפתלי בנט | צילום: רויטרס

בתום נאומו, החלו להגיע תגובות מהמערכת הפוליטית - בעיקר מקרב חברי "גוש השינוי". יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כתב כי "לשמוע את נתניהו מדבר על אי קיום הבטחות, על לרמות את הציבור ועל זה שממשלה פריטטית היא בעיה.... אין גבול לנוכלות".

"מעולם לא ראינו ראש ממשלה כל כך מבוהל והיסטרי", הוסיף יו"ר ישראל ביתנו. "הוא מ-פ-ח-ד". "ביבי", כתב יו"ר כחול לבן בני גנץ, "יריקה בפרצוף זה לקחת את אזרחי ישראל לבחירות ממניעים אישיים, למנוע תקציב מדינה בזמן משבר כלכלי ולהשאיר את המדינה בלי שר משפטים בגלל המשפט שלך".